Oculus Rift med tre Kinect skapar närvaro i virtuell verklighet

Microsofts radarliknande kamera Kinect kan användas för att skapa en verklighetstrogen representation av användarens kropp för att höja realismen i virtuella världar.

Det återstår många problem att lösa i jakten på den perfekta virtuