Det pågår en renässans för Virtual Reality eller virtuell verklighet. Främst i ledet går det lilla uppstartsföretaget Oculus med det uppmärksammade Kickstarter-projektet Oculus Rift, som beskrivs som det största som hänt på spelfronten det senaste decenniet. En av förgrundsgestalterna är Id Softwares grundare och grafikguru John Carmack, som nu även får en officiell roll på företaget.

John Carmack ny teknichef på Oculus

John is one of the brightest minds of our generation -- pioneer, visionary, and industry legend. There are very few people in the world that can contribute to the Oculus Rift and the future of virtual reality like John can.

I ett blogginlägg avslöjas att John Carmack blir ny teknikchef (CTO) på Oculus och kommer att arbeta på ett nystartat kontor i Dallas, USA. Hans uppdrag är att överse arbetet med Oculus Rift och att utveckla framtidens VR-teknik. Carmack lämnar dock varken spelstudion Id Software eller det egna raketforskningsföretaget Armadillo Aerospace. Arbetet på Oculus blir däremot hans primära sysselsättning.

John Carmack är en av grundarna till spelstudion Id Software, som startade FPS-vågen i början av 1990-talet med titlar som Wolfenstein 3D, Doom och Quake. Han är känd som en mycket välrenommerad och tekniskt begåvad spelprogrammerare och ligger bakom åtskilliga genombrott inom området.

Klicka här för att läsa hela pressmeddelandet

John Carmack Joins Oculus as CTO

August 7, 2013 - 07:00 PDT by Oculus VR We have incredible news to share with the community: legendary game programmer John Carmack will be officially joining the Oculus team as our new Chief Technology Officer (CTO).

John is one of the brightest minds of our generation -- pioneer, visionary, and industry legend. There are very few people in the world that can contribute to the Oculus Rift and the future of virtual reality like John can.

John put together a short note for the Oculus community:

"I have fond memories of the development work that led to a lot of great things in modern gaming – the intensity of the first person experience, LAN and internet play, game mods, and so on. Duct taping a strap and hot gluing sensors onto Palmer's early prototype Rift and writing the code to drive it ranks right up there. Now is a special time. I believe that VR will have a huge impact in the coming years, but everyone working today is a pioneer. The paradigms that everyone will take for granted in the future are being figured out today; probably by people reading this message. It's certainly not there yet. There is a lot more work to do, and there are problems we don't even know about that will need to be solved, but I am eager to work on them. It's going to be awesome!"

If you're unfamiliar with John's background, John co-founded id Software, served as lead programmer on Wolfenstein 3D, Doom, and the Quake series, and is one of the pioneers of 3D graphics. When John's not working on revolutionizing video games or computer graphics, he can be found coding at Armadillo Aerospace.

If you've been following Oculus since the launch of the Kickstarter campaign (or before that on MTBS3D), you know that John has been a part of the project and a true believer in the future of virtual reality since the beginning. He was the first developer to actually integrate the Rift into a game, back when the hardware was just a hand-held prototype without an SDK.

John will be working from the new Oculus Dallas office that we're opening soon. We're looking for a few key hires to help us in Dallas, so if you're interested, check out the Oculus Careers page.

Please join us in welcoming John to the Oculus family! You can follow John at @ID_AA_Carmack on Twitter.

Happy anniversary to our Kickstarter backers! We've come a long a way in 1 year, and we can't wait to show you where we're headed next. This is just the beginning.

-- Palmer, John and the Oculus team

Visa mer
270

Nvidia bekräftar minnesproblem i Geforce GTX 970 – begränsning i hårdvara

Det är ingen minnesbugg som upptäckts i Geforce GTX 970 utan en begränsning i hårdvaran, men Nvidia hävdar att det hela inte orsakar någon större inverkan på prestandan. Läs mer

68

Geforce GTX 970 dras med minnesbugg

Ett gäng entusiaster upptäcker att storsäljaren Geforce GTX 970 stöter på allvarliga prestandaproblem om applikationer försöker använda mer än cirka 3,3 GB videominne. Läs mer

