3M visar pekskärm på 84 tum

Amerikanska 3M Touch Systems spänner musklerna och klämmer till med en kapacitiv pekskärm på 84 tum. Dessutom ska ännu större storlekar vara i antågande.

Att pekskärmar letar sig in både här och var är inget nytt. För mobiltelefoner är lösningen sedan länge mer eller mindre standard, och med Windows 8 blir pekandet allt vanligare även på datorfronten.

För 3M Touch Systems är ytor på ett par tum dock inte tillräckligt. Under CES 2013 slår företaget på stora trumman över skalbar teknik för kapacitiva pekskärmar, från mindre varianter ända upp till gränslandet mot 100 tum.

3m-1.jpg

Monterns kronjuvel är ett bord på 84 tum, komplett med 4K-upplösning och stöd för upp till 40 samtidiga beröringspunkter. Inte nog med det, mjukvaran klarar i teorin av fler än 60 punkter. Tekniken kan enligt företaget dessutom skalas upp till 100 tum eller större panelstorlekar.

Tilltänkta användningsområden är framför allt i utbildningssyfte samt i offentliga lokaler som till exempel museum. Demonstrationen som rullar under CES-mässan kommer från just museimiljö och visar hur olika objekt ser ut under varierande typer av ljus.

Det enorma pekskärmsbordet från 3M är i dagsläget endast en prototyp. Företaget hoppas på att ha en färdig produkt under tredje kvartalet 2013, dock till en än så länge okänd prislapp. Mer information finns på officiella webbplatsen.

0

Tom Clancy's The Division blir öppen beta

Senare i februari slår Ubisoft upp ett öppet betatest av The Division, där alltifrån nya uppdrag till förbättringar mot de stängda testerna är att vänta. Läs mer

4

AMD bundlar Hitman med Radeon R9 390, R9 390X och utvalda FX-processorer

Danska Io Interactive och AMD gör gemensam sak av den annalkande DirectX 12-titeln Hitman, som inom en snar framtid ingår vid köp av utvalda grafikkort och FX-processorer. Läs mer

37

Tävla och vinn SSD-enhet och DDR4-minnen med Crucial

En SSD på närmare en halv terabyte och en duo DDR4-minneskit kröner prispallen när Crucial drar igång en tävling för SweClockers medlemmar. Läs mer

81

Intel uttalar sig officiellt om clockblocking

Efter veckor av tystnad tar Intel bladet från munnen och uttalar sig officiellt om överklockning av icke K-märkta processorer. Läs mer

90

Samsung och LG på väg att överge 3D-tv

För bara några år sedan var 3D det stora försäljningsargumentet för tv-apparater, men bristande intresse gör att tillverkarna börjar fasa ut konceptet. Läs mer

62

Ubisoft: "PC-versionen av The Division hålls inte tillbaka av konsolversionerna"

Det är helt enkelt inte sant att PC-versionen av The Division hålls tillbaka av spelkonsolerna – det skriver Ubisoft i ett officiellt uttalande. Läs mer

31

Rise of the Tomb Raider kan bli först ut med DirectX 12

Genom att byta ut körfilen i Rise of the Tomb Raider lyckas en användare få fram DirectX 12 i startmenyn, vilket talar för att det kan bli ett av de första spelen med gränssnittet. Läs mer

24

Cooler Master sjösätter upphottade kylarna Hyper 212X och TX3I

I kampen om prismedvetna entusiasters plånböcker släpper Cooler Master nya revisioner av populära Hyper 212 och TX3, där bättre kylning och ny monteringsanordning står på menyn. Läs mer

17

Google gör VR-headset för Android-telefoner

Virtuell verklighet är i ropet och alla vill ha en bit av kakan. Nu framgår att Google arbetar på en uppföljare till Cardboard, men också att VR kommer bakas in i Android. Läs mer

40

Test: Antec Kühler H2O H1200 Pro

Ännu ett företag hoppar på tåget om egenutvecklad plattform för sluten vattenkylning, där turen nu har kommit till Antec med nykomlingen Kühler H2O H1200 Pro. Läs mer

87

Intel: "Processorer kan komma att offra hastighet för högre energieffektivitet"

I jakten på tillverkningsprocesser bortom 7 nanometer lyfter Intel blickarna mot alternativa tekniker, som kan komma att offra hastighet till förmån för högre energieffektivitet. Läs mer

123

The Division låter dig välja mellan grafik och högre bildfrekvens på konsolerna

I spelkonsolernas värld brukar utvecklarna göra valet mellan högre bildfrekvenser eller grafisk kvalitet, någonting studion bakom The Division vill ändra på. Läs mer