Nvidia Maxwell i 20 nanometer dröjer till 2015

Nvidia Maxwell i 20 nanometer dröjer till 2015

Den som väntar på generation 20 nanometer får hålla ut ett tag till. Enligt uppgift till SweClockers kommer arkitekturen Maxwell att stanna kvar vid 28 nanometer året ut.

I mitten av februari lanserade Nvidia de första grafikprocessorerna med arkitekturen Maxwell. Den nya generationen inleds av mellanklassarna Geforce GTX 750 och 750 Ti, vilket betyder att arkitekturen Kepler fortfarande regerar i de högre prestandaklasserna.

pascal3.jpg

Trots den nya arkitekturen används fortfarande 28 nanometersteknik. Halvledartillverkaren TSMC är visserligen igång med produktion i 20 nanometer, men det ser inte ut att gälla den typ av högpresterande kretsar som används till grafikprocessorer. Det påverkar Nvidias framtidsplaner.

Taiwanesiska partnertillverkare uppger nu till SweClockers att det kommer att dröja innan Nvidia kan introducera grafikprocessorer med arkitekturen Maxwell i 20 nanometer. I bästa fall kan någon enstaka modell dyka upp mot slutet av året, men mer troligt är att det dröjer till en bit in i 2015.

En övergång från 28 till 20 nanometer anses vara nödvändigt för att Nvidia ska kunna använda Maxwell i de högre prestandaklasserna. Det gäller särskilt efterträdaren till monsterkretsen GK110, som står till grund för Geforce GTX 780, GTX 780 Ti, Titan och Titan Black.

Att 20 nanometer dröjer kan även förklara varför de första grafikkorten med arkitekturen Maxwell inte utgör någon ny modellserie utan nu får samsas med generation Kepler i den befintliga 700-serien.

Kommentarer till artikeln

75 debattinlägg

18

Fortsatta DirectX 12-problem för Hitman

Det är uppförsbacke för DirectX 12 i lönnmördartiteln Hitman. I samband med senaste uppdateringen har det nya gränssnittet helt enkelt slutat fungera för vissa. Läs mer

137

Nytt Battlefield visas upp nästa vecka

Med ett år sedan senaste lanseringen börjar det dra ihop sig till en ny Battlefield-titel. Nu framkommer det att avslöjandet sker redan nästa vecka. Läs mer

25

Fredagspanelen 115: Playstation 4 "Neo", Radeon Pro Duo lanserat och Nintendo NX

Dubbla grafikprocessorer från AMD, upphottad konsolhårdvara från Sony och spikad lansering för Nintendos kommande spelsystem är några av ämnena i veckans avsnitt av Fredagspanelen. Läs mer

22

Green Friday-tävling med gamingskärm och grafikkort från CDON.com

Webbutiken CDON.com slår på stort med prisfest och fri, klimatkompenserad frakt. I samband med detta anordnas en tävling för SweClockers medlemmar. Läs mer

14

Steam får stöd för Bitcoin-betalningar

För att anpassa sig till den växande globala spelmarknaden har Valve nu inlett ett samarbete med betaltjänsten Bitpay. Samarbetet gör det möjligt att betala med Bitcoin på Steam. Läs mer

14

Apple draglok för TSMC:s försäljning 2015

Taiwanesiska TSMC är fortsatt störst inom kontraktstillverkning av kretsar och såg försäljningen lyfta åter, någonting som helt och hållet tillskrivs att Apple blivit storkund. Läs mer

37

Forza Motorsport 6: Apex får öppen beta på PC/Windows 5 maj

Utvcklarna Turn 10 utannonserar att den öppna betan för gratisspelet Forza Motorsport 6: Apex. Man passar även på att beskriva PC-specifika funktioner såsom stöd för 4K-upplösning. Läs mer

32

Corsair Gaming K70 och K65 RGB Rapidfire

Corsair får återigen exklusivitet på det senaste tillskottet från Cherry, där fokus är kortare aktiveringspunkt. Häng med när redaktionen testar Corsairs nya serie Gaming RGB Rapidfire. Läs mer

34

Microsoft utför tester med DNA-lagring

Att använda DNA-strängar för lagring är något som det gjorts tester med länge. Nu har också Microsoft börjat experimentera med tekniken för att utforska dess potential. Läs mer

13

Tävling – provkör HTC Vive hos SweClockers

Virtuell verklighet är här och det firar SweClockers genom att tävla ut möjligheten för en medlem att tillsammans med en vän testa HTC Vive på redaktionen. Läs mer

76

Nätverksexpert: "Nätverkskod i The Division bortom räddning"

Fuskande spelare är ett allvarligt aber i The Division. Nu menar en expert på nätverkskod att problem kan vara så fundamentala att koden behöver skrivas om. Läs mer

9

Samsung arbetar på fristående och trådlöst VR-headset

Kabelhärvor alternativt krav på högpresterande mobiltelefoner är två hinder för att virtuell verklighet ska slå på bred front, varför Samsung arbetar på en helt fristående lösning. Läs mer