AMD var en av halvledarjättens TSMC:s första kunder att ta klivet till 28 nanometer, men den nya tillverkningstekniken kantades inledningsvis av problem. I början av 2012 signalerade AMD:s vd Rory Read att han inte anser att de senaste tillverkningsteknikerna är rätt väg att gå utan föredrar beprövade processer – mycket på grund av skenande kostnader.

AMD: 20 nanometer är slutet för Moores lag

We've been waiting for that transition from 28nm to 20nm to happen and it's taking longer than Moore's law would have predicted. [...] I'm saying you are seeing the beginning of the end of Moore's law.

Nu uppger John Gustafson, chefsarkitekt för grafikprodukter på AMD, att teknikutvecklingen inom området är på väg att sakta ned. I en intervju med The Inquirer hävdar han att 20 nanometer markerar slutet för Moores lag och att denna process blir den första där priset per transistor inte går ned utan stannar kvar vid en liknande nivå som tidigare.

Intels medgrundare Gordon Moore förutspådde redan år 1965 att utvecklingstakten inom halvledarindustrin kommer göra det möjligt att fördubbla antalet transistorer i moderna kretsar ungefär vartannat år, vilket även leder till att kostnaden per transistor sjunker i motsvarande takt. Detta stämde såpass bra med verkligheten att Carver Mead på Caltech döpte uttalandet till Moores lag.

Trots att TSMC nu är på väg att introducera 20 nanometer på rekordtid vidhåller Gustafson att övergången till det nya tillverkningstekniken kommer att ta längre tid än vad Moores lag anger, när kostnaderna tas med i beräkningen. Andra fördelar som lägre strömförbrukning och högre prestanda kommer även att minska när fysikens lagar sätter käppar i hjulen för ännu mindre transistorer.

27

Microsoft förbereder trådlös PC-adapter för Xbox One-spelkontroller

För den som söker en trådlös ersättare till populära Xbox 360-kontrollen till PC avslöjar Microsoft nu att en adapter för Xbox One-varianten är i antågande till senare under året. Läs mer

35

Valve: "Ingen blir åksjuk med HTC Vive"

Åksjuka ses som det största hindret för att kommersialisera glasögon för virtuell verklighet. Det här säger Valves Gabe Newell att de har löst med VR-headsetet HTC Vive och att de dessutom tänker släppa tekniken fri. Läs mer

27

LAN-avgift för internetcaféer ska slopas

Den så kallade LAN-avgiften kommer sannolikt att försvinna. Riksdagens kulturutskott rekommenderar en ändring för att undanta nätverksspel ur lagparagraferna. Läs mer

27

Valve håller rea för spel till Steam OS

Den slumrande satsningen Steam Machines har vaknat till liv under GDC och lanseras senare i år. För att fira håller Valve sin första rea dedikerat speltitlar kompatibla med Steam OS. Läs mer

19

Intel Broadwell för LGA 1150 till sommaren

Kort innan Skylake anländer Broadwell för stationärt bruk i begränsad upplaga, där grafikdelen Iris Graphics Pro och upplåsta multiplar sägs vara några av huvudnumren. Läs mer

71

Valve visar slutgiltiga Steam Controller

Vad som kanske är världens mest efterlängtade handkontroll börjar närma sig lansering. Under GDC 2015 finns något som sägs vara den slutgiltiga versionen av Steam Controller på plats. Läs mer

73

Electronic Arts lägger ned Maxis

Spelstudion Maxis som grundades 1987 och ligger bakom Sim City och The Sims läggs ned, men enligt Electronic Arts innebär det inte slutet för spelserierna. Läs mer

39

Radeon "Fiji" gör smygpremiär på GDC

Det är inte bara Nvidia som visar grafikkort under GDC 2015. Även AMD passar på att skymta kommande Radeon, om än på diskretast möjliga sätt. Läs mer

141

Nvidia premiärvisar Geforce GTX Titan X

Med frasen "det är bara en svart låda" tillkännager Jen-Hsun Huang nya Geforce GTX Titan X, som med åtta miljarder transistorer sägs utgöra världens mest avancerade grafikkrets. Läs mer

29

Snabbtitt: Minidatorn ECS Liva X

Kompakta datorer för hem- och kontorsbruk är rätt i tiden. SweClockers klämmer på ECS Liva X, en rejält krympt variant med Intel Celeron under skalet. Läs mer

51

Valve tillkännager Source 2 – kostnadsfri spelmotor med Vulkan-stöd

  • Spel
  • 2015-03-04 15:29

Under GDC 2015 lyfter Valve på locket och avslöjar Source 2, som blir gratis för spelutvecklare. Verktygen ska dessutom vara tillräckligt lättanvända för att låta gamers bidra till utvecklingen av sina favoritspel. Läs mer

55

AMD Mantle uppgår i Vulkan

Microsofts DirectX 12 och uppföljaren till OpenGL innebär inte slutet för Mantle. Nu avslöjar AMD att gränssnittet levar vidare i Vulkan, som i mångt och mycket bygger på Mantle. Läs mer

59

Nvidia släpper mikrokonsolen Shield Console – satsar på strömmande PC-spel

  • Spel
  • 2015-03-04 12:42

Det blir en ny spelkonsol i mikroformat när Nvidia presenterar Shield Console, som inte bara utrustas med alldeles färska Tegra X1 utan även är en av de första enheterna med Android TV. Läs mer

32

Sonys VR-headset Project Morpheus utrustas med 120 Hz OLED-skärm

Virtuell verklighet är en av höjdpunkterna under GDC 2015 och Sony är med på tåget med egna Project Morpheus, som bestyckats med ny skärm och får ett ungefärligt lanseringsdatum. Läs mer

Sök jobb