Titanfall för Xbox One lider av prestandaproblem

Efter lanseringen framkommer det att Titanfall för Xbox One lider av periodvis låga bildfrekvenser, detta trots att upplösningen endast är 1 408 x 792 pixlar.

Från Call of Duty-grundarna i Respawn Studios kommer Titanfall, ett spel som beskrivits som lika betydelsefullt för Xbox One som Halo för Xbox 360. Ledorden är jättelika robotar, snabba strider och korta reaktionstider. För detta krävs dock inte enbart vältränade FPS-nerver utan även hårdvara som hänger med i svängarna.

download.jpg

Utvecklarna har talat om att Titanfall gör sig bäst i guldstandarden 60 FPS, men med facit i hand verkar det som att Xbox One inte riktigt lever upp till kravet. Spelare vittnar om låg bildfrekvensen och en analys av Digital Foundry/Eurogamer visar tydligt att 60 FPS är svårt att hålla. I tunga actionscener registreras värden långt ned vid 30-strecket, vilket upplevs som ett märkbart avbräck i spelflytet.

Redan innan lanseringen meddelade Respawn Entertainment att fler optimeringar krävs och planeras för Titanfall till Xbox One, bland annat för att få bildfrekvensen att hamna på en stadigt högre nivå. Utvecklarna hoppas även kunna höja upplösningen från nuvarande 1 408 x 792 pixlar, förhoppningsvis utan att sänka kvalitetsinställningarna.

Titanfall finns ute till PC/Windows och Xbox One. En utgåva för Xbox 360 dyker upp senare under mars månad.

Kommentarer till artikeln

92 debattinlägg

27

AMD visar positivt rörelseresultat för årets andra kvartal

Efter en svag inledning på 2017 står det nu klart att AMD har gjort ett starkare andra kvartal. Företaget förutspår dessutom ännu bättre tider framöver. Läs mer

87

Test: AMD Ryzen 3 1300X och 3 1200

Kort innan AMD släpper lös Threadripper kompletteras Ryzen-familjen med två instegsmodeller i färska Ryzen 3-serien. Häng med till testlabbet där nykomlingarna får bekänna färg. Läs mer

7

Wolfenstein II: The New Colossus provkörs hos FZ

Wolfenstein: The New Order får en uppföljare, som lovar samma täta action och vältrimmade kontroller. FZ levererar första intryck. Läs mer

36

AMD släpper Radeon Crimson Relive 17.7.2

AMD fortsätter att slipa på drivrutinen Crimson Relive. I den senaste uppdateringen rullar företaget ut både förbättringar och nya funktioner. Läs mer

38

Nintendo har sålt 4,7 miljoner Switch-enheter sedan lanseringen

Nintendo presenterar sin andra kvartalsrapport för 2017, där det framgår att företaget sålt 4,7 miljoner enheter av Nintendo Switch sedan dess lansering i mars. Läs mer

42

EagleTree Capital förvärvar majoritet av Corsair

EagleTree Capital rapporterades tidigare i veckan ha inlett förhandlingar med Corsair om andelsköp. Nu har affären gått igenom för drygt fyra miljarder kronor. Läs mer

31

AMD talar om övergången till 7 nanometer

Övergången till 7 nanometer går inte fort och AMD:s teknikchef Mark Papermaster talar nu ut i en intervju om de många hinder som har uppstått i övergången. Läs mer

87

AMD Radeon RX Vega ryktas få prislapp i linje med Geforce GTX 1080 Ti

Det börjar dra ihop sig till AMD Vega, och nu cirkulerar de första prisuppgifterna bakom kulisserna. Toppmodellen ryktas landa i samma liga som påkostade varianter av Geforce GTX 1080 Ti. Läs mer

23

USB 3.2 är det senaste tillskottet i USB Type-C

Mängden specifikationer för överföring via USB Type-C bara växer, och senaste tillskottet utlovar fördubblad bandbredd jämfört med föregångaren. Läs mer

70

AMD Radeon RX Vega poserar i bilder och prestandatester

Om några dagar är det dags för spelorienterade Radeon RX Vega att äntra rampljuset. Nu har läckta bilder och prestandaresultat letat sig ut på nätet. Läs mer

45

Adobe dödförklarar Flash efter 2020

Efter många års tjänst tillkännager Adobe att insticksmodulen och mediaformatet Flash kommer nå vägs ände och pensioneras år 2020 till förmån för öppna standarder. Läs mer

29

AMD Ryzen Threadripper lanseras 10 augusti

Nya uppgifter bekräftar lanseringsdatum för AMD Ryzen Threadripper. Den 10 augusti når flaggskeppet butik. Läs mer