EA Games: "Playstation 4 ett gigantiskt teknikkliv för spelbranschen"

EA Games: "Playstation 4 ett gigantiskt teknikkliv för spelbranschen"

Högre prestanda och en persondatorliknande uppbyggnad gör det snabbare och enklare att utveckla spel för Playstation 4, uppger EA Games teknikchef Rajat Taneja.

En av de stora nyheterna i Sonys kommande spelkonsol Playstation 4 är persondatorliknande komponenter. Detta ska förenkla för utvecklare och göra det möjligt att snabbare skapa spel med i konsolvärlden hitintills oöverträffad detaljrikedom. EA Games teknikchef Rajat Taneja är positiv till förändringarna och berättar om möjligheterna på konferensen Morgan Stanley Technlogy: Media and Telecom.

Skärmbild (136).jpg

We no longer have to constrain our games or ration computer graphics, memory or bandwidth. We can let the games really flourish [in] 1080p, 60 frames a second.

Den nya spelkonsolen ska erbjuda åtta till tio gånger högre prestanda än nuvarande generation, vilket underlättar eftersom spelutvecklare då inte behöver ransonera med de tillgängliga resurserna. Enligt Rajat Taneja ger detta möjlighet för EA Games spel att "blomma ut" med upplösningen 1080p i 60 bilder per sekund.

We are excited about Sony's news and the launch of the next-gen of consoles. At EA, we have never been as prepared or more ready for the start of a new console.[...]What used to take months in the past will now take days to do.

Spelmotorn Frostbite, som bland annat används till spelserien Battlefield, ska vara särskilt lämpad för de PC-lika komponenterna i Playstation 4. Uppgifter som tidigare tog flera månader för spelutvecklarna att utföra kan nu räknas i dagar.

EA Games ekonomichef Blake Jorgensson tillägger att spelhuset arbetat på nya titlar inför nästa generations spelkonsoler under det senaste året och att en kommande installation av Battlefield ser "enastående" ut på Sonys nya hårdvara. Han räknar även med att Sony och Microsoft kommer att lansera de nya konsolerna ungefär samtidigt, vilket gör det möjligt för utvecklarna att helt fokusera på de nya spelmaskinerna.

Källa: Polygon.

Kommentarer till artikeln

132 debattinlägg

Skicka en rättelse
21

Fortsatta DirectX 12-problem för Hitman

Det är uppförsbacke för DirectX 12 i lönnmördartiteln Hitman. I samband med senaste uppdateringen har det nya gränssnittet helt enkelt slutat fungera för vissa. Läs mer

149

Nytt Battlefield visas upp nästa vecka

Med ett år sedan senaste lanseringen börjar det dra ihop sig till en ny Battlefield-titel. Nu framkommer det att avslöjandet sker redan nästa vecka. Läs mer

28

Fredagspanelen 115: Playstation 4 "Neo", Radeon Pro Duo lanserat och Nintendo NX

Dubbla grafikprocessorer från AMD, upphottad konsolhårdvara från Sony och spikad lansering för Nintendos kommande spelsystem är några av ämnena i veckans avsnitt av Fredagspanelen. Läs mer

23

Green Friday-tävling med gamingskärm och grafikkort från CDON.com

Webbutiken CDON.com slår på stort med prisfest och fri, klimatkompenserad frakt. I samband med detta anordnas en tävling för SweClockers medlemmar. Läs mer

14

Steam får stöd för Bitcoin-betalningar

För att anpassa sig till den växande globala spelmarknaden har Valve nu inlett ett samarbete med betaltjänsten Bitpay. Samarbetet gör det möjligt att betala med Bitcoin på Steam. Läs mer

14

Apple draglok för TSMC:s försäljning 2015

Taiwanesiska TSMC är fortsatt störst inom kontraktstillverkning av kretsar och såg försäljningen lyfta åter, någonting som helt och hållet tillskrivs att Apple blivit storkund. Läs mer

43

Forza Motorsport 6: Apex får öppen beta på PC/Windows 5 maj

Utvcklarna Turn 10 utannonserar att den öppna betan för gratisspelet Forza Motorsport 6: Apex. Man passar även på att beskriva PC-specifika funktioner såsom stöd för 4K-upplösning. Läs mer

32

Corsair Gaming K70 och K65 RGB Rapidfire

Corsair får återigen exklusivitet på det senaste tillskottet från Cherry, där fokus är kortare aktiveringspunkt. Häng med när redaktionen testar Corsairs nya serie Gaming RGB Rapidfire. Läs mer

34

Microsoft utför tester med DNA-lagring

Att använda DNA-strängar för lagring är något som det gjorts tester med länge. Nu har också Microsoft börjat experimentera med tekniken för att utforska dess potential. Läs mer

13

Tävling – provkör HTC Vive hos SweClockers

Virtuell verklighet är här och det firar SweClockers genom att tävla ut möjligheten för en medlem att tillsammans med en vän testa HTC Vive på redaktionen. Läs mer

76

Nätverksexpert: "Nätverkskod i The Division bortom räddning"

Fuskande spelare är ett allvarligt aber i The Division. Nu menar en expert på nätverkskod att problem kan vara så fundamentala att koden behöver skrivas om. Läs mer

9

Samsung arbetar på fristående och trådlöst VR-headset

Kabelhärvor alternativt krav på högpresterande mobiltelefoner är två hinder för att virtuell verklighet ska slå på bred front, varför Samsung arbetar på en helt fristående lösning. Läs mer