Internet Explorer 11 får stöd för WebGL

Internet Explorer 11 får stöd för WebGL

Ytterligare nyheter uppenbaras i den tidiga versionen av Windows Blue som läckt ut på webben. Nu avslöjas det att grundläggande stöd för WebGL finns implementerat i Internet Explorer 11.

WebGL baseras på OpenGL ES 2.0 och är utvecklat för rendering av 3D- och 2D-grafik i en webbläsare utan extra tillägg (eng. plug-ins). Medan de flesta webbläsarna omfamnat standarden har Microsoft varit motstridiga att implementera det i Internet Explorer. Företaget har tidigare rättfärdigt ställningstagandet genom att peka på flera säkerhetsproblem relaterade till WebGL.

Unigine_Crypt.jpg

Grafikdemot Unigine Crypt renderas med webbstandarden WebGL

Nu ser det ut som att Microsoft har ändrat åsikt. Den läckta versionen av den kommande Windows 8-uppdatering "Blue", bjuder på bland annat en tidig version av Internet Explorer 11. Webbutvecklaren Francois Remy analyserade webbläsaren och fann flera referenser till WebGL, men konstaterade att det inte var fungerande.

Nu har dock webbsidan Within Windows lyckats aktivera WebGL genom ett register-skript. Allt som behövs är att starta skriptet och starta om Internet Explorer 11 för att aktivera det. Det här garanterar inte att stöder kommer finnas där när Internet Explorer 11 introduceras, men blir så fallet innebär det att API-stödet i webbläsaren kommer likna det hos konkurrerande alternativ som Chrome och Firefox.

Kommentarer till artikeln

33 debattinlägg

Skicka en rättelse
13

Fortsatta DirectX 12-problem för Hitman

Det är uppförsbacke för DirectX 12 i lönnmördartiteln Hitman. I samband med senaste uppdateringen har det nya gränssnittet helt enkelt slutat fungera för vissa. Läs mer

132

Nytt Battlefield visas upp nästa vecka

Med ett år sedan senaste lanseringen börjar det dra ihop sig till en ny Battlefield-titel. Nu framkommer det att avslöjandet sker redan nästa vecka. Läs mer

25

Fredagspanelen 115: Playstation 4 "Neo", Radeon Pro Duo lanserat och Nintendo NX

Dubbla grafikprocessorer från AMD, upphottad konsolhårdvara från Sony och spikad lansering för Nintendos kommande spelsystem är några av ämnena i veckans avsnitt av Fredagspanelen. Läs mer

21

Green Friday-tävling med gamingskärm och grafikkort från CDON.com

Webbutiken CDON.com slår på stort med prisfest och fri, klimatkompenserad frakt. I samband med detta anordnas en tävling för SweClockers medlemmar. Läs mer

13

Steam får stöd för Bitcoin-betalningar

För att anpassa sig till den växande globala spelmarknaden har Valve nu inlett ett samarbete med betaltjänsten Bitpay. Samarbetet gör det möjligt att betala med Bitcoin på Steam. Läs mer

14

Apple draglok för TSMC:s försäljning 2015

Taiwanesiska TSMC är fortsatt störst inom kontraktstillverkning av kretsar och såg försäljningen lyfta åter, någonting som helt och hållet tillskrivs att Apple blivit storkund. Läs mer

35

Forza Motorsport 6: Apex får öppen beta på PC/Windows 5 maj

Utvcklarna Turn 10 utannonserar att den öppna betan för gratisspelet Forza Motorsport 6: Apex. Man passar även på att beskriva PC-specifika funktioner såsom stöd för 4K-upplösning. Läs mer

32

Corsair Gaming K70 och K65 RGB Rapidfire

Corsair får återigen exklusivitet på det senaste tillskottet från Cherry, där fokus är kortare aktiveringspunkt. Häng med när redaktionen testar Corsairs nya serie Gaming RGB Rapidfire. Läs mer

34

Microsoft utför tester med DNA-lagring

Att använda DNA-strängar för lagring är något som det gjorts tester med länge. Nu har också Microsoft börjat experimentera med tekniken för att utforska dess potential. Läs mer

13

Tävling – provkör HTC Vive hos SweClockers

Virtuell verklighet är här och det firar SweClockers genom att tävla ut möjligheten för en medlem att tillsammans med en vän testa HTC Vive på redaktionen. Läs mer

75

Nätverksexpert: "Nätverkskod i The Division bortom räddning"

Fuskande spelare är ett allvarligt aber i The Division. Nu menar en expert på nätverkskod att problem kan vara så fundamentala att koden behöver skrivas om. Läs mer

9

Samsung arbetar på fristående och trådlöst VR-headset

Kabelhärvor alternativt krav på högpresterande mobiltelefoner är två hinder för att virtuell verklighet ska slå på bred front, varför Samsung arbetar på en helt fristående lösning. Läs mer