Microsoft ökar klockfrekvens i Xbox One

Microsoft ökar klockfrekvens i Xbox One

  • Spel
  • 2013-08-02 15:51

Inför lanseringen av Xbox One trissar Microsoft upp klockfrekvensen på den integrerade grafikkretsen, men avståndet till Playstation 4 är fortsatt stort.

Kort efter tillkännagivandet av Xbox One stod det klart att Microsofts spelkonsol på pappret får både lägre prestanda och minnesbandbredd än Sony Playstation 4, som även blir något billigare vid lansering. Sedan tillkännagivandet har företaget finputsat konsolen på alla håll och kanter, och bland förändringarna återfinns en högre klockfrekvens på spelkonsolens grafikkrets.

Specifikationer: Xbox One vs. Playstation 4

Xbox One

Playstation 4

CPU

AMD x86-64
8 kärnor "Jaguar"
4 MB L2-cache
28 nm

AMD x86-64
8 kärnor "Jaguar"
4 MB L2-cache
28 nm

GPU

AMD Radeon HD
853 MHz
12 CU, 768 streamproc.
1,31 TFLOPS

AMD Radeon HD
800 MHz
18 CU, 1 152 streamproc.
1,84 TFLOPS

RAM

8 GB DDR3, 2 133 MHz
256-bit, 68 GB/s
32 MB SRAM, 102 GB/s

8 GB GDDR5, 5 500 MHz
256-bit, 176 GB/s

Xbox One kommer med en skräddarsydd processor från AMD innehållande åtta kärnor Jaguar och en grafikdel med 768 streamprocessorer. Grafiken var tidigare klockad till 800 MHz, men nu ökas det till 853 MHz – motsvarande en ökning på 6,6 procent. Till detta hör 8 GB DDR3 på 2 133 MHz med en minnesbandbredd på 68 GB/s, vilket ackompanjeras av 32 MB SRAM på 102 GB/s.

Trots ökningen har Playstation 4 på pappret fortsatt kraftfullare hårdvara med åtta kärnor Jaguar och 1 152 streamprocessorer klockade till 800 MHz. Det innebär att Sonys spelkonsol är dryga 40 procent snabbare än Microsofts variant trots den ökade klockfrekvensen. Även sett till systemminnet har Playstation 4 övertaget med 8 GB GDDR5 klockat till 5 500 MHz och en bandbredd på 176 GB/s.

Microsoft säger att de även utvecklat "mono driver" – en drivrutin optimerad för Xbox One där delar i DirectX som inte gynnar spelkonsolen är bortplockade. Det är dock inte oväntat att Microsoft optimerat mjukvaran efter hårdvaran, då det är standard inom industrin för spelkonsoler.

Situationen mellan de båda är dock inte glasklar, då saker som drivrutiner och utvecklarverktyg har stor inverkan på slutresultatet av ett spel. Under gårdagens Quakecon sa John Carmack att de båda spelkonsolerna är "väldigt nära varandra" prestandamässigt och att "funktionerna de erbjuder är i huvudsak desamma".

Källa: Major Nelson.

Kommentarer till artikeln

145 debattinlägg

Skicka en rättelse
68

Geforce GTX 980 Ti tittar fram på bild

Om lite drygt en vecka släpper Nvidia ett nytt flaggskepp i familjen Maxwell. Nu fastnar det kommande grafikkortet Geforce GTX 980 Ti på bild. Läs mer

18

Tävla och vinn Linksys WRT1200AC Wireless

Inte mindre än tre snabba routrar med stöd för den trådlösa standarden 802.11ac väntar i prispotten när Linksys drar igång en ny tävling för SweClockers medlemmar. Läs mer

36

Nvidia backar om "clock-blocking" av Geforce GTX 900M-serien – igen

Återinförandet av överklockningsspärren i Geforce GTX 900M-serien beskrivs av Nvidia som ett misstag, som med nya drivrutiner ska korrigeras inom kort. Läs mer

54

Recension: Logitech MX Master

Logitechs nya trådlösa flaggskeppsmus MX Master tycks vara varje kontorsnisses dröm med mängder av finesser och god ergonomi. Modellen tar plats i testlabbet för ett rejält test i det dagliga arbetet på redaktionen. Läs mer

141

AMD Radeon "Fiji" röjs av DICE-utvecklare

Det drar ihop sig till nästa generation Radeon. Nu visar DICE-utvecklaren Johan Andersson det kommande flaggskeppet på bild. Läs mer

32

Gigabyte P37X är världens tunnaste dator med Geforce GTX 980M

Taiwanesiska Gigabyte trycker in ett Geforce GTX 980M i vad som sägs vara världens tunnaste speldator, som dessutom kommer med goda lagringsmöjligheter. Läs mer

37

Biostar Gaming-Z170X är moderkort för Skylake

Under Computex 2015 väntas moderkort för Intel Skylake se dagens ljus, men nu går Biostar händelserna i förväg och visar prototypen Gaming-Z170X. Läs mer

57

AMD rekommenderar begränsad Nvidia Hairworks i The Witcher 3

Otippat nog uppmanas inte Radeon-användare till att stänga av Nvidia Gameworks i The Witcher 3. AMD:s rekommendation är istället en begränsning i drivrutinernas kontrollpanel. Läs mer

55

Razer släpper musmatta med RGB-belysning

Det blir något så udda som en musmatta med programmerbar RGB-belysning när Razer släpper det hårda gamingunderlaget Firefly. Läs mer

63

Nvidia "clock-blockar" Geforce 900M

Den hårt kritiserade överklockningsspärren är tillbaka i Nvidias senaste drivrutiner och förhindrar överklockning av bärbara datorer med grafikdelar i Geforce 900M-serien. Läs mer

28

VR-glasögonen Fove med ögonspårning nära grönt ljus på Kickstarter

På bara några dagar lyckas ett par japanska VR-glasögon med integrerad ögonspårning samla ihop så gott som hela målet på 250 000 dollar för gräsrotsfinansiering via Kickstarter. Läs mer

28

Snabbtitt: Benq XL2730Z med rättad overdrive i AMD Freesync

Förbättrade versioner av firmware ska ge lägre responstider och mindre eftersläpningar i Freesync-läge. SweClockers undersöker om den nya mjukvaran ger avsedd effekt. Läs mer