GeforceFX 5700 Ultra med GDDR3

FiringSquad har skrivit en förhandstitt på nya GeforceFX 5700 Ultra med minnestypen GDDR3. Man testar kort ett referenskort från Nvidia och visar upp skillnaderna på PCB:n och layouten. GeforceFX 5700 Ultra med GDDR3-minnen kör minnet i 475 MHz DDR vilket blir 950 MHz effektiv klockfrekvens; 25 MHz mer än GeforceFX 5700 Ultra med GDDR2.

Kan man förvänta en prestandaökning med en nyare typ av minne? Detta undersöks grundligt i flertalet tester med spel. GDDR3 är som bekant en ny minnesteknik som kommer att synas alltmer i framtiden om man får tro de senaste ryktena kring Nvidias NV40 och ATi:s R420. Det är svalare än GDDR2/DDR och genom optimerad teknik kan man också öka klockfrekvensen betydligt. Som vanligt med minnen betyder också ökad klockfrekvens på DDR-tekniken högre fördröjning (timing) vilket oftast försämrar prestandan lite.

FiringSquad testar att överklocka detta grafikkort och når 535 MHz DDR (1055 MHz effektiv klockfrekvens) vilket rätt rätt imponerande om man betänker att detta är ett referenskort från Nvidia.

While DDR2 consumed less power than conventional DDR memory, DDR2 modules also generated significantly more heat than DDR. NVIDIA learned this lesson with GeForce FX 5800 Ultra and ATI with RADEON 9800 PRO 256MB. In order for manufacturers to scale to higher clock speeds an alternative was needed. Enter GDDR-3.

Läs förhandstitten hos FiringSquad.

Kommentarer till artikeln

0 debattinlägg

Skicka en rättelse
56

Elgiganten öppnar i SweClockers forum

Återförsäljaren Elgiganten storsatsar på datorkomponenter och gaming och tar nu klivet in på SweClockers forum, där medlemmarna kan ställa frågor om alltifrån service till sortiment. Läs mer

14

Samsung visar töjbar OLED-skärmpanel

Koreanska Samsung gör nya framsteg när det kommer till flexibla skärmpaneler, med en töjbar skärm som både kan böjas, vikas och rullas ihop utan att förlora sin ursprungliga form. Läs mer

4

Techpowerup släpper GPU-Z 2.1.0 med flik för avancerad information

I nästa stora nyversion av GPU-Z tillkommer en "Advanced"-flik, där användare bland annat kan läsa av vilka minneskretsar grafikkortet är utrustat med. Läs mer

46

Microsoft tillkännager nya Surface Pro

Kort efter introduktionen av Surface Laptop lanserar Microsoft nästa generations Surface Pro, med bättre prestanda, 50 procent längre batteritid och ett nytt tangentbord. Läs mer

25

Tekken 7 får systemkrav

Under den kommande månaden lanseras Tekken 7 till konsol samt även för första gången till PC. Inför detta går nu utvecklaren ut med systemkraven för spelet på plattformen. Läs mer

33

Destiny 2 blir utan dedikerade servrar på PC

Bungie bekräftar att Destiny 2 precis som föregångaren blir utan dedikerade servrar, både på konsol och PC. Istället väntas det använda samma peer-to-peer-system som Destiny. Läs mer

16

Nvidia släpper drivrutin för Tekken 7 och Star Trek: Bridge Crew

Inom kort lanseras de två nya speltitlarna Tekken 7 och Star Trek: Bridge Crew till PC. Inför detta släpper nu Nvidia en ny drivrutin med diverse optimeringar för spelen. Läs mer

4

Tävla och vinn endagsbiljetter för två till Dreamhack Summer 2017

SweClockers förbereder monteraktiviteterna inför Dreamhack Summer 2017 och laddar upp med att tävla ut totalt 50 dagspass, som ska gå till 25 taggade vinnare. Läs mer

64

Microsoft: "Utvecklare kan använda Project Scorpios prestanda hur de vill"

Enligt Microsoft ställer de inga krav på hur den extra prestandan i Project Scorpio ska nyttjas, utan detta är upp till utvecklarna själva att bestämma. Läs mer

150

Windows 7 vanligaste operativsystemet bland Wannacry-infekterade datorer

Windows XP är inte det vanligaste operativsystemet bland Wannacry-infekterade datorer. Istället är det Windows 7 som utgör majoriteten av dessa, avslöjar ny statistik. Läs mer

27

Asus gör bärbar speldator med AMD Ryzen

Inför årets Computex avslöjar Asus att bolaget arbetar på en bärbar ROG-speldator, som blir den första i sitt slag med AMD:s processorfamilj Ryzen. Läs mer

29

En djupdykning i modern spelutveckling

Mjukvaran och hårdvaran i dagens spelkonsoler och datorer har mycket gemensamt på pappret, men hur likartad är processen för utvecklare? Vi djupdyker i den moderna spelutvecklingen. Läs mer