Oculus visar Rift "Crystal Cove" på CES 2014

Virtuell verklighet fortsätter att vara på tapeten, och i framkant ligger utan tvekan Oculus Rift. SweClockers provkör senaste prototypen under CES-mässan i Las Vegas.

För ganska exakt ett år sedan besökte SweClockers Oculus VR i en hastigt upprättad mötessvit på ett Las Vegas-hotell. Företaget var då överväldigade av intresset runt prototypen av Rift, ett VR-headset som vid tidpunkten mest var en skidmask och massa tejp.

Sedan dess har mycket hänt. Oculus har rullat ut en mer polerad utvecklingsversion av Rift i nästan 50 000 exemplar, och åtskilliga speltitlar har begåvats med stöd för tekniken. Företaget har samtidigt slipat på algoritmer och hårdvara, vilket drastiskt minskat bland annat latenser.

oculus-6.jpg
oculus-7.jpg
oculus-4.jpg

Resultatet är Crystal Cove, den senaste prototypen av Rift rykande färsk från Oculus kontor. Skillnaderna mot både skidmask-versionen och varianten som landat hos utvecklarna är många, där den mest uppenbara är skärmen.

"Gamla" Rift använder en LCD-panel av ganska låg kvalitet med upplösningen 1 280 x 720 pixlar, något som ger en väldigt pixlig upplevelse. Panelen är även förhållandevis långsam, vilket ger en utsmetad effekt vid snabba rörelser, vilket enligt Oculus bidrar till åksjuka eller "simuleringssjuka" som Oculus kallar det.

oculus-1.jpg
oculus-5.jpg

Crystal Cove är utrustad med en AMOLED-skärm och 1 920 x 1 080 pixlar. Panelen har enligt Oculus enormt mycket bättre egenskaper, både när det kommer till snabbhet och färgåtergivning. Fler detaljer än så vill företaget egentligen inte avslöja, utan lovar att återkomma med mer information framöver.

En annan tydlig skillnad är de många vita prickarna på enhetens utsida. Det handlar om IR-dioder, vilka tillsammans med en specialdesignad kamera ger Rift nya egenskaper. Där den gamla varianten endast kunde känna av hur huvudet lutades på olika sätt kan den nya även bedöma position och vinkel i rummet. Det ger möjlighet att till exempel böja sig nära objekt, titta över en kant eller kika runt hörn.

oculus-2.jpg

Även på mjukvarufronten innebär Crystal Cove nyheter. Med tillgång till snabbare skärm har Oculus implementerat vad företaget kallar "low persistence", en teknik som ska minska rörelseoskärpa och motverka illamående. I korthet skrotas alla bildrutor utan ny positionsinformation, där skärmen istället lämnas avslagen. Resultatet är att samma bildruta inte uppdateras med inaktuell data, vilket subjektivt ger skarpare bild.

Under CES 2014 körs två demonstrationer som båda drar nytta av nyheterna i Crystal Cove. I ett brädspel mot en elddemon går det att titta närmare på lavaflöden eller monster, och i rymdsimulatorn EVE Valkyrie finns det möjlighet att med huvudrörelser skjuta ned fiender.

Crystal_Cove1.jpg
oculus-3.jpg

Oculus Rift "Crystal Cove" är en signifikant uppgradering mot tidigare modeller. Även om skärmen fortfarande upplevs ganska lågupplöst är skillnaden enorm mot den äldre varianten, och möjligheterna för positionsspårning av huvudet ger ytterligare djup till simuleringen. Sist men inte minst har latensen minskat från 60¹millisekunder i fjol till cirka 30 millisekunder, något som gör att Rift upplevs betydligt följsammare.

Oculus vill fortfarande inte tala om skarp lansering på bred front. Företaget menar att produkten först ska bli så klar den kan, bland annat genom att så långt det är möjligt eliminera bland annat illamående. En sak är dock säker – när lanseringen än blir av kommer SweClockers redaktion stå redo med plånböckerna.

Kommentarer till artikeln

138 debattinlägg

Skicka en rättelse
102

Test: Asus Radeon RX 480 Dual OC 4 GB och Palit Geforce GTX 1060 Dual 3 GB

Det blåser upp till storm i mellanklassen, där SweClockers testlabb blir arena för en sann grafikkortsbatalj mellan lågminnesvarianterna av Geforce GTX 1060 och Radeon RX 480. Läs mer

55

Battlefield 2142 återupplivas av fans

I år fyller Battlefield 2142 tio år och i samband med detta passar en grupp hängivna fans på att ge spelet nytt liv i form av en gratisversion med fungerande servrar. Läs mer

15

Titanfall 2 får systemkrav

En av höstens stora förstapersonstitlar Titanfall 2 släpps nästa månad. Förutom konsol kommer även spelet till PC/Windows och utvecklarna meddelar nu kraven för plattformen. Läs mer

15

In Win släpper nätaggregaten Classic Series med 80 Plus Platinum

Med hög verkningsgrad i fokus sjösätter In Win två nya nätaggregat i Classic Series på 750 och 900 W, där båda är fullt modulära och levereras med 80 Plus Platinum-certifiering. Läs mer

46

Yahoo: "500 miljoner e-postkonton på vift efter dataintrång"

Internetgiganten Yahoo går nu ut med att hela 500 miljoner e-postkonton är på vift efter ett intrång, som beskrivs som ett av de största någonsin. Läs mer

35

Test: Zowie EC1-A och EC2-A

Danska Zowie gör ett besök i testlabbet med spelmössen EC1-A och EC2-A, där fokus hamnar på E-sport och seriöst spelande. Häng med till testlabbet för en ordentlig genomgång. Läs mer

21

Testpilot: Corsair MM800 RGB Polaris

För den som gillar disco och att sticka ut har testpiloten "TheMadPanda" tagit en närmare titt på Corsairs LED-belysta musmatta MM800 RGB Polaris. Läs mer

17

Resident Evil 7: Biohazard får systemkrav

Nästa del i Resident Evil-serien släpps inte förrän i januari nästa år, men redan nu släpper utvecklaren Capcom systemkrav för spelet. Läs mer

21

Scythe tillkännager CPU-kylaren Byakko

För kompakta datorbyggen sjösätter Scythe den nya tornkylaren Byakko, som utöver relativt små mått har en asymmetrisk design för att inte ta i RAM-minnena. Läs mer

51

Blizzard byter namn på Battle.net

Blizzard ska under de kommande månaderna byta namn på välkända Battle.net. Syftet är att få alla tjänster under samma varumärke. Läs mer

31

AMD och Nvidia släpper drivrutiner med optimeringar för Forza Horizon 3

Nytt spelsläpp innebär nya drivrutiner från grafikkortstillverkarna Nvidia och AMD. Denna gång handlar det om optimeringar för Forza Horizon 3 som inom kort släpps till PC/Windows. Läs mer

26

EU slopar planer om begränsad roaming

Efter skarp kritik slopar EU planerna om begränsad roaming inom EU-länderna. För att förhindra missbruk ska istället operatörer kunna flagga för detta och lägga på extra kostnader. Läs mer