Crucial lanserar M500-serien SSD

Micron med konsumentvarumärket Crucial släpper den nya serien M500 med SSD-enheter på upp till 960 GB, samtliga med sekventiella läshastigheter på närmare 500 MB/s.

Minnesjätten Micron inleder våren med en ny serie SSD-enheter i formfaktorerna 2,5 tum, mSATA och NGFF, som går under alias M.2 och är avsedd för nästa generations ultratunna datorer. Denna gång handlar det om kapaciteter ända upp till 960 GB.

Crucial_m500.jpg
Crucial_m500b.jpg

Den nya serien heter Crucial M500 och baseras på styrkretsen Marvell 88S9187 med MLC-minnen i 20 nanometersklassen. Samtliga ska klara av sekventiella läshastigheter uppemot 500 MB/s medan sekventiella skrivningar uppgår till 130 respektive 250 MB/s för enheterna med 120 respektive 240 GB utrymme. De större modellerna med 480 och 960 GB kapacitet ska klara av skrivningar på hela 500 MB/s.

Fler finesser är inbyggt dataskydd vid strömavbrott, kryptering och temperaturövervakning. Därutöver syns en ny strömsparfunktion som ska reducera strömförbrukningen till endast fem milliwatt i viloläge – hela 93 procent mindre än föregångaren Crucial M4.

Micron anger 1,2 miljoner timmars MTBF och en skrivtålighet på 72 TB, vilket motsvarar 40 GB data om dagen under 3 års tid. Crucial M500 levereras med 3 års garanti och finns i kapaciteter om 120, 240, 480 och 960 GB. För formfaktorn NGFF släpps motsvarande enheter upp till 480 GB.

Kommentarer till artikeln

36 debattinlägg

Skicka en rättelse
53

Elgiganten öppnar i SweClockers forum

Återförsäljaren Elgiganten storsatsar på datorkomponenter och gaming och tar nu klivet in på SweClockers forum, där medlemmarna kan ställa frågor om alltifrån service till sortiment. Läs mer

14

Samsung visar töjbar OLED-skärmpanel

Koreanska Samsung gör nya framsteg när det kommer till flexibla skärmpaneler, med en töjbar skärm som både kan böjas, vikas och rullas ihop utan att förlora sin ursprungliga form. Läs mer

4

Techpowerup släpper GPU-Z 2.1.0 med flik för avancerad information

I nästa stora nyversion av GPU-Z tillkommer en "Advanced"-flik, där användare bland annat kan läsa av vilka minneskretsar grafikkortet är utrustat med. Läs mer

45

Microsoft tillkännager nya Surface Pro

Kort efter introduktionen av Surface Laptop lanserar Microsoft nästa generations Surface Pro, med bättre prestanda, 50 procent längre batteritid och ett nytt tangentbord. Läs mer

26

Tekken 7 får systemkrav

Under den kommande månaden lanseras Tekken 7 till konsol samt även för första gången till PC. Inför detta går nu utvecklaren ut med systemkraven för spelet på plattformen. Läs mer

33

Destiny 2 blir utan dedikerade servrar på PC

Bungie bekräftar att Destiny 2 precis som föregångaren blir utan dedikerade servrar, både på konsol och PC. Istället väntas det använda samma peer-to-peer-system som Destiny. Läs mer

16

Nvidia släpper drivrutin för Tekken 7 och Star Trek: Bridge Crew

Inom kort lanseras de två nya speltitlarna Tekken 7 och Star Trek: Bridge Crew till PC. Inför detta släpper nu Nvidia en ny drivrutin med diverse optimeringar för spelen. Läs mer

4

Tävla och vinn endagsbiljetter för två till Dreamhack Summer 2017

SweClockers förbereder monteraktiviteterna inför Dreamhack Summer 2017 och laddar upp med att tävla ut totalt 50 dagspass, som ska gå till 25 taggade vinnare. Läs mer

64

Microsoft: "Utvecklare kan använda Project Scorpios prestanda hur de vill"

Enligt Microsoft ställer de inga krav på hur den extra prestandan i Project Scorpio ska nyttjas, utan detta är upp till utvecklarna själva att bestämma. Läs mer

150

Windows 7 vanligaste operativsystemet bland Wannacry-infekterade datorer

Windows XP är inte det vanligaste operativsystemet bland Wannacry-infekterade datorer. Istället är det Windows 7 som utgör majoriteten av dessa, avslöjar ny statistik. Läs mer

27

Asus gör bärbar speldator med AMD Ryzen

Inför årets Computex avslöjar Asus att bolaget arbetar på en bärbar ROG-speldator, som blir den första i sitt slag med AMD:s processorfamilj Ryzen. Läs mer

29

En djupdykning i modern spelutveckling

Mjukvaran och hårdvaran i dagens spelkonsoler och datorer har mycket gemensamt på pappret, men hur likartad är processen för utvecklare? Vi djupdyker i den moderna spelutvecklingen. Läs mer