VESA lägger till Adaptive-Sync i Displayport 1.2a för AMD Freesync

VESA lägger till Adaptive-Sync i Displayport 1.2a för AMD Freesync

Variabel uppdateringsfrekvens reserveras inte för Nvidia G-Sync utan blir även del av gränssnittet Displayport 1.2a, mycket tack vare AMD:s arbete med Freesync.

Alla gamers har någon gång svurit över låga bildfrekvenser. Ryckig bild försämrar spelupplevelsen och kan även kan ge upphov till fenomenet tearing, där partiellt uppritade bildrutor orsakar grafikfel. Det sistnämnda kan visserligen åtgärdas med v-sync, men detta introducerar istället fördröjningar och är inte minst särskilt plågsamt i snabba FPS-spel.

Adaptive_Sync_Freesync_AMD.jpg

Lösningen är att låta grafikkortet styra uppdateringsfrekvensen. Det är poängen med Nvidia G-Sync, som kräver ett grafikkort i Geforce-serien i kombination med en G-Sync-utrustad skärm. Dessa skärmar är dock i dagsläget mycket sällsynta och kostar betydligt mer än standardmodellerna.

Nu kan däremot variabel uppdateringsfrekvens bli betydligt mer vanligt förekommande när standardiseringsorganet VESA gör tekniken till en del av gränssnittet Displayport 1.2a. Finessen kallas för Adaptive-Sync och är en nödvändighet för AMD Freesync, som likt Nvidia G-Sync gör det möjligt för grafikkortet att styra skärmens uppdateringsfrekvens.

Adaptive-Sync baseras på finesser från Embedded Displayport (eDP), som används för att förlänga batteritiden i bärbara datorer. För att detta ska fungera krävs stöd i både hårdvara och mjukvara, där just AMD:s implementation kallas för Freesync. Enligt AMD är de flesta grafikkretsar i generation GCN kompatibla, däribland Radeon R7 260, R7 260X, R9 290 och R9 290X. Dessutom nämns processorerna Kabini, Temash, Beema, Mullins och Kaveri.

Det kan samtidigt påpekas att Adaptive-Sync är en valfri komponent i Displayport 1.2a och att det är upp till respektive tillverkare att besluta om tekniken ska användas i Displayport-utrustade produkter. För tydliggöra detta kommer kompatibla bildenheter märkas med en ännu obestämd logotyp.

Den som suktar efter en ny skärm med Adaptive-Sync får dock hålla ut ett tag till. Enligt AMD kommer det dröja sex till tolv månader innan de första modellerna hittar ut på marknaden, vilket innebär att Nvidias försprång uppgår till minst ett halvår. De första skärmarna med fullt integrerad G-Sync väntas anlända i juni månad.

Kommentarer till artikeln

41 debattinlägg

Skicka en rättelse
8

Fredagspanelen 126: Oculus Touch, AMD Crimson ReLive och Fitbit förvärvar Pebble

Jonas och Kenneth rasar över uteblivna smarta klockor, snackar nya drivrutiner och blir påtvingade ett grandiost julpynt i veckans avsnitt av fredagspanelen. Läs mer

18

Julstämning med Bluetooth-styrd ljusstake

Till julen hör ljusstakar och slingor i alla tänkbara tappningar. Medlemmen Sennaho skruvar upp konceptet genom att introducera styrning via Bluetooth. Läs mer

28

The Division får DirectX 12-stöd nästa vecka

I och med nästa uppdatering av svenska Massives The Division introduceras stöd för grafikgränssnittet DirectX 12, vilket ska medföra bättre prestanda i högre upplösningar. Läs mer

13

Google, Oculus och HTC med flera går samman för att bilda VR-förening

För att främja utveckling och innovation inom virtuell verklighet går flera stora aktörer samman och bildar Global Virtual Reality Association, ett samarbete som ska forma framtiden för VR. Läs mer

21

Bitfenix avtäcker Shogun – chassi med dubbla paneler av härdat glas

Dubbla paneler av härdat glas, gedigen konstruktion och plats för en uppsjö av hårddiskar. Dessa är några av paradnumren för Bitfenix senaste flaggskeppschassi Shogun. Läs mer

Tangentbordet Logitech G610 Orion Red och spännande tävling bakom nionde luckan

  • igår 12:00

Bakom lucka nio i Geeks Julkalender döljer sig både ett fint erbjudande på tangentbordet G610 Orion Red från Logitech, och en tävling där du kan vinna tangentbordet, spelmus och andra tillbehör. Läs mer

24

SweClockers logotyp pyntad för jul!

Nio stilfulla jullogotyper gick till final och efter att medlemmarna fått säga sitt är det ett bidrag som med bred marginal kammat hem segern, och får sprida julstämning på SweClockers. Läs mer

12

Spelare bygger fungerande Atari 2600-emulator i Minecraft

Youtube-användaren SethBling visar i ett nytt videoklipp på de stora möjligheterna i Minecraft, med en Atari 2600-emulator skapad direkt i spelet. Läs mer

10

Testpilot: Cooler Master Mastermouse Pro L

Cooler Masters modulära mus Mastermouse Pro L passar både vänster- och högerhänta samt olika greppstilar. Testpiloten Niklas Huhtala sätter tänderna i modellen och ser vad den går för. Läs mer

61

Microsoft samarbetar med Qualcomm för att ta Windows 10 till ARM-processorer

I ett något oväntat drag meddelar nu Microsoft att Windows 10 i framtiden kommer kunna köras på ARM-processorer, med stöd för samtliga Windows-applikationer och spel. Läs mer

58

AMD introducerar Radeon Software Crimson ReLive

Ett år efter introduktionen av mjukvarusviten Radeon Software Crimson har det blivit dags för nästa inkarnation, där en av de stora nyheterna är en hårdvaruaccelererad inspelningsfunktion. Läs mer

48

Bethesda plockar bort kopieringskyddet Denuvo i Doom

Utvecklaren Bethesda blir nu den andra som på kort tid gör sig av med kopieringsskyddet Denuvo, efter Playdeads Inside. Anledningen tros vara att skyddet kringgicks kort efter lanseringen. Läs mer