Nvidia presenterar Shield – bärbar spelkonsol med Tegra 4

Grafikkortsmakaren Nvidia utmanar överraskande nog Nintendo och Sony med den handhållna spelkonsolen Shield, som ska locka gamers med handkontrolliknande design, pekskärm och Tegra 4.

På The Palms i Las Vegas, USA, höll Nvidia den stora presskonferensen inför årets upplaga av elektronikmässan CES. Föga överraskande handlade det mesta om Tegra 4, men det gröna laget presenterade dessutom en nyhet som fick även de mest luttrade teknikjournalisterna att höja på ögonbrynen: en egen handhållen spelkonsol.

IMG_2096.jpg
project-shield-controller-top.jpg
project-shield-streaming.jpg

Nvidia utmanar överraskande nog Nintendo och Sony med vad som än så länge kallas för Shield – en handkontrolliknande skapelse inte helt olik spelkontrollen till Xbox, men där slutar likheterna med traditionella spelkonsoler.

Den mattsvarta skapelsen har två analoga styrspakar, ett styrkors och tolv knappar. På ovansidan syns dessutom två basreflexhögtalare som enligt Nvidia ska ge minst lika bra ljud som en bärbar dator. Därutöver märks USB-anslutning, hörlursuttag, kortläsare samt HDMI-utgång. Batteriet har en kapacitet på 38 wattimmar vilket ska ge mellan 5 och 10 timmars speltid, samt upp till 24 timmars videouppspelning.

IMG_2088.jpg
IMG_2091.jpg
IMG_2085.jpg
IMG_2083.jpg

Skärmen mäter fem tum och har upplösningen 1280 x 720 pixlar (720p) med stöd för multi-touch. Den resulterande pixeldensiteten på skärmen är höga 294 pixlar per tum, att jämföra mot 216 och 300 ppi för Google Nexus 7 respektive Nexus 10. Nvidia avslöjade inte vilken typ av panel som används, men med tanke på demonstrationsexemplaret handlar det troligtvis om IPS, som ger god färgåtergivning och framförallt breda betraktningsvinklar.

Till skillnad från konkurrenterna använder inte Nvidia något stängt ekosystem utan satsar på standardutgåvan av operativsystemet Android. Det finns inga låsta gränssnitt, licenskostnader eller andra trick - alla spel på Google Play ska fungera även med Shield, precis som med vilken mobiltelefon eller surfplatta som helst.

Spelkonsolen kan anslutas till en större skärm eller tv-apparat via HDMI-utgången. På presskonferensen demonstrerades det hela med tv-apparat från LG med 4K-upplösning, där det bland annat bjöds på högupplöst film. Det är däremot inte helt klarlagt huruvida upplösningen som användes verkligen uppgick till 4K eller om det enbart handlade om uppskalad 720p alternativt 1080p.

IMG_2122.jpg
IMG_2116.jpg
IMG_2114.jpg
IMG_2090.jpg

Shield kan även användas för att spela spel för PC/Windows via ett fjärrgränssnitt. En PC av det kraftfullare slaget (Geforce GTX 650 eller bättre) med mjukvaran Geforce Experience sköter beräkningarna och strömmar bilden till spelkonsolen, som tar hand om inmatningarna. Bilden visas precis som vanligt på den lilla skärmen och några fördröjningar ska inte påverka spelupplevelsen negativt. På plats demonstrerades bland annat Assassins Creed 3.

Nvidias handhålla spelkonsol är än så länge en prototyp. Den färdiga utgåvan väntas hitta ut på marknaden någon gång i årets andra kvartal.

16

Fredagspanelen 99: Geforce GTX 950, Radeon R9 Nano och IFA 2015

Med regn och rusk utanför fönstret laddar Emil och Jonas upp med ett nytt späckat avsnitt av Fredagspanelen. På agendan finns bland annat grafikkortslanseringar, de senaste spelsläppen och elektronikmässan IFA. Läs mer

29

Philips 276E6ADS första datorskärmen med kvantpunkter

God färgåtergivning är huvudnumret när Philips introducerar den första datorskärmen med kvantpunkter, som ska klara av 99 procent av färgrymden Adobe RGB. Läs mer

57

Sverige först i kö till HTC Vive VR

Den som ser fram emot Valves stora satsning på virtuell verklighet kommer att kunna införskaffa HTC Vive VR redan vid början av lanseringen kort efter årsskiftet. Läs mer

32

Powercolor presenterar Radeon Devil 13 Dual Core 390 med dubbla grafikprocessorer

Fjolårets flaggskepp Radeon R9 295X2 får en andlig uppföljare, men inte från AMD utan i form av partnertillverkaren Powercolors uppdaterade version av värstingen Devil 13. Läs mer

14

Epic demar Unreal Engine 4 Showdown VR

En ny testslinga för Unreal Engine 4 ska demonstrera möjligheterna med den nya generationens VR-glasögon, däribland Oculus Rift och HTC Vive VR. Läs mer

79

Sony lanserar Xperia Z5-familjen – Premium först ut med 4K-upplösning

Under IFA 2015 avtäcker Sony sin nya flaggskeppsfamilj Z5 i tre storlekar, där den största blir först till 4K UHD. Därtill talar bolaget om en ny Exmor RS-sensor med rekordsnabb autofokus. Läs mer

35

Asus Maximus VIII Extreme med färgschemat Plasma Copper

Det blir ett nytt färgschema när Asus presenterar nya produkter i den gamingorienterade familjen Republic of Gamers. Först ut är moderkort och grafikkort. Läs mer

19

Intel Kaby Lake med trådlös laddning för bärbara datorer

Den som är sugen på att klippa kabeln får hålla ut till Intels nya processorarkitektur Kaby Lake, som tar trådlös laddning till bärbara datorer. Läs mer

20

Intel Skylake testas i stora mobiltelefoner

Framsteg i energieffektivitet gör att Intels fullskaliga Core-processorer på sikt kan hitta in i större mobiltelefoner, någonting Intel-chefen Kirk Skaugen avslöjar håller på att testas med Skylake. Läs mer

21

Asus ROG GX700 är bärbar speldator med vattenkylningsdocka

Hög prestanda är bara förnamnet när Asus introducerar en ny bärbar gamingdator med överklockad och dessutom vattenkyld processor i Skylake K-serien. Läs mer

67

Acer Predator Z35 kan överklockas till 200 Hz

Ytterligare en gamingskärm passerar 144 Hz-strecket när Acer tillkännager att den ultrabreda Predator Z35 kan överklockas till hela 200 Hz uppdateringsfrekvens. Läs mer

182

Asus ROG Swift PG279Q först till 165 Hz

På mässan IFA 2015 i Berlin avslöjar Asus att gamingskärmen ROG Swift PG279Q kliver upp till rekordhöga 165 Hz uppdateringsfrekvens med såväl Nvidia G-Sync som IPS-panel. Läs mer