Raijintek släpper Morpheus för grafikkort på upp till 360 W

Under parollen designad i Tyskland och tillverkad i Taiwan släpper uppstickaren Raijintek en ny bjässe till grafikkortskylare med hela tolv värmeledningsrör.

Även om moderna grafikkort försöker reglera värmeutvecklingen behövs fortfarande kompetenta kylare, särskilt för den planerar att skruva upp klockfrekvenserna. För detta lanserar nu uppstickaren Raijintek en rejält tilltagen grafikkortskylare som ska kunna klara av att hantera uppemot 360 W TDP.

raijintek_0003_Layer 2.jpg
raijintek_0001_Layer 4.jpg
raijintek_0002_Layer 3.jpg
raijintek_0000_Layer 5.jpg
raijintek_0004_Layer 1.jpg

Den nya kylaren heter Raijintek Morpheus och väger 515 gram utan fläktar. Konstruktionen består av en kopparbas med hela tolv värmeledningsrör, som fördelar värmen till 129 flänsar av aluminium. Minneskapslar och spänningsreglering kyls av fristående aluminiumflänsar.

I paketet ingår 24 flänsar för minnen och ytterligare en aluminiumfläns för spänningsregleringen, samtliga med värmeledande tejp. För den som inte vill använda kylaren passivt går det att montera två 120 mm-fläktar med medföljande spännen av ståltråd, men då blockerar grafikkortet sammanlagt tre eller fler kortplatser.

Raijintek Morpheus passar till de flesta moderna grafikkort, inklusive Radeon R9-serien och Geforce GTX 770, 780 och 780 Ti. När eller om modellen dyker upp hos svenska återförsäljare framgår dock inte av pressmeddelandet.

38

Elgiganten öppnar i SweClockers forum

Återförsäljaren Elgiganten storsatsar på datorkomponenter och gaming och tar nu klivet in på SweClockers forum, där medlemmarna kan ställa frågor om alltifrån service till sortiment. Läs mer

12

Samsung visar töjbar OLED-skärmpanel

Koreanska Samsung gör nya framsteg när det kommer till flexibla skärmpaneler, med en töjbar skärm som både kan böjas, vikas och rullas ihop utan att förlora sin ursprungliga form. Läs mer

3

Techpowerup släpper GPU-Z 2.1.0 med flik för avancerad information

I nästa stora nyversion av GPU-Z tillkommer en "Advanced"-flik, där användare bland annat kan läsa av vilka minneskretsar grafikkortet är utrustat med. Läs mer

35

Microsoft tillkännager nya Surface Pro

Kort efter introduktionen av Surface Laptop lanserar Microsoft nästa generations Surface Pro, med bättre prestanda, 50 procent längre batteritid och ett nytt tangentbord. Läs mer

22

Tekken 7 får systemkrav

Under den kommande månaden lanseras Tekken 7 till konsol samt även för första gången till PC. Inför detta går nu utvecklaren ut med systemkraven för spelet på plattformen. Läs mer

31

Destiny 2 blir utan dedikerade servrar på PC

Bungie bekräftar att Destiny 2 precis som föregångaren blir utan dedikerade servrar, både på konsol och PC. Istället väntas det använda samma peer-to-peer-system som Destiny. Läs mer

16

Nvidia släpper drivrutin för Tekken 7 och Star Trek: Bridge Crew

Inom kort lanseras de två nya speltitlarna Tekken 7 och Star Trek: Bridge Crew till PC. Inför detta släpper nu Nvidia en ny drivrutin med diverse optimeringar för spelen. Läs mer

4

Tävla och vinn endagsbiljetter för två till Dreamhack Summer 2017

SweClockers förbereder monteraktiviteterna inför Dreamhack Summer 2017 och laddar upp med att tävla ut totalt 50 dagspass, som ska gå till 25 taggade vinnare. Läs mer

58

Microsoft: "Utvecklare kan använda Project Scorpios prestanda hur de vill"

Enligt Microsoft ställer de inga krav på hur den extra prestandan i Project Scorpio ska nyttjas, utan detta är upp till utvecklarna själva att bestämma. Läs mer

149

Windows 7 vanligaste operativsystemet bland Wannacry-infekterade datorer

Windows XP är inte det vanligaste operativsystemet bland Wannacry-infekterade datorer. Istället är det Windows 7 som utgör majoriteten av dessa, avslöjar ny statistik. Läs mer

27

Asus gör bärbar speldator med AMD Ryzen

Inför årets Computex avslöjar Asus att bolaget arbetar på en bärbar ROG-speldator, som blir den första i sitt slag med AMD:s processorfamilj Ryzen. Läs mer

29

En djupdykning i modern spelutveckling

Mjukvaran och hårdvaran i dagens spelkonsoler och datorer har mycket gemensamt på pappret, men hur likartad är processen för utvecklare? Vi djupdyker i den moderna spelutvecklingen. Läs mer