Acer förbereder datorer och monitorer med "Retina"-upplösning

Bakom stängda dörrar under CES 2013 visade Acer upp Ultrabook-prototyper med hög upplösning. Företaget planerar även att öka antalet pixlar för stationära monitorer.

Utvecklingen inom bärbara datorer har accelererats på senare tid, mycket tack vare Intels satsning på Ultrabook. Även skärmupplösningar som stått och stampat på samma antal pixlar i åratal har börjat klättra uppåt, där 1 920 x 1 080 pixlar börjar bli vanligare i bärbara datorer storleksklassen 11 tum och uppåt.

acer_aspire_s7.jpg

Bakom stängda dörrar på CES 2013 visade Acer upp Ultrabook-prototyper med en upplösning på hela 2 880 x 1 620 pixlar i bildförhållandet 16:9 och IPS-panel, rapporterar PCWorld. Det här kan jämföras mot Macbook Pro Retina med 15 tums skärm och upplösningen 2 880 x 1 800 pixlar, det högsta för en mobil persondator.

Representanter från Acer avslöjade inte vilka bärbara modeller som får skärmpaneler med den höga upplösningen, men indikerade att det kommer finnas som alternativ i dyrare Ultrabooks framöver. De första Ultrabook-datorerna med rejält uppskruvade upplösningar från Acer och andra aktörer väntas dyka upp under första halvan av året.

Acer har också för avsikt att lansera stationära monitorer med "ultrahög" upplösning. Företaget gick dock inte in på några detaljer, förutom att lanseringen av skärmarna sker senare under året.

Kommentarer till artikeln

40 debattinlägg

Skicka en rättelse
22

Fortsatta DirectX 12-problem för Hitman

Det är uppförsbacke för DirectX 12 i lönnmördartiteln Hitman. I samband med senaste uppdateringen har det nya gränssnittet helt enkelt slutat fungera för vissa. Läs mer

152

Nytt Battlefield visas upp nästa vecka

Med ett år sedan senaste lanseringen börjar det dra ihop sig till en ny Battlefield-titel. Nu framkommer det att avslöjandet sker redan nästa vecka. Läs mer

28

Fredagspanelen 115: Playstation 4 "Neo", Radeon Pro Duo lanserat och Nintendo NX

Dubbla grafikprocessorer från AMD, upphottad konsolhårdvara från Sony och spikad lansering för Nintendos kommande spelsystem är några av ämnena i veckans avsnitt av Fredagspanelen. Läs mer

23

Green Friday-tävling med gamingskärm och grafikkort från CDON.com

Webbutiken CDON.com slår på stort med prisfest och fri, klimatkompenserad frakt. I samband med detta anordnas en tävling för SweClockers medlemmar. Läs mer

15

Steam får stöd för Bitcoin-betalningar

För att anpassa sig till den växande globala spelmarknaden har Valve nu inlett ett samarbete med betaltjänsten Bitpay. Samarbetet gör det möjligt att betala med Bitcoin på Steam. Läs mer

14

Apple draglok för TSMC:s försäljning 2015

Taiwanesiska TSMC är fortsatt störst inom kontraktstillverkning av kretsar och såg försäljningen lyfta åter, någonting som helt och hållet tillskrivs att Apple blivit storkund. Läs mer

45

Forza Motorsport 6: Apex får öppen beta på PC/Windows 5 maj

Utvcklarna Turn 10 utannonserar att den öppna betan för gratisspelet Forza Motorsport 6: Apex. Man passar även på att beskriva PC-specifika funktioner såsom stöd för 4K-upplösning. Läs mer

33

Corsair Gaming K70 och K65 RGB Rapidfire

Corsair får återigen exklusivitet på det senaste tillskottet från Cherry, där fokus är kortare aktiveringspunkt. Häng med när redaktionen testar Corsairs nya serie Gaming RGB Rapidfire. Läs mer

34

Microsoft utför tester med DNA-lagring

Att använda DNA-strängar för lagring är något som det gjorts tester med länge. Nu har också Microsoft börjat experimentera med tekniken för att utforska dess potential. Läs mer

13

Tävling – provkör HTC Vive hos SweClockers

Virtuell verklighet är här och det firar SweClockers genom att tävla ut möjligheten för en medlem att tillsammans med en vän testa HTC Vive på redaktionen. Läs mer

76

Nätverksexpert: "Nätverkskod i The Division bortom räddning"

Fuskande spelare är ett allvarligt aber i The Division. Nu menar en expert på nätverkskod att problem kan vara så fundamentala att koden behöver skrivas om. Läs mer

9

Samsung arbetar på fristående och trådlöst VR-headset

Kabelhärvor alternativt krav på högpresterande mobiltelefoner är två hinder för att virtuell verklighet ska slå på bred front, varför Samsung arbetar på en helt fristående lösning. Läs mer