Intel demonstrerar perceptuella inmatningsmetoder

Pekskärmar i all ära, för framtiden vill Intel att vi ska använda alla tänkbara inmatningsmetoder. Under CES 2013 visar företaget upp lösningar för bland annat handrörelser och röst.

Det är inte bara Ultrabooks, hybriddatorer, allt-i-ett-system och mobila enheter som står i fokus för Intel under CES 2013. På företagets presskonferens och i montern på mässgolvet trängs även flera demonstrationer av perceptuell datorstyrning, till exempel via röst eller rörelser.

perceptual-3.jpg
perceptual-4.jpg
perceptual-5.jpg
perceptual-6.jpg

Under parollen Intel Perceptual Computing visar företaget upp ett antal exempel på inmatning utan mus eller tangentbord. Mjukvaran kan bland annat känna av hand- och fingerrörelser i tre dimensioner, med tillräcklig precision för även mer avancerade operationer. Demonstrationerna visar en hand som fångar mynt, och en rörelsestyrd version av spelet Portal 2.

perceptual-2.jpg

Andra tillämpningar visar bland annat videokonferens där bakgrunden redigeras bort i realtid, samt metoder för inloggning genom ansiktsigenkänning. Den sistnämnda metoden använder flera referenspunkter i ansiktet samt letar efter bland annat muskel- och ögonrörelser, vilket enligt Intel gör systemet mer svårlurat.

Intels utvecklingsmjukvara (SDK) för perceptuell inmatning går att ladda ned från företagets webbplats. Demonstrationerna under CES 2013 använder även en kamera med djupsensor från Creative.

26

Elgiganten öppnar i SweClockers forum

Återförsäljaren Elgiganten storsatsar på datorkomponenter och gaming och tar nu klivet in på SweClockers forum, där medlemmarna kan ställa frågor om alltifrån service till sortiment. Läs mer

10

Samsung visar töjbar OLED-skärmpanel

Koreanska Samsung gör nya framsteg när det kommer till flexibla skärmpaneler, med en töjbar skärm som både kan böjas, vikas och rullas ihop utan att förlora sin ursprungliga form. Läs mer

3

Techpowerup släpper GPU-Z 2.1.0 med flik för avancerad information

I nästa stora nyversion av GPU-Z tillkommer en "Advanced"-flik, där användare bland annat kan läsa av vilka minneskretsar grafikkortet är utrustat med. Läs mer

33

Microsoft tillkännager nya Surface Pro

Kort efter introduktionen av Surface Laptop lanserar Microsoft nästa generations Surface Pro, med bättre prestanda, 50 procent längre batteritid och ett nytt tangentbord. Läs mer

22

Tekken 7 får systemkrav

Under den kommande månaden lanseras Tekken 7 till konsol samt även för första gången till PC. Inför detta går nu utvecklaren ut med systemkraven för spelet på plattformen. Läs mer

30

Destiny 2 blir utan dedikerade servrar på PC

Bungie bekräftar att Destiny 2 precis som föregångaren blir utan dedikerade servrar, både på konsol och PC. Istället väntas det använda samma peer-to-peer-system som Destiny. Läs mer

16

Nvidia släpper drivrutin för Tekken 7 och Star Trek: Bridge Crew

Inom kort lanseras de två nya speltitlarna Tekken 7 och Star Trek: Bridge Crew till PC. Inför detta släpper nu Nvidia en ny drivrutin med diverse optimeringar för spelen. Läs mer

4

Tävla och vinn endagsbiljetter för två till Dreamhack Summer 2017

SweClockers förbereder monteraktiviteterna inför Dreamhack Summer 2017 och laddar upp med att tävla ut totalt 50 dagspass, som ska gå till 25 taggade vinnare. Läs mer

55

Microsoft: "Utvecklare kan använda Project Scorpios prestanda hur de vill"

Enligt Microsoft ställer de inga krav på hur den extra prestandan i Project Scorpio ska nyttjas, utan detta är upp till utvecklarna själva att bestämma. Läs mer

148

Windows 7 vanligaste operativsystemet bland Wannacry-infekterade datorer

Windows XP är inte det vanligaste operativsystemet bland Wannacry-infekterade datorer. Istället är det Windows 7 som utgör majoriteten av dessa, avslöjar ny statistik. Läs mer

26

Asus gör bärbar speldator med AMD Ryzen

Inför årets Computex avslöjar Asus att bolaget arbetar på en bärbar ROG-speldator, som blir den första i sitt slag med AMD:s processorfamilj Ryzen. Läs mer

29

En djupdykning i modern spelutveckling

Mjukvaran och hårdvaran i dagens spelkonsoler och datorer har mycket gemensamt på pappret, men hur likartad är processen för utvecklare? Vi djupdyker i den moderna spelutvecklingen. Läs mer