26

Qualcomm uppges löst problem med överhettning i Snapdragon 810

Nya uppgifter talar för att Qualcomms Snapdragon 810 haft överhettningsproblem och att detta relativt nyligen korrigerats. Lösningen sägs dock innebära en försening på 2–3 månader. Läs mer

68

Acer Predator XR341CK ger ultrabred högupplöst bild med 144 Hz och G-Sync

Den blir en sällsynt kombination av finesser för gamers när Acer syr ihop en välvd ultrabred bildskärm i jätteformat med hög uppdateringsfrekvens och stöd för Nvidia G-Sync. Läs mer

30

Microsoft: "Alla universella appar kommer fungera som hologram"

En viktig byggsten för Windows 10 är ett enat ekosystem, där universella appar ska fungera med persondatorer, telefoner och Xbox One. Nu framgår att detta även ska gälla glasögonen Hololens. Läs mer

40

Nvidia Geforce GTX 960 med 4 GB videominne anländer till våren

Arkitekturen Maxwell har hittat ut i mellanklassen, men mängden videominne ställer till problem i högre upplösningar. Det här planerar Nvidia med partner att råda bot på till våren. Läs mer

102

Nvidia: Inga planer på att stödja Freesync och Displayport Adaptive-Sync

Det finns inga planer på att ge Geforce-serien stöd för dynamiska uppdateringsfrekvenser via Adaptive-Sync, men Nvidia väljer ändå att hålla dörren öppen. Läs mer

25

Apples uppdaterade Macbook Air 12 tittar fram i bilder

Vad som sägs vara det första riktiga beviset för att Apple arbetar på en större uppdatering av Macbook Air visar en högupplöst skärmpanel och förändringar av designen. Läs mer

39

Microsoft "undersöker" strömmande spel från PC till Xbox One

  • Spel
  • 2015-01-22 16:21

Kommande Windows 10 öppnar för strömmande spel från Xbox One till såväl persondatorer som plattor. Det väcker frågan om det även är aktuellt med motsatt håll. Läs mer

173

Recension: Geforce GTX 960 från Asus, Gigabyte och MSI

Arkitekturen Maxwell hittar till mellanklassen när Nvidia lanserar nya Geforce GTX 960. SweClockers testar en trio skräddarsydda grafikkort från Asus, Gigabyte och MSI. Läs mer

40

Asus Sverige-lanserar Zenbook UX305

Efter höstens tillkännagivande är Asus Zenbook UX305 på väg till svenska butikshyllor. På tapeten står två varianter, där den mest påkostade får en matt skärm 3 200 x 1 800 pixlar. Läs mer

68

Microsoft presenterar Hololens – glasögon för förstärkt verklighet

Det blir inte bara nya enheter när Microsoft introducerar Windows 10 utan även ett språng till förstärkt verklighet med hologramliknande objekt och miljöer. Läs mer

32

LG: "Qualcomm Snapdragon 810 har inga problem med överhettning i G Flex 2"

Snapdragon 810 har inga problem med överhettning. Det är LG:s svar på de rykten som cirkulerar kring Qualcomms senaste flaggskeppsprocessor, som huserar i annalkande G Flex 2. Läs mer

85

Xbox One strömmar spel till Windows 10

  • Spel
  • 2015-01-21 20:27

Med ett gemensamt operativsystem öppnas möjligheten att strömma spel från Xbox One till både persondatorer och plattor. Läs mer

Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker

Hårdvara
Mjukvara
Övrigt
Skribent
Andreas Dimestam
Videoartiklar

IT-Sverige gör ALS Ice Bucket Challenge

Utmaningen att hälla iskallt vatten över huvudet drar in donationer till ALS-forskningen. Även svenska företag i IT- och hemelektronikbranscherna ställer upp i insamlingen.
Läs mer

Lian Li PC-A51

Med yttre mått som ett minitower och plats för fullstora ATX-moderkort tar Lian Lis färska aluminiumchassi PC-A51 plats i SweClockers testlabb.
Läs mer

SweClockers provkör Oculus Rift DK2

Virtuell verklighet är i ropet och främst i ledet står Oculus med den andra utvecklingsversionen av glasögonen Rift. Emil och Jonas delar med sig av erfarenheterna från första veckans testande.
Läs mer

Sök jobb