Xbox One kan utföra grafikberäkningar i molnet

Xbox One kan utföra grafikberäkningar i molnet

Hundratusentals servrar i Xbox Live ska inte enbart användas för multiplayerspel och sociala nätverk, utan kan även bistå med beräkningskraft.

Det råder fortfarande oklarheter kring eventuella krav på internetuppkoppling för Xbox One. Phil Harrison på Microsoft hävdade att den kommande spelkonsolen måste koppla upp sig minst en gång per dygn, någonting som senare dementerades. Anledningen sägs vara att dessa detaljer ännu inte är spikade.

Xbox_One79.jpg

I samband med lanseringen av Xbox One ökar även antalet servrar från 15 000 till 300 000. Precis som tidigare ska dessa användas för multiplayerspel och sociala funktioner i Xbox Live, men nu avslöjas att dessa även kan användas för att assistera spelkonsolen och utföra beräkningar i "molnet".

[quote]If there’s a fast connection and if the cloud is available and if the scene allows it, you’re obviously going to capitalize on that. In the event of a drop out—and we all know that Internet can occasionally drop out, and I do say occasionally because these days it seems we depend on Internet as much as we depend on electricity—the game is going to have to intelligently handle that.[/quote]

Matt Booty på Microsoft förklarar för Arstechnica att spelkonsolen kan dra nytta av den extra beräkningskraften när det finns internetuppkoppling och stöd för detta i spelet. Exempelvis ska serverparken kunna behandla delar som inte är tidskritiska, exempelvis objekt i bakgrunden. Om internetuppkopplingen av någon anledning försvinner ska detta hanteras på ett "intelligent sätt".

Än så länge finns det inga kända speltitlar som ska dra nytta av Microsofts uppgraderade serverpark. Det hela adderar dessutom extra komplexitet, något som vanligtvis inte är särskilt populärt bland spelutvecklare. På sikt kan det dock betyda mer estetiskt tilltalande speltitlar än vad spelkonsolen kan producera på egen hand.

Kommentarer till artikeln

88 debattinlägg

Skicka en rättelse

Guide till nätverk: Öka räckvidden

Kenneth "Yoshman" Jonsson är tillbaka med en ny del i hans nätverksguide, där olika handgrepp för att utvidga räckvidden hos hemmanätverkets Wifi studeras. Läs mer

30

Rykte: AMD arbetar på nya grafikkort baserade på Vega 11

Nya uppgifter talar för att Radeon RX Vega 56 och RX Vega 64 följs upp av 13 nya grafikkort baserade kretsen Vega 11. Dessa ska ersätta modeller i Radeon RX 400- och RX 500-serien. Läs mer

56

Quiz: Allt om lagringsmedia

Det har blivit dags för ny quiz på SweClockers, där ämnet denna gång är olika typer av lagringsmedia genom tiderna. Läs mer

41

Minnesstandarden DDR5 snart färdigställd – lanseras 2019

Minnesutvecklaren Rambus meddelar att de gjort framsteg med DDR5, där de nu har börjat göra tester med fungerande minnen. Lanseringen väntas dock dröja till tidigast 2020 för konsumenter. Läs mer

27

AMD släpper drivrutin med stöd för Multi-GPU med Radeon RX Vega

I och med den senaste drivrutinen för AMD:s grafikkort introduceras stöd för Multi-GPU, där två stycken kort ur Radeon RX Vega-serien nu kan användas tillsammans för ökad prestanda. Läs mer

46

Rykte: Nvidia Geforce GTX 1070 Ti lanseras i oktober

Prestandaskillnaden mellan Geforce GTX 1070 och GTX 1080 lämnar mycket att önska, men nu ryktas Nvida lansera en storebror till den förstnämnda som ska täppa till tomrummet. Läs mer

111

EU-studie: Piratkopiering skadar inte industrin nämnvärt

En sedan tidigare hemligstämplad EU-studie flyter nu upp till ytan och avslöjar att piratkopiering i flertalet europeiska länder inte påverkar den lagliga försäljningen generellt. Läs mer

16

Test: Bitfenix Portal

Är tårtan en lögn eller ett utsvävat datorchassi? Den frågan ställer vi oss när Bitfenix äntrar testlabbet med sin unika modell Portal, vars design inspirerats av en populär spelserie. Läs mer

27

Destiny 2 recenseras av FZ

Lite mer än en månad innan PC-lanseringen av Destiny 2 släpps spelet nu till konsol. SweClockers systersajt har recenserat speltiteln på Playstation 4. Läs mer

25

Tesla arbetar med AMD om AI-kretsar för självkörande bilar

Skräddarsydda kretsar för självkörande bilar är ett av de snabbast växande områdena. Nu framgår att biltillverkaren Tesla ingått ett samarbete med AMD för att ta fram en egen lösning för ändamålet. Läs mer

17

Toshiba säljer sin minnesverksamhet för 144 miljarder kronor

Efter flera månaders letande har nu Toshiba hittat en köpare för sin minnesverksamhet, där den slutgiltiga försäljningssumman hamnar på 144 miljarder kronor. Läs mer

53

AMD tar arkitekturerna Zen och Vega till 12 nanometer år 2018

Globalfoundries förbättrade 14-nanometersteknik får stå åt sidan till förmån för nya 12 nanometer, som ska användas för nästa generations processorer och grafikkort från AMD. Läs mer