Microsoft inleder volymproduktionen av Xbox One – trimmar klockfrekvensen

Microsoft inleder volymproduktionen av Xbox One – trimmar klockfrekvensen

I november släpper Microsoft den nya spelkonsolen Xbox One. Nu avslöjas att volymproduktionen är inledd och att tillverkaren lyckas klämma fram mer prestanda ur systemkretsen.

Ingen kan ha undgått att det börjar dra ihop sig inför en jättestrid på konsolmarknaden. Kommande Xbox One ställs på direkt kollisionskurs med Playstation 4, som åtminstone på pappret är den kraftfullare maskinen. Nu framkommer det att Microsoft arbetar in i det sista med att klämma fram mer prestanda ur den x86-baserade systemkretsen.

Xbox_Consle_Sensr_controllr_F_TransBG_RGB_2013.jpg

På Citi Global Technology Conference tillkännager marknadschefen Yusef Mehdi att volymproduktionen av Xbox One är igång och att vägen är krattad för en lansering i november. Samtidigt avslöjas att Microsoft lyckats trimma processorns klockfrekvens från 1,60 till 1,75 GHz – en potentiell prestandaökning på närmare 10 procent.

Både Sony och Microsofts kommande spelkonsoler använder x86-baserade systemkretsar från AMD med åtta kärnor "Jaguar", grafik i DirectX 11.1-klassen enligt arkitekturen Graphics Core Next och 8 GB delat systemminne.

Sonys spelkonsol innehåller dock 1152 streamprocessorer mot 768 beräkningsenheter i Xbox One samtidigt som minnet är av den snabbare typen GDDR5. Microsoft kompenserar med 32 MB SRAM, men exakt hur stor prestandavinst detta ger är svårt att förutsäga.

Källa: Geekwire.

22

Fortsatta DirectX 12-problem för Hitman

Det är uppförsbacke för DirectX 12 i lönnmördartiteln Hitman. I samband med senaste uppdateringen har det nya gränssnittet helt enkelt slutat fungera för vissa. Läs mer

153

Nytt Battlefield visas upp nästa vecka

Med ett år sedan senaste lanseringen börjar det dra ihop sig till en ny Battlefield-titel. Nu framkommer det att avslöjandet sker redan nästa vecka. Läs mer

28

Fredagspanelen 115: Playstation 4 "Neo", Radeon Pro Duo lanserat och Nintendo NX

Dubbla grafikprocessorer från AMD, upphottad konsolhårdvara från Sony och spikad lansering för Nintendos kommande spelsystem är några av ämnena i veckans avsnitt av Fredagspanelen. Läs mer

23

Green Friday-tävling med gamingskärm och grafikkort från CDON.com

Webbutiken CDON.com slår på stort med prisfest och fri, klimatkompenserad frakt. I samband med detta anordnas en tävling för SweClockers medlemmar. Läs mer

15

Steam får stöd för Bitcoin-betalningar

För att anpassa sig till den växande globala spelmarknaden har Valve nu inlett ett samarbete med betaltjänsten Bitpay. Samarbetet gör det möjligt att betala med Bitcoin på Steam. Läs mer

14

Apple draglok för TSMC:s försäljning 2015

Taiwanesiska TSMC är fortsatt störst inom kontraktstillverkning av kretsar och såg försäljningen lyfta åter, någonting som helt och hållet tillskrivs att Apple blivit storkund. Läs mer

45

Forza Motorsport 6: Apex får öppen beta på PC/Windows 5 maj

Utvcklarna Turn 10 utannonserar att den öppna betan för gratisspelet Forza Motorsport 6: Apex. Man passar även på att beskriva PC-specifika funktioner såsom stöd för 4K-upplösning. Läs mer

33

Corsair Gaming K70 och K65 RGB Rapidfire

Corsair får återigen exklusivitet på det senaste tillskottet från Cherry, där fokus är kortare aktiveringspunkt. Häng med när redaktionen testar Corsairs nya serie Gaming RGB Rapidfire. Läs mer

34

Microsoft utför tester med DNA-lagring

Att använda DNA-strängar för lagring är något som det gjorts tester med länge. Nu har också Microsoft börjat experimentera med tekniken för att utforska dess potential. Läs mer

13

Tävling – provkör HTC Vive hos SweClockers

Virtuell verklighet är här och det firar SweClockers genom att tävla ut möjligheten för en medlem att tillsammans med en vän testa HTC Vive på redaktionen. Läs mer

76

Nätverksexpert: "Nätverkskod i The Division bortom räddning"

Fuskande spelare är ett allvarligt aber i The Division. Nu menar en expert på nätverkskod att problem kan vara så fundamentala att koden behöver skrivas om. Läs mer

9

Samsung arbetar på fristående och trådlöst VR-headset

Kabelhärvor alternativt krav på högpresterande mobiltelefoner är två hinder för att virtuell verklighet ska slå på bred front, varför Samsung arbetar på en helt fristående lösning. Läs mer