Micron visar hur SSD blir till

Minnesjätten Micron visar hur det går till att tillverka SSD-enheter, från kisel till färdig produkt, i en ny video på Youtube.

Att bygga kretsar och skeppa till konsumenter är en mer komplicerad process än vad många tänker på. När det kommer till SSD-enheter är det väldigt få tillverkare som kan bygga en enhet från grunden. Micron är en av få som producerar flashminne och även skeppar SSD:er till slutkonsumenter. Nu släpper företaget en video som demonstrerar hur en SSD blir till från början till slut.

Allting börjar med designen av flashminnet som i det här fallet handlar om NAND, som kan husera flera biljoner bitar data. Tillverkningen sköts i fabriker med så kallade renrum – miljöer som är över hundra gånger renare än operationssalar. Detta är viktigt då enstaka dammkorn kan förstöra en hel krets.

Efter flera veckors behandling är slutprodukten stora wafers, som skickas iväg för bearbetning. De individuella kretsarna sågas sedan ut och fästs på kretskort med små guldtrådar. Skyddande plast formas sedan runt varje krets för att skapa NAND-kapslar. De färdiga kapslarna klipps ut och testas en och en för att möta utannonserad prestanda och funktion.

Slutligen fästs de färdiga kretsarna på kretskort tillsammans med övriga komponenter som styrkretsar och kondensatorer. Kretskorten monteras sedan i ett skyddande chassi. Den färdiga produkten hårdtestas i upp till 60 timmar innan den är färdig för butikshyllorna.

56

Elgiganten öppnar i SweClockers forum

Återförsäljaren Elgiganten storsatsar på datorkomponenter och gaming och tar nu klivet in på SweClockers forum, där medlemmarna kan ställa frågor om alltifrån service till sortiment. Läs mer

14

Samsung visar töjbar OLED-skärmpanel

Koreanska Samsung gör nya framsteg när det kommer till flexibla skärmpaneler, med en töjbar skärm som både kan böjas, vikas och rullas ihop utan att förlora sin ursprungliga form. Läs mer

4

Techpowerup släpper GPU-Z 2.1.0 med flik för avancerad information

I nästa stora nyversion av GPU-Z tillkommer en "Advanced"-flik, där användare bland annat kan läsa av vilka minneskretsar grafikkortet är utrustat med. Läs mer

46

Microsoft tillkännager nya Surface Pro

Kort efter introduktionen av Surface Laptop lanserar Microsoft nästa generations Surface Pro, med bättre prestanda, 50 procent längre batteritid och ett nytt tangentbord. Läs mer

25

Tekken 7 får systemkrav

Under den kommande månaden lanseras Tekken 7 till konsol samt även för första gången till PC. Inför detta går nu utvecklaren ut med systemkraven för spelet på plattformen. Läs mer

33

Destiny 2 blir utan dedikerade servrar på PC

Bungie bekräftar att Destiny 2 precis som föregångaren blir utan dedikerade servrar, både på konsol och PC. Istället väntas det använda samma peer-to-peer-system som Destiny. Läs mer

16

Nvidia släpper drivrutin för Tekken 7 och Star Trek: Bridge Crew

Inom kort lanseras de två nya speltitlarna Tekken 7 och Star Trek: Bridge Crew till PC. Inför detta släpper nu Nvidia en ny drivrutin med diverse optimeringar för spelen. Läs mer

4

Tävla och vinn endagsbiljetter för två till Dreamhack Summer 2017

SweClockers förbereder monteraktiviteterna inför Dreamhack Summer 2017 och laddar upp med att tävla ut totalt 50 dagspass, som ska gå till 25 taggade vinnare. Läs mer

64

Microsoft: "Utvecklare kan använda Project Scorpios prestanda hur de vill"

Enligt Microsoft ställer de inga krav på hur den extra prestandan i Project Scorpio ska nyttjas, utan detta är upp till utvecklarna själva att bestämma. Läs mer

150

Windows 7 vanligaste operativsystemet bland Wannacry-infekterade datorer

Windows XP är inte det vanligaste operativsystemet bland Wannacry-infekterade datorer. Istället är det Windows 7 som utgör majoriteten av dessa, avslöjar ny statistik. Läs mer

27

Asus gör bärbar speldator med AMD Ryzen

Inför årets Computex avslöjar Asus att bolaget arbetar på en bärbar ROG-speldator, som blir den första i sitt slag med AMD:s processorfamilj Ryzen. Läs mer

29

En djupdykning i modern spelutveckling

Mjukvaran och hårdvaran i dagens spelkonsoler och datorer har mycket gemensamt på pappret, men hur likartad är processen för utvecklare? Vi djupdyker i den moderna spelutvecklingen. Läs mer