Nintendo försvarar "klen" CPU i Wii U

Nintendo försvarar "klen" CPU i Wii U

Spelutvecklare kritiserar Nintendos nya spelkonsol Wii U och menar att hårdvaran inte håller måttet, men den japanska speljätten hävdar att prestandan räcker till.

Trots att Nintendo ofta och gärna talar om möjligheterna med den nya spelkonsolen Wii U har den japanska speljätten varit tystlåten om den exakta hårdvaran, och kanske av en orsak. Först i november avslöjade hackaren "Marcan" vad som tros vara specifikationerna, vilket bland annat inbegriper en trekärnig processor från IBM med den relativt låga klockfrekvensen 1,24 GHz.

wii_u_cpu2.jpg

Röd: Grafikprocessorn AMD "Latte"
Orange: Processorn IBM "Espresso"

Att uppföljaren till Wii inte är något prestandamonster kommer möjligtvis inte som någon överraskning, men flera högprofilerade spelutvecklare har kritiserat Nintendos komponentval. Oles Shishkovtsov, teknikchef för spelstudion 4A, känd för Metro: Last Light, anser exempelvis att processorn är "horribel och slö".

Även EA Games vd John Riccitiello instämmer i kritiken mot Wii U och menar att maskinen på grund av hårdvaran inte ens kan anses ingå i den nya generationens spelkonsoler. På ett möte för investerare försvarar dock Nintendos utvecklingschef Genyo Takeda valet av processor.

It depends on how to evaluate a processing unit. In terms of die size [area a="a" chip="chip" occupies="occupies"], the GPU certainly occupies a much larger space than the CPU. As you can see CPUs used for the latest PCs and servers, however, it is usual for current CPUs that the logic part for actual calculations is really small and that the cache memory called SRAM around it covers a large area. From this angle, we don't think that the performance of the Wii U's CPU is worse than that of the GPU.

Takeda medger att processordelen visserligen kan tyckas vara underdimensionerad om fördelningen av kretsyta jämförs mellan CPU och GPU, men tillägger att moderna processordesigner till stor del består av cacheminne – beräkningsenheterna är jämförelsevis små. Ur denna synvinkel är processorns prestanda inte sämre än grafikdelens, menar Takeda.

We have taken a so-called 'memory-intensified' design approach for the Wii U hardware. It is no use saying much about hardware which should remain in the background in our entertainment offerings, but at least we think that Wii U performs pretty well.

Nintendos utvecklingschef tillägger att Wii U bygger på en "minnesintensiv" design, men går inte in på några detaljer. Istället menar han att det inte tjänar någonting till att berätta om vad som finns under skalet när det är underhållningsvärdet som i slutändan spelar roll – prestandan anses vara "ganska bra".

Spelkonsolen Nintendo Wii U bygger på den trekärniga processorn IBM "Espresso" (PowerPC 750) på 1,24 GHz. I samma kapsel återfinns grafikdelen AMD "Latte", som tros motsvara ett Radeon HD 5670 "Evergreen". Det finns 2 GB DDR3-minne varav hälften är reserverat för operativsystemet och inte tillgängligt för spel.

Källa: CVG.
Bildkälla: Ifixit.

Kommentarer till artikeln

183 debattinlägg

Skicka en rättelse
58

Elgiganten öppnar i SweClockers forum

Återförsäljaren Elgiganten storsatsar på datorkomponenter och gaming och tar nu klivet in på SweClockers forum, där medlemmarna kan ställa frågor om alltifrån service till sortiment. Läs mer

14

Samsung visar töjbar OLED-skärmpanel

Koreanska Samsung gör nya framsteg när det kommer till flexibla skärmpaneler, med en töjbar skärm som både kan böjas, vikas och rullas ihop utan att förlora sin ursprungliga form. Läs mer

5

Techpowerup släpper GPU-Z 2.1.0 med flik för avancerad information

I nästa stora nyversion av GPU-Z tillkommer en "Advanced"-flik, där användare bland annat kan läsa av vilka minneskretsar grafikkortet är utrustat med. Läs mer

46

Microsoft tillkännager nya Surface Pro

Kort efter introduktionen av Surface Laptop lanserar Microsoft nästa generations Surface Pro, med bättre prestanda, 50 procent längre batteritid och ett nytt tangentbord. Läs mer

25

Tekken 7 får systemkrav

Under den kommande månaden lanseras Tekken 7 till konsol samt även för första gången till PC. Inför detta går nu utvecklaren ut med systemkraven för spelet på plattformen. Läs mer

33

Destiny 2 blir utan dedikerade servrar på PC

Bungie bekräftar att Destiny 2 precis som föregångaren blir utan dedikerade servrar, både på konsol och PC. Istället väntas det använda samma peer-to-peer-system som Destiny. Läs mer

16

Nvidia släpper drivrutin för Tekken 7 och Star Trek: Bridge Crew

Inom kort lanseras de två nya speltitlarna Tekken 7 och Star Trek: Bridge Crew till PC. Inför detta släpper nu Nvidia en ny drivrutin med diverse optimeringar för spelen. Läs mer

4

Tävla och vinn endagsbiljetter för två till Dreamhack Summer 2017

SweClockers förbereder monteraktiviteterna inför Dreamhack Summer 2017 och laddar upp med att tävla ut totalt 50 dagspass, som ska gå till 25 taggade vinnare. Läs mer

64

Microsoft: "Utvecklare kan använda Project Scorpios prestanda hur de vill"

Enligt Microsoft ställer de inga krav på hur den extra prestandan i Project Scorpio ska nyttjas, utan detta är upp till utvecklarna själva att bestämma. Läs mer

150

Windows 7 vanligaste operativsystemet bland Wannacry-infekterade datorer

Windows XP är inte det vanligaste operativsystemet bland Wannacry-infekterade datorer. Istället är det Windows 7 som utgör majoriteten av dessa, avslöjar ny statistik. Läs mer

27

Asus gör bärbar speldator med AMD Ryzen

Inför årets Computex avslöjar Asus att bolaget arbetar på en bärbar ROG-speldator, som blir den första i sitt slag med AMD:s processorfamilj Ryzen. Läs mer

29

En djupdykning i modern spelutveckling

Mjukvaran och hårdvaran i dagens spelkonsoler och datorer har mycket gemensamt på pappret, men hur likartad är processen för utvecklare? Vi djupdyker i den moderna spelutvecklingen. Läs mer