De flesta spel för Windows använder DirectX, som framförallt förenklar för utvecklare genom att göra det möjligt att använda samma funktionsanrop oavsett hårdvara. DirectX blir något av en minsta gemensamma nämnare och kommer till priset av att hårdvaruspecifika optimeringar försvåras. Samtidigt kritiseras gränssnittet för att vara tungrott och generera för mycket overhead.

Mantle, an AMD initiative to create a new graphics programming model that fully exploits the capabilities of modern GPUs, allows game developers to speak the native language of the AMD Graphics Core Next (GCN) architecture, providing a deeper level of hardware optimization no other graphics card manufacturer can match.

På GPU Tech Day tillkännager AMD ett eget alternativ till DirectX. Mjukvaran heter Mantle och består av programmeringsgränssnitt (API) och tillhörande drivrutin, som framförallt ska ge bättre prestanda, men även underlätta vid utvecklingen av multiplattformstitlar för PC och den nya generationens spelkonsoler.

Mantle ska bland annat leverera nio gånger fler ritanrop per sekund än DirectX och samtidigt minska overhead på CPU. Gränssnittet gör det även möjligt för programmerare att arbeta närmare hårdvaran och få direktåtkomst till grafikprocessorns funktioner. Därutöver talar AMD om "perfekt parallellisering" med flera processorkärnor.

Enligt AMD är Mantle ett öppet gränssnitt, vilket innebär att exempelvis Intel och Nvidia åtminstone i teorin kan lägga till stöd för tekniken. Å andra sidan hävdar AMD att gränssnittet är särskilt anpassat för den egna arkitekturen Graphics Core Next, det vill säga Radeon HD 7000-serien och senare grafikkort.

Först ut med stöd för Mantle är Battlefield 4, där användare med grafikkort ur Radeon-serien kommer att kunna välja AMD:s gränssnitt istället för DirectX, med löftet om högre prestanda. AMD samarbetar dessutom med EA och DICE för att lägga till Mantle i fler titlar med den välanvända spelmotorn Frostbite.