Utvecklare ratar Nintendos spelkonsoler

Utvecklare ratar Nintendos spelkonsoler

En undersökning genomförd på Games Developer Conference avslöjar att spelutvecklare ratar traditionella handhållna spelkonsoler, men även Nintendo Wii U hamnar långt bak i ledet.

Valet av ny spelkonsol baseras sällan på dess hårdvara och specifikationer. Historiskt sett har de bästa säljargumenten alltid handlat om urvalet speltitlar. På Game Developer Conference (GDC) blev mer än 2 500 spelutvecklare tillfrågade om vilka plattformar de är intresserade av att utveckla för och att döma av resultatet är det breda ekosystem som uppskattas av spelskaparna.

devplatforms.jpg

Bland spelkonsolerna är det Microsofts efterträdare till Xbox och Playstation 4 som toppar listan. Hela 29,47 respektive 27,28 procent av respondenterna vill utveckla för dessa plattformar. Längre bak återfinns Nintendo Wii U på förhållandevis låga 12,58 procent. De mobila konsolerna Playstation Vita och Nintendo 3DS intar bottennoteringarna 6,63 respektive 5,55 procent.

Störst är intresset för surfplattor och smarta telefoner. Även Android-baserade spelkonsoler, exempelvis Ouya, är populära val. Slutligen är 21,92 procent intresserade av att utveckla spel för enheter som strömmar spel från "molnet", ett segment bland annat Nvidia satsar på med Geforce Grid.

nextgenplatforms.jpg

Den andra grafen avslöjar vilka plattformar utvecklarna planerar att skapa spel för. Här dominerar smarta telefoner och surfplattor på hela 58,39 procent, tätt följt av persondatorer på 49,12 procent. Playstation 3, Xbox 360 och dess uppföljare ligger förhållandevis nära varandra, medan Nintendo Wii U hamnar på endast 6,47 procent. Nästan dubbelt så många arbetar på titlar för Playstation Vita än Nintendo 3DS.

Vid lanseringen av Wii U var Nintendo öppet med att företaget behövde få in fler tredjepartsutvecklare. Undersökningen på GDC vittnar om företagets svårigheter på den punkten. Samtidigt säljer Wii U under förväntan och bristen på spel, såväl som kommande spel, kan mycket väl vara en anledning till detta.

Källa: Gamasutra.

Kommentarer till artikeln

65 debattinlägg

Skicka en rättelse
18

Fortsatta DirectX 12-problem för Hitman

Det är uppförsbacke för DirectX 12 i lönnmördartiteln Hitman. I samband med senaste uppdateringen har det nya gränssnittet helt enkelt slutat fungera för vissa. Läs mer

137

Nytt Battlefield visas upp nästa vecka

Med ett år sedan senaste lanseringen börjar det dra ihop sig till en ny Battlefield-titel. Nu framkommer det att avslöjandet sker redan nästa vecka. Läs mer

25

Fredagspanelen 115: Playstation 4 "Neo", Radeon Pro Duo lanserat och Nintendo NX

Dubbla grafikprocessorer från AMD, upphottad konsolhårdvara från Sony och spikad lansering för Nintendos kommande spelsystem är några av ämnena i veckans avsnitt av Fredagspanelen. Läs mer

22

Green Friday-tävling med gamingskärm och grafikkort från CDON.com

Webbutiken CDON.com slår på stort med prisfest och fri, klimatkompenserad frakt. I samband med detta anordnas en tävling för SweClockers medlemmar. Läs mer

14

Steam får stöd för Bitcoin-betalningar

För att anpassa sig till den växande globala spelmarknaden har Valve nu inlett ett samarbete med betaltjänsten Bitpay. Samarbetet gör det möjligt att betala med Bitcoin på Steam. Läs mer

14

Apple draglok för TSMC:s försäljning 2015

Taiwanesiska TSMC är fortsatt störst inom kontraktstillverkning av kretsar och såg försäljningen lyfta åter, någonting som helt och hållet tillskrivs att Apple blivit storkund. Läs mer

37

Forza Motorsport 6: Apex får öppen beta på PC/Windows 5 maj

Utvcklarna Turn 10 utannonserar att den öppna betan för gratisspelet Forza Motorsport 6: Apex. Man passar även på att beskriva PC-specifika funktioner såsom stöd för 4K-upplösning. Läs mer

32

Corsair Gaming K70 och K65 RGB Rapidfire

Corsair får återigen exklusivitet på det senaste tillskottet från Cherry, där fokus är kortare aktiveringspunkt. Häng med när redaktionen testar Corsairs nya serie Gaming RGB Rapidfire. Läs mer

34

Microsoft utför tester med DNA-lagring

Att använda DNA-strängar för lagring är något som det gjorts tester med länge. Nu har också Microsoft börjat experimentera med tekniken för att utforska dess potential. Läs mer

13

Tävling – provkör HTC Vive hos SweClockers

Virtuell verklighet är här och det firar SweClockers genom att tävla ut möjligheten för en medlem att tillsammans med en vän testa HTC Vive på redaktionen. Läs mer

76

Nätverksexpert: "Nätverkskod i The Division bortom räddning"

Fuskande spelare är ett allvarligt aber i The Division. Nu menar en expert på nätverkskod att problem kan vara så fundamentala att koden behöver skrivas om. Läs mer

9

Samsung arbetar på fristående och trådlöst VR-headset

Kabelhärvor alternativt krav på högpresterande mobiltelefoner är två hinder för att virtuell verklighet ska slå på bred front, varför Samsung arbetar på en helt fristående lösning. Läs mer