Artikel från arkivet beskriver vägen till Doom

Spelmagasinet Gamasutra dammar av en artikel om hur Id Software skapade Doom, skriven tätt efter lansering. Materialet innebär mysig fredagsläsning för historeintresserade gamers.

Få utvecklare har påverkat spelbranschen lika mycket som klassiska Id Software, med namn som John Carmack och John Romero i främsta ledet. Företagets skapelser Wolfenstein 3D och senare Doom var mästerverk för sin tid, där grundläggande idéer lever kvar hela vägen till moderna FPS-titlar.

doom.png

Genom att rota i arkivet ger speltidningen Gamasutra möjlighet till en matnyttig tillbakablick för gamers intresserade av hur branschen såg ut för snart 20 år sedan. En återpublicerad artikel skriven tidigt 1994 beskriver hur då sju man starka Id Software skapade Doom baserat på erfarenheterna från Wolfenstein 3D samt hur företaget ser på framtiden.

Although Id expects less than 10% of players of Doom to make use of the ability, up to four players can join the same game over a Novell IPX network. Id designers felt it was important to start working on multiplayer games now, so they would have the experience when it was more crucial to their development.

Bland annat talas om en satsning på spel för konsolen Atari Jaguar, då japanska Nintendo visat sig svåra att arbeta med. Med facit i hand är det snabbt konstaterat att Jaguar aldrig blev någon succé, och att Super Nintendo istället är vad som gick hem i stugorna.

Hela artikeln, ursprungligen publicerad i första numret av tidningen "Game Developer Magazine", finns att läsa hos Gamasutra.

49

Elgiganten öppnar i SweClockers forum

Återförsäljaren Elgiganten storsatsar på datorkomponenter och gaming och tar nu klivet in på SweClockers forum, där medlemmarna kan ställa frågor om alltifrån service till sortiment. Läs mer

14

Samsung visar töjbar OLED-skärmpanel

Koreanska Samsung gör nya framsteg när det kommer till flexibla skärmpaneler, med en töjbar skärm som både kan böjas, vikas och rullas ihop utan att förlora sin ursprungliga form. Läs mer

4

Techpowerup släpper GPU-Z 2.1.0 med flik för avancerad information

I nästa stora nyversion av GPU-Z tillkommer en "Advanced"-flik, där användare bland annat kan läsa av vilka minneskretsar grafikkortet är utrustat med. Läs mer

43

Microsoft tillkännager nya Surface Pro

Kort efter introduktionen av Surface Laptop lanserar Microsoft nästa generations Surface Pro, med bättre prestanda, 50 procent längre batteritid och ett nytt tangentbord. Läs mer

24

Tekken 7 får systemkrav

Under den kommande månaden lanseras Tekken 7 till konsol samt även för första gången till PC. Inför detta går nu utvecklaren ut med systemkraven för spelet på plattformen. Läs mer

32

Destiny 2 blir utan dedikerade servrar på PC

Bungie bekräftar att Destiny 2 precis som föregångaren blir utan dedikerade servrar, både på konsol och PC. Istället väntas det använda samma peer-to-peer-system som Destiny. Läs mer

16

Nvidia släpper drivrutin för Tekken 7 och Star Trek: Bridge Crew

Inom kort lanseras de två nya speltitlarna Tekken 7 och Star Trek: Bridge Crew till PC. Inför detta släpper nu Nvidia en ny drivrutin med diverse optimeringar för spelen. Läs mer

4

Tävla och vinn endagsbiljetter för två till Dreamhack Summer 2017

SweClockers förbereder monteraktiviteterna inför Dreamhack Summer 2017 och laddar upp med att tävla ut totalt 50 dagspass, som ska gå till 25 taggade vinnare. Läs mer

64

Microsoft: "Utvecklare kan använda Project Scorpios prestanda hur de vill"

Enligt Microsoft ställer de inga krav på hur den extra prestandan i Project Scorpio ska nyttjas, utan detta är upp till utvecklarna själva att bestämma. Läs mer

150

Windows 7 vanligaste operativsystemet bland Wannacry-infekterade datorer

Windows XP är inte det vanligaste operativsystemet bland Wannacry-infekterade datorer. Istället är det Windows 7 som utgör majoriteten av dessa, avslöjar ny statistik. Läs mer

27

Asus gör bärbar speldator med AMD Ryzen

Inför årets Computex avslöjar Asus att bolaget arbetar på en bärbar ROG-speldator, som blir den första i sitt slag med AMD:s processorfamilj Ryzen. Läs mer

29

En djupdykning i modern spelutveckling

Mjukvaran och hårdvaran i dagens spelkonsoler och datorer har mycket gemensamt på pappret, men hur likartad är processen för utvecklare? Vi djupdyker i den moderna spelutvecklingen. Läs mer