Nvidia GK180 dyker upp i Tesla K40

Nvidia GK180 dyker upp i Tesla K40

Vad som av allt att döma är en ny variant av monsterkretsen GK110 dyker upp i ett datablad, som sägs beskriva det kommande beräkningskortet Tesla K40 "Atlas".

Med 7,1 miljarder transistorer och 561 mm2 är Nvidia GK110 inte enbart världens snabbaste grafikprocessor utan även en av de mest komplexa kretsarna genom tiderna. Den är både dyr och svår att tillverka, varför endast Quadro K6000 innehåller den fullständiga versionen av kretsen. Resten är nedskalade varianter med ett eller flera SMX-kluster inaktiverade.

tesla_k40.jpg

Nu sprids ett datablad med specifikationerna för vad som sägs vara det kommande beräkningskortet Tesla K40 "Atlas". Denna innehåller 2 880 CUDA-kärnor, lika många som fullständiga GK110, men här talas det istället om den hittills okända kretsen GK180.

Det nya beräkningskortet ska klara av att leverera över 4,0 och 1,4 TFLOPS vid single respektive double precision. En annan nyhet är hela 12 GB minne, dubbelt upp från Tesla K20X, detta med en bandbredd på 288 GB/s. Därutöver antyder tabellen om automatisk överklockning via GPU Boost. Trots detta stannar TDP-värdet kvar på 235 W (245 W i formfaktorn SXM).

Siffrorna pekar således inte mot några större skillnader gentemot föregångaren utan är i linje med vad som kan förväntas av en uppiffad variant av GK110. Det återstår däremot att se om det kan tänkas finnas fler nyheter än så.

Via: Techpowerup.

38

Elgiganten öppnar i SweClockers forum

Återförsäljaren Elgiganten storsatsar på datorkomponenter och gaming och tar nu klivet in på SweClockers forum, där medlemmarna kan ställa frågor om alltifrån service till sortiment. Läs mer

12

Samsung visar töjbar OLED-skärmpanel

Koreanska Samsung gör nya framsteg när det kommer till flexibla skärmpaneler, med en töjbar skärm som både kan böjas, vikas och rullas ihop utan att förlora sin ursprungliga form. Läs mer

3

Techpowerup släpper GPU-Z 2.1.0 med flik för avancerad information

I nästa stora nyversion av GPU-Z tillkommer en "Advanced"-flik, där användare bland annat kan läsa av vilka minneskretsar grafikkortet är utrustat med. Läs mer

35

Microsoft tillkännager nya Surface Pro

Kort efter introduktionen av Surface Laptop lanserar Microsoft nästa generations Surface Pro, med bättre prestanda, 50 procent längre batteritid och ett nytt tangentbord. Läs mer

22

Tekken 7 får systemkrav

Under den kommande månaden lanseras Tekken 7 till konsol samt även för första gången till PC. Inför detta går nu utvecklaren ut med systemkraven för spelet på plattformen. Läs mer

31

Destiny 2 blir utan dedikerade servrar på PC

Bungie bekräftar att Destiny 2 precis som föregångaren blir utan dedikerade servrar, både på konsol och PC. Istället väntas det använda samma peer-to-peer-system som Destiny. Läs mer

16

Nvidia släpper drivrutin för Tekken 7 och Star Trek: Bridge Crew

Inom kort lanseras de två nya speltitlarna Tekken 7 och Star Trek: Bridge Crew till PC. Inför detta släpper nu Nvidia en ny drivrutin med diverse optimeringar för spelen. Läs mer

4

Tävla och vinn endagsbiljetter för två till Dreamhack Summer 2017

SweClockers förbereder monteraktiviteterna inför Dreamhack Summer 2017 och laddar upp med att tävla ut totalt 50 dagspass, som ska gå till 25 taggade vinnare. Läs mer

58

Microsoft: "Utvecklare kan använda Project Scorpios prestanda hur de vill"

Enligt Microsoft ställer de inga krav på hur den extra prestandan i Project Scorpio ska nyttjas, utan detta är upp till utvecklarna själva att bestämma. Läs mer

149

Windows 7 vanligaste operativsystemet bland Wannacry-infekterade datorer

Windows XP är inte det vanligaste operativsystemet bland Wannacry-infekterade datorer. Istället är det Windows 7 som utgör majoriteten av dessa, avslöjar ny statistik. Läs mer

27

Asus gör bärbar speldator med AMD Ryzen

Inför årets Computex avslöjar Asus att bolaget arbetar på en bärbar ROG-speldator, som blir den första i sitt slag med AMD:s processorfamilj Ryzen. Läs mer

29

En djupdykning i modern spelutveckling

Mjukvaran och hårdvaran i dagens spelkonsoler och datorer har mycket gemensamt på pappret, men hur likartad är processen för utvecklare? Vi djupdyker i den moderna spelutvecklingen. Läs mer