sweclockers

Nvidia: Helt skräddarsydd hårdvara för spelkonsoler inte längre realistiskt

Rykten talar om att nästa generation spelkonsoler troligtvis blir mycket lika vanliga PC-datorer. Nvidias vd Jen-Hsun Huang sluter upp i kören och menar att helt skräddarsydda komponenter inte längre är ekonomiskt gångbart.

Sedan urminnes tider har spelkonsoler baserats på skräddarsydda kretsar som anpassats för ändamålet. Det har gett spelmaskinerna stora konkurrensmässiga fördelar gentemot traditionella persondatorer, och inte bara av rent ekonomiska orsaker. Spelkonsolerna har tidvis även överträffat datorerna när det kommer till förmågan att skapa vackra spelmiljöer.

Enligt Nvidias vd Jen-Hsun Huang är dock den tiden förbi. I en intervju med PC Watch uppger han att att moderna grafik- och applikationsprocessorer för PC-datorer numera kan erbjuda en såpass hög visuell standard och effektivitet att det inte finns någon mening med att att spendera hundratals miljoner dollar på att ta fram skräddarsydda kretsar för spelkonsoler.

You cannot make a game console such as the PlayStation 2 anymore. When it emerged, PS2 had a 100 times higher performance than the most powerful PC. I wonder whether it is possible to make something 100 times powerful than GeForce GTX 680? If possible, Nvidia will make it.

Huang tar upp Playstation 2 med processorn Emotion Engine som exempel, där utvecklingskostnaderna uppgick till runt två miljarder dollar. I utbyte fick Sony en produkt som klarade av att leverera mer visuellt tilltalande speltitlar än persondatorerna. Enligt Nvidias vd är så stora tekniska kliv inte längre genomförbara.

Det Huang talar om har redan inträffat bland de bärbara spelkonsolerna. Playstation Vita innehåller en alldaglig systemkrets med fyra kärnor ARM Cortex A9 och PowerVR SGX543MP4+. Inte heller Nvidias egna spelkonsol Shield har några skräddarsydda processorer utan bygger på Tegra 4, som även ska användas till surfplattor och mobiltelefoner.

Enligt rykten kommer nästa generation spelkonsoler från Sony och Microsoft innehålla komponenter som känns igen från PC-världen. Efterträdarna till Playstation 3 och Xbox 360 offentliggörs innan sommaren. Det innebär att upphandlingarna är klara och att Jen-Hsun Huang troligtvis har en ganska god inblick i konsolmakarnas framtidsplaner, även om AMD tros ha dragit det längsta strået.