För bara ett fåtal år sedan introducerades den nya USB-standarden Superspeed (USB 3.0) på marknaden. Bland nyheterna fanns dataöverföring på 5 Gbps (Gigabit per sekund)– ett enormt lyft från de teoretiska 0,48 Gbps i USB 2.0.

Integrationen av gränssnittet började med dedikerade kretsar på moderkort, följt av att funktionen byggdes in i AMD och Intels egna styrkretsar. Idag skeppas i princip alla datorer med minst en USB 3.0-anslutning. Tillbehör och lagringsmedium med standarden blev det senaste året också blivit en mer vanlig syn på butikshyllorna.

Nu har USB 3.0 Promoter Group lagt fram ett förslag för att uppdatera standarden. Det handlar om att dubblera klockfrekvens i USB 3.0 för att på så vis få upp den teoretiska överföringshastigheten till hela 10 Gbps. Dataomkodningen är också förbättrad för mer effektiv dataöverföring, vilket kommer öka bandbredden mer än det dubbla i praktiska applikationer samt öka gränssnittets strömeffektivitet.

Den nya standarden ska vara kompatibel med tidigare protokoll och bibehålla full kompatibilitet med USB 3.0- såväl som USB 2.0-enheter. Gamla USB 3.0-enheter och kablar kommer däremot inte kunna dra nytta av den nya hastigheten, vilket inte är ett problem för majoriteten konsumentprodukter där andra faktorer sätter stopp före överföringsgränssnittet.

Uppdateringen har en handläggningsperiod mellan den 7 februari och 26 mars 2013 där industrin får komma med åsikter och förslag på ändringar. Därefter är det upp till standardiseringsorganet USB-IF (USB Implementers Forum) att slå fast specifikationerna för den nya standarden.

26

Microsoft förbereder trådlös PC-adapter för Xbox One-spelkontroller

För den som söker en trådlös ersättare till populära Xbox 360-kontrollen till PC avslöjar Microsoft nu att en adapter för Xbox One-varianten är i antågande till senare under året. Läs mer

34

Valve: "Ingen blir åksjuk med HTC Vive"

Åksjuka ses som det största hindret för att kommersialisera glasögon för virtuell verklighet. Det här säger Valves Gabe Newell att de har löst med VR-headsetet HTC Vive och att de dessutom tänker släppa tekniken fri. Läs mer

27

LAN-avgift för internetcaféer ska slopas

Den så kallade LAN-avgiften kommer sannolikt att försvinna. Riksdagens kulturutskott rekommenderar en ändring för att undanta nätverksspel ur lagparagraferna. Läs mer

27

Valve håller rea för spel till Steam OS

Den slumrande satsningen Steam Machines har vaknat till liv under GDC och lanseras senare i år. För att fira håller Valve sin första rea dedikerat speltitlar kompatibla med Steam OS. Läs mer

19

Intel Broadwell för LGA 1150 till sommaren

Kort innan Skylake anländer Broadwell för stationärt bruk i begränsad upplaga, där grafikdelen Iris Graphics Pro och upplåsta multiplar sägs vara några av huvudnumren. Läs mer

71

Valve visar slutgiltiga Steam Controller

Vad som kanske är världens mest efterlängtade handkontroll börjar närma sig lansering. Under GDC 2015 finns något som sägs vara den slutgiltiga versionen av Steam Controller på plats. Läs mer

72

Electronic Arts lägger ned Maxis

Spelstudion Maxis som grundades 1987 och ligger bakom Sim City och The Sims läggs ned, men enligt Electronic Arts innebär det inte slutet för spelserierna. Läs mer

39

Radeon "Fiji" gör smygpremiär på GDC

Det är inte bara Nvidia som visar grafikkort under GDC 2015. Även AMD passar på att skymta kommande Radeon, om än på diskretast möjliga sätt. Läs mer

145

Nvidia premiärvisar Geforce GTX Titan X

Med frasen "det är bara en svart låda" tillkännager Jen-Hsun Huang nya Geforce GTX Titan X, som med åtta miljarder transistorer sägs utgöra världens mest avancerade grafikkrets. Läs mer

29

Snabbtitt: Minidatorn ECS Liva X

Kompakta datorer för hem- och kontorsbruk är rätt i tiden. SweClockers klämmer på ECS Liva X, en rejält krympt variant med Intel Celeron under skalet. Läs mer

51

Valve tillkännager Source 2 – kostnadsfri spelmotor med Vulkan-stöd

  • Spel
  • 2015-03-04 15:29

Under GDC 2015 lyfter Valve på locket och avslöjar Source 2, som blir gratis för spelutvecklare. Verktygen ska dessutom vara tillräckligt lättanvända för att låta gamers bidra till utvecklingen av sina favoritspel. Läs mer

55

AMD Mantle uppgår i Vulkan

Microsofts DirectX 12 och uppföljaren till OpenGL innebär inte slutet för Mantle. Nu avslöjar AMD att gränssnittet levar vidare i Vulkan, som i mångt och mycket bygger på Mantle. Läs mer

59

Nvidia släpper mikrokonsolen Shield Console – satsar på strömmande PC-spel

  • Spel
  • 2015-03-04 12:42

Det blir en ny spelkonsol i mikroformat när Nvidia presenterar Shield Console, som inte bara utrustas med alldeles färska Tegra X1 utan även är en av de första enheterna med Android TV. Läs mer

32

Sonys VR-headset Project Morpheus utrustas med 120 Hz OLED-skärm

Virtuell verklighet är en av höjdpunkterna under GDC 2015 och Sony är med på tåget med egna Project Morpheus, som bestyckats med ny skärm och får ett ungefärligt lanseringsdatum. Läs mer

Sök jobb