AMD släpper Catalyst 14.2 Beta inför Thief

Inför lanseringen av Thief släpper AMD en ny drivrutin med optimeringar för det nya spelet. Samtidigt tillkommer förbättringar för Mantle och en del nyheter på Linux-fronten.

Tisdagen den 25 februari släpps Thief i Nordamerika, men svenskar får hålla ut till på fredag för den europeiska lanseringen. För detta presenterar AMD en ny beta-märkt drivrutin för grafikkorten i Radeon-serien, där just optimeringar det nya spelet är det stora huvudnumret.

shadow-high-3.jpg

Thief: Skuggor

shipping-thiefgame-2014-02-24-11-17-30-47.jpg

Thief: Skuggor

dof.jpg

Thief: Skärpedjup

AA.jpg

Thief: Kantutjämning med SSAA

character-tess-ON-1.jpg

Thief: Tesselerade karaktärer

Den nya drivrutinen heter Catalyst 14.2 Beta och ger bland annat compute shaders med skärpedjup, tesselerade karaktärer, komplex skuggning och kantutjämning med SSAA. Crossfire och Eyefinity fungerar på lanseringsdagen, men det utlovade stödet för Mantle och True Audio dröjer till en senare uppdatering i mars månad.

Utöver optimeringar för Thief levererar den nya drivrutinen även förbättringar för Mantle i Battlefield 4. Problem med frysningar och ojämna bildfrekvenser ska vara avhjälpta och även användare med Crossfire uppmanas nu att prova på AMD:s nya grafikgränssnitt. För Battlefield 3 och 4 tillkommer dessutom stöd för frame pacing i högre upplösningar med "äldre" grafikkort i Crossfire-konfiguration (icke-XDMA).

Sist men inte minst noteras att AMD arbetar på att förbättra drivrutinerna för Linux. I de senaste uppdateringarna syns stöd för hårdvaruaccelererad videokodning via Radeon VCE i formatet H.264 1080p60. Även videoavkodningen snabbas upp med den senaste generationens grafikprodukter, däribland Kabini och Kaveri. Slutligen stöds numera alla finesser i OpenGL 4.3.

Enligt AMD ska Catalyst 14.2 Beta finnas tillgänglig på den officiella webbplatsen framåt kvällskvisten.

Klicka här för att läsa hela ändringsloggen

AMD RELEASING CATALYST 14.2 BETA

Launch driver for Thief

THIEF launches today (February 25th), and it’s an exclusive partner of the AMD Gaming Evolved program. Throughout development of the PC and console versions of the game, this exciting reimagining of a classic franchise was built with AMD Radeon™ products in mind. At launch, AMD Radeon customers will have day-one support for: 4K gaming, AMD Eyefinity technology, AMD CrossFire technology and advantageous DirectX® 11 performance. In addition, everyone will benefit from the Square/AMD collaboration through a host of graphical effects:

  • Compute shader-accelerated depth of field for realistic focal lengths

  • Silhouette-enhancing tessellation to improve character geometry

  • Complex shadowing systems to support THIEF’s dependence on shadows as a core gameplay mechanic. This is a great example of rendering technology supporting an integral element of the game! A notable percentage of the game’s rendering budget has been spent on the novel shadowing algorithms.

  • SSAA for buttery smooth edges.

  • As a reminder, THIEF will be patched to support Mantle and AMD TrueAudio technologies in early March.

IMPROVEMENTS TO MANTLE AND MORE

  • Hangs and stuttering resolved for the Mantle codepath in Battlefield 4™; users are now encouraged to try mGPU

  • Multi-GPU frame pacing in Battlefield 3™ and Battlefield 4™ is now enabled for non-XDMA configurations running resolutions >1600p.

  • We fixed Minecraft! Sorry about that, builders.

