Rapport: Nästa Xbox får processor från AMD

Allt fler tecken pekar mot att Xbox Durango utrustas med processor från AMD, vilket kan ge betydligt lägre utvecklingskostnader än tidigare och främja konkurrensen mellan spelhusen.

Ett återkommande problem i spelbranschen är stora skillnader mellan olika typer av spelmaskiner, vilket ställer till det för multiplattformstitlar. Det tidsödande arbetet med att porta spel mellan olika typer av hårdvara kostar pengar och tvingar framförallt mindre utvecklare att omsorgsfullt välja vilka plattformar som ska stödjas, för att inte spränga budgeten.

xbox.jpg

Nu rapporterar nyhetsbyrån Bloomberg att även nästa Xbox kommer att utrustas med en x86-baserad processor från AMD, vilket stämmer överens med tidigare rykten. Det skulle innebära att de arkitekturmässiga skillnaderna mellan Xbox "Durango", Playstation 4 och PC-datorer blir betydligt mindre än tidigare generationers spelmaskiner.

Utvecklingen är därmed positiv för spelhusen, som kan se fram emot lägre utvecklingskostnader för framtida mulitplattformstitlar. Samtidigt kan konkurrensen mellan utvecklarna öka när även mindre aktörer får möjlighet att stödja fler plattformar än tidigare.

Nästa generation Xbox är känd under kodnamnet Durango och väntas premiärvisas den 21 maj. Microsoft sägs dessutom planera för att avslöja fler detaljer på spelmässan E3 2013 i juni och ta den nya spelkonsolen till marknaden i november.

Kommentarer till artikeln

91 debattinlägg

Skicka en rättelse
22

Elgiganten öppnar i SweClockers forum

Återförsäljaren Elgiganten storsatsar på datorkomponenter och gaming och tar nu klivet in på SweClockers forum, där medlemmarna kan ställa frågor om alltifrån service till sortiment. Läs mer

7

Samsung visar töjbar OLED-skärmpanel

Koreanska Samsung gör nya framsteg när det kommer till flexibla skärmpaneler, med en töjbar skärm som både kan böjas, vikas och rullas ihop utan att förlora sin ursprungliga form. Läs mer

3

Techpowerup släpper GPU-Z 2.1.0 med flik för avancerad information

I nästa stora nyversion av GPU-Z tillkommer en "Advanced"-flik, där användare bland annat kan läsa av vilka minneskretsar grafikkortet är utrustat med. Läs mer

33

Microsoft tillkännager nya Surface Pro

Kort efter introduktionen av Surface Laptop lanserar Microsoft nästa generations Surface Pro, med bättre prestanda, 50 procent längre batteritid och ett nytt tangentbord. Läs mer

22

Tekken 7 får systemkrav

Under den kommande månaden lanseras Tekken 7 till konsol samt även för första gången till PC. Inför detta går nu utvecklaren ut med systemkraven för spelet på plattformen. Läs mer

29

Destiny 2 blir utan dedikerade servrar på PC

Bungie bekräftar att Destiny 2 precis som föregångaren blir utan dedikerade servrar, både på konsol och PC. Istället väntas det använda samma peer-to-peer-system som Destiny. Läs mer

16

Nvidia släpper drivrutin för Tekken 7 och Star Trek: Bridge Crew

Inom kort lanseras de två nya speltitlarna Tekken 7 och Star Trek: Bridge Crew till PC. Inför detta släpper nu Nvidia en ny drivrutin med diverse optimeringar för spelen. Läs mer

4

Tävla och vinn endagsbiljetter för två till Dreamhack Summer 2017

SweClockers förbereder monteraktiviteterna inför Dreamhack Summer 2017 och laddar upp med att tävla ut totalt 50 dagspass, som ska gå till 25 taggade vinnare. Läs mer

55

Microsoft: "Utvecklare kan använda Project Scorpios prestanda hur de vill"

Enligt Microsoft ställer de inga krav på hur den extra prestandan i Project Scorpio ska nyttjas, utan detta är upp till utvecklarna själva att bestämma. Läs mer

148

Windows 7 vanligaste operativsystemet bland Wannacry-infekterade datorer

Windows XP är inte det vanligaste operativsystemet bland Wannacry-infekterade datorer. Istället är det Windows 7 som utgör majoriteten av dessa, avslöjar ny statistik. Läs mer

26

Asus gör bärbar speldator med AMD Ryzen

Inför årets Computex avslöjar Asus att bolaget arbetar på en bärbar ROG-speldator, som blir den första i sitt slag med AMD:s processorfamilj Ryzen. Läs mer

29

En djupdykning i modern spelutveckling

Mjukvaran och hårdvaran i dagens spelkonsoler och datorer har mycket gemensamt på pappret, men hur likartad är processen för utvecklare? Vi djupdyker i den moderna spelutvecklingen. Läs mer