Sony avslöjar fler detaljer kring Playstation 4

Sony avslöjar fler detaljer kring Playstation 4

  • 2013-03-28 19:41

På spelutvecklarkonferensen GDC går Sony ner på djupet om den kommande spelkonsolen Playstation 4 och bekräftar flera detaljer om dess hårdvara.

Vid tillkännagivandet av Playstation 4 var Sony inte sena med att trycka på att hårdvaran i spelkonsolen har sina rötter i PC-världen. Under det pågående evenemanget Game Developer Conference i San Francisco går företaget in på närmare detaljer om konsolen och bekräftar tidigare spekulativa uppgifter.

Skärmbild (64).jpg

Chris Norden på Sony berättar att Jaguar-arkitekturen från AMD valdes ut tack vare dess låga strömförbrukning och värmeutveckling. De åtta kärnorna som är kapabla att exekvera en tråd vardera kommer med 32 KB L1 I-cache och D-cache. De åtta kärnorna är uppdelade i två kluster, med fyra kärnor vardera som delar på 2 MB L2-cache. Övergripande är arkitekturen således identisk med vad AMD kommer använda i sina egna produkter.

Grafikdelen är av AMD:s senaste arkitektur, Graphics Core Next (GCN), och kommer med 18 beräkningsenheter innehållandes 64 streamprocessorer vardera. Resultatet blir 1 152 streamprocessorer klockade till 800 MHz, vilket resulterar i att ge den teoretiska beräkningskraften 1,843 TFLOPS.

Processor och grafik, som är byggda på samma krets, får 8 GB delat GDDR5-minne på en 256-bit bred minnesbuss. Med en minnesbandbredd på 176 GB/s innebär det att minnet är klockat till 5,5 GHz. Därutöver får Playstation 4 en "mycket stor hårddisk", vilken kapacitet det handlar om framgår dock inte.

Playstation 4 har utöver den AMD-utvecklade systemprocessorn ytterligare en ospecificerad krets under huven. Dennas ändamål är att ta hand om bakgrundsapplikationer, som att ladda ned spel och uppdateringar medan spelaren använder konsolen eller när den är i viloläge. Spelare ska även kunna dra igång de första nivåerna i ett spel medan resten laddas ned i bakgrunden. Det är även denna krets som spelar in vad som hänt de senaste 15 minuterna, videosnuttar som senare kan sparas, redigeras och delas på internet.

PS4-Controller.jpeg

Spelkontrollen Dualshock 4 är en vidareutveckling av de tidigare modellerna, där företaget arbetat på bättre komfort. Likt Dualshock 3 har den nya en liten och stor motor för Rumble-funktion, som nu ska ge förbättrad återkoppling än tidigare. Pekplattan mellan de analoga styrspakarna har två pekpunkter med en upplösning på 1 920 x 900, vilket bådar för att den är mycket precis. På baksidan återfinns ett 3,5 mm-uttag för hörlurar.

Rörelsesensorerna är integrerade i kontrollen och kombineras med den nya stereokameran Playstation Eye. Det Move-liknande tillbehöret läser av var spelkontrollen befinner sig i tre dimensioner med hjälp av två kameror med en upplösning på 1 280 x 800 pixlar vid uppdateringsfrekvensen 60 Hz och ett färgdjup på 12-bit per pixel. Kamerorna har ett synfält på 85 grader vilket ska göra att spelaren mer sällan hamnar "ur bild".

Lanseringen av Playstation 4 beräknas äga rum mot slutet av året, vilket tyder på att Sony siktar på den lukrativa julhandeln.

Källa: Arstechnica

Kommentarer till artikeln

116 debattinlägg

Skicka en rättelse
34

AMD hajpar Radeon 300-serien i videosnutt

En kort teaser är AMD:s recept för att trumma upp förväntningarna inför lanseringen av nästa generation grafikkort. Läs mer

17

Test: NZXT Noctis 450

NZXT förvandlar den lågmälda storsäljaren H440 till ett vräkigt ventilationsmonster med neon. Nykomlingen Noctis 450 tar plats i testlabbet för en rejäl genomgång framför kameran. Läs mer

15

JEDEC tillkännager NVDIMM – SSD-lagring via DDR4-minnesplatser

Standardiseringsorganet JEDEC vill kombinera det bästa av två världar med NVDIMM, en ny typ av minnesmodul som kan rymma både RAM och flashminne samtidigt. Läs mer

35

Oneplus Two presenteras den 1 juni

Efterträdaren till den prispressade flaggskeppsluren One från Oneplus kan ligga endast dagar bort i tiden, då bolaget nu flaggar för något stort den 1 juni. Läs mer

97

Priserna på RAM-minnen faller – ny bottennotering

Minskande efterfrågan på persondatorer och surfplattor tvingar tillverkarna att sänka priserna på RAM-minnen. I årets andra kvartal nåddes en ny bottennotering. Läs mer

12

Oculus satsar på förstärkt verklighet

Möjligheten att väva samman den verkliga med den virtuella världen är vad som övertygar Oculus att förvärva brittiska Surreal Vision. Läs mer

48

Rykte: Google gör två Nexus-telefoner i olika storlekar till hösten

Den gigantiska skärmen i Nexus 6 uppskattas inte av alla och nu sägs Google tillsammans med partner arbeta på två nya Nexus-telefoner; den ena på 5,2 tum och den andra 5,7 tum. Läs mer

31

LG 27MU67 kombinerar AMD Freesync med 4K-upplöst IPS-panel

Det kommer fler skärmar med AMD Freesync. En av dessa är LG 27MU67, som kombinerar dynamiska uppdateringsfrekvenser med hög upplösning och påkostad IPS-panel. Läs mer

25

Intel NUC med Braswell på ingång

Två nya minstingar i familjen Intel NUC är på väg till butikshyllorna och denna gång är huvudingrediensen Braswell, en ny strömsnål systemkrets med 14 nanometersteknik. Läs mer

63

Colorful säljer fler grafikkort än Asus, Gigabyte och MSI

Komponentjättarna Asus, Gigabyte och MSI hamnar i kölvattnet när kinesiska Colorful ökar takten och blir världens näst största tillverkare av grafikkort. Läs mer

14

ECS minidator Liva får Core M-processor

Efter två generationer av Bay Trail-baserade minidatorer breddar ECS inom kort konceptet Liva, där en kraftfullare passivt kyld processor och riktig SSD-lagring är huvudnumren. Läs mer

138

Svenskar vill ha snabbare bredband

Efterfrågan på såväl snabba fasta uppkopplingar som mobilt bredband fortsätter att växa och når ständigt nya höjder, enligt en rapport från Post- och telestyrelsen Läs mer