  • Intermittent hangs and crashes should be resolved in 3D applications

In other driver news, I wanted to tell you about some exciting driver developments from the Linux side of the house. These developments do not specifically related to Catalyst 14.2 Beta, but we’re nevertheless quite proud of them and hope you’ll pass on the word to your readers. Of late, we’ve committed the following changes to the X.ORG ‘radeon’ repository—our open source driver:

  • Video Compression Engine (VCE) enabled for compatible GPU and APU products (e.g. GCN-based SKUs). Hardware-accelerated encode of H.264 now possible for 1080p60 content

  • Video decode (UVD) performance and efficiency improvements for the AMD R9 290/290X, R9 260X, “Kaveri” and “Kabini”

  • X-Video hardware video acceleration via the GLAMOR library now supported

  • 2D acceleration via the GLAMOR library now enabled by default

  • Substantial improvements to overall video transcode times for hardware-accelerated transcoding apps

  • Tiling support now enabled on all GCN-based products

  • Substantial OpenGL feature level upgrade to v4.3

  • Major contributions to the Linux kernel 3.14 to improve dynamic power management, DisplayPort robustness and power efficiency on all GCN-based hardware

New programming guides and register specifications released for HD 5000, 6000, 7000 and R9/R7 Series GPUs. This will enable volunteer and professional developers to contribute to the X.ORG OSS Radeon driver, and can facilitate porting to other non-Linux platforms.

In all, it’s an exciting week for the Windows and OSS Linux Radeon drivers! We hope you’ll enjoy playing, testing and enjoying THIEF—the latest AAA title optimized for AMD Radeon.

Visa mer
Kommentarer till artikeln

67 debattinlägg

Skicka en rättelse
101

Ge ditt bästa tips på spel för att fördriva tiden

Det diskuteras i forumet kring spel som passar som kortare tidsfördriv och inte kräver flera timmar åt gången. Gå med i diskussionen och dela med dig av ditt bästa tips. Läs mer

9

Guide till nätverk: Öka räckvidden

Kenneth "Yoshman" Jonsson är tillbaka med en ny del i hans nätverksguide, där olika handgrepp för att utvidga räckvidden hos hemmanätverkets Wifi studeras. Läs mer

63

Quiz: Allt om lagringsmedia

Det har blivit dags för ny quiz på SweClockers, där ämnet denna gång är olika typer av lagringsmedia genom tiderna. Läs mer

37

Rykte: AMD arbetar på nya grafikkort baserade på Vega 11

Nya uppgifter talar för att Radeon RX Vega 56 och RX Vega 64 följs upp av 13 nya grafikkort baserade kretsen Vega 11. Dessa ska ersätta modeller i Radeon RX 400- och RX 500-serien. Läs mer

42

Minnesstandarden DDR5 snart färdigställd – lanseras 2019

Minnesutvecklaren Rambus meddelar att de gjort framsteg med DDR5, där de nu har börjat göra tester med fungerande minnen. Lanseringen väntas dock dröja till tidigast 2020 för konsumenter. Läs mer

28

AMD släpper drivrutin med stöd för Multi-GPU med Radeon RX Vega

I och med den senaste drivrutinen för AMD:s grafikkort introduceras stöd för Multi-GPU, där två stycken kort ur Radeon RX Vega-serien nu kan användas tillsammans för ökad prestanda. Läs mer

49

Rykte: Nvidia Geforce GTX 1070 Ti lanseras i oktober

Prestandaskillnaden mellan Geforce GTX 1070 och GTX 1080 lämnar mycket att önska, men nu ryktas Nvida lansera en storebror till den förstnämnda som ska täppa till tomrummet. Läs mer

115

EU-studie: Piratkopiering skadar inte industrin nämnvärt

En sedan tidigare hemligstämplad EU-studie flyter nu upp till ytan och avslöjar att piratkopiering i flertalet europeiska länder inte påverkar den lagliga försäljningen generellt. Läs mer

16

Test: Bitfenix Portal

Är tårtan en lögn eller ett utsvävat datorchassi? Den frågan ställer vi oss när Bitfenix äntrar testlabbet med sin unika modell Portal, vars design inspirerats av en populär spelserie. Läs mer

27

Destiny 2 recenseras av FZ

Lite mer än en månad innan PC-lanseringen av Destiny 2 släpps spelet nu till konsol. SweClockers systersajt har recenserat speltiteln på Playstation 4. Läs mer

25

Tesla arbetar med AMD om AI-kretsar för självkörande bilar

Skräddarsydda kretsar för självkörande bilar är ett av de snabbast växande områdena. Nu framgår att biltillverkaren Tesla ingått ett samarbete med AMD för att ta fram en egen lösning för ändamålet. Läs mer

17

Toshiba säljer sin minnesverksamhet för 144 miljarder kronor

Efter flera månaders letande har nu Toshiba hittat en köpare för sin minnesverksamhet, där den slutgiltiga försäljningssumman hamnar på 144 miljarder kronor. Läs mer