Microsoft avtäcker DirectX 12

Microsoft avtäcker DirectX 12

Precis som utlovat presenterar Microsoft nya DirectX 12 på spelutvecklarkonferensen GDC. Det blir lågnivålager med förbättrad prestanda och stöd för Microsofts alla plattformar.

Även om det ser ut att bli en relativt lugn vår och sommar pågår arbetet för fullt med att förbereda inför kommande speltitlar. På GDC 2014 presenterar spelbranschen de senaste genombrotten med nyheter på alla håll och kanter. Nu har turen kommit till Microsoft, som helt enligt löftet talar om framtiden för det egna grafikgränssnittet DirectX.

dx12_0001_Layer 1.jpg

3DMark med DirectX 12.

dx12_0000_Layer 2.jpg

3DMark med DirectX 11.

Nya DirectX 12 innehåller två huvudingredienser. Först och främst ska gränssnittet ge bättre prestanda genom att tillhandahålla en "konsol-liknande" programmeringsmiljö med "radikalt" minskad overhead, vilket samtidigt ska göra det möjligt att dra nytta de senaste framstegen i moderna grafikprocessorer. Det är mycket likt hur AMD Mantle används för att låta programmerare arbeta närmare hårdvaran eller close to metal.

Till detta hör en mängd tekniska detaljer, såsom effektivare hantering av processorkärnor (trådar) och större kontroll över renderingsprocessen inklusive kollisionsdetektering och culling. Det mesta syftar till att öppna upp för kompetenta utvecklare att utnyttja den tillgängliga beräkningskraften.

Som exempel visar Microsoft prestandavinsterna i det välanvända testprogrammet 3DMark, där framförallt den optimerade hanteringen av trådar och processorkärnor ska ge stora prestandavinster. Enligt Microsoft utnyttjas processortiden 50 procent effektivare med DirectX 12.

Den andra huvudingrediensen är ett brett stöd för många plattformar. Microsoft lovar att DirectX 12 ska dyka upp i alltifrån Windows Phone till Xbox One samt givetvis surfplattor och persondatorer med operativsystemet Windows. Epic Games är dessutom redan med på banan och lovar att lägga till stöd för det nya grafikgränssnittet i den mångsidiga spelmotorn Unreal Engine 4.

IMG_6334.jpg

Det samma gäller kretstillverkarna AMD, Intel, Nvidia och Qualcomm, som arbetar med att ta fram tillhörande drivrutiner. I AMD:s fall kommer samtliga grafikprocessorer ur generation GCN att fungera, det vill säga Radeon HD 7000-serien och senare modeller. För Nvidia gäller Geforce GTX 400-serien och senare medan Intel lovar att tillhandahålla stöd för integrerade grafikdelar i den fjärde generationens Core-arkitektur (Haswell).

Det är dock ingen brådska med att uppgradera. Microsoft räknar med att de första spelen för DirectX 12 dyker upp först framåt julhandeln 2015. Den som inte vill vänta tills dess kan se fram emot att en förhandsversion ska släppas senare under året, men denna är troligtvis enbart avsedd för utvecklare.

Kommentarer till artikeln

195 debattinlägg

Skicka en rättelse
85

Bland datorer, drakar och nördar: Kyffens "hörna"

Det finns gallerier och så finns det gallerier. Den som hängt på SweClockers länge minns kanske drakälskaren Kyffen, brorsan och den där datorhörnan, som för snart sex år sedan gjorde succé. Läs mer

62

Test: Radeon RX 580 från Asus och MSI

Det blir ytterligare en batalj i mellanklassen när Asus och MSI äntrar testlabbet med sina varianter av Radeon RX 580, med allt ifrån fläskiga kylare till fabriksöverklockning på menyn. Läs mer

58

Bugg i Windows 7 och Windows 8 kraschar datorn via webbläsaren

En nyupptäckt sårbarhet i Windows Vista, Windows 7 och Windows 8 gör att webbplatser kan utnyttja hur operativsystemet läser av vissa typer av filer för att krascha systemet. Läs mer

41

Ubisoft tillkännager Far Cry 5 – lanseras februari 2018

Kort efter att Ubisoft meddelat att en ny del i Far Cry-serien är på gång avtäcker de nu spelet officiellt. Den nya delen får namnet Far Cry 5 och utspelar sig i Montana i USA. Läs mer

1

Fulkultur om den nördiga musiken

I det senaste avsnittet av Fulkultur fördjupar sig panelen i vad som egentligen är nördig musik, och delar med sig av egna musiknördiga minnen. Läs mer

10

Sapphire lanserar utbytbara tillbehör för grafikkort i Radeon RX 400- och 500-serien

Grafikkortstillverkaren Sapphire lanserar tillbehörsserien Nitro Gear, vilken innefattar utbytbara höljen, täckplåtar och fläktar för ett flertal av företagets grafikkort. Läs mer

22

Fractal Design introducerar den budgetorienterade chassiserien Focus G

Fractal Design tar sikte på prismedvetna entusiaster med chassiserien Focus-G, där två modeller för formfaktorerna ATX och Micro ATX ska erbjuda en god byggupplevelse i instegssegmentet. Läs mer

40

Intel tillkännager planer om Thunderbolt 3 som öppen standard

Efter åratal av exklusivitet går Intel ut med att de planerar släppa protokollet Thunderbolt fritt under 2018, i syfte att bredda användningen av gränssnittet. Läs mer

17

Zotac avtäcker Geforce GTX 1080 Ti Mini

Efter att de tidigare tidigare under året lanserat en krympt version av Geforce GTX 1080 följer nu Zotac upp detta med Geforce GTX 1080 Ti Mini, vilket är det minsta av sitt slag på marknaden. Läs mer

8

Häng med SweClockers på Birdie 27

Det är fullt LAN i Uppsala när andrika Birdie går av stapeln, med allt från gaming till datormodding. SweClockers är på plats med kameror i högsta hugg. Läs mer

17

Testpilot: Adata Ultimate SU900 256 GB

NVMe och PCI Express lagring är på framtåg men än är inte SATA-enheterna ute ur leken. Testpiloten David Kvist tar sig en närmre titt på Adatas mellanklassare Ultimate SU900. Läs mer

62

FSP avtäcker vattenkylda nätaggregatet Hydro PTM+

Tillverkaren FSP blir först ut på marknaden med ett vattenkylt nätaggregat i form av Hydro PTM+, en helmodulär modell med 80 Plus Platinum-certifiering och en effekt på 1 200 W. Läs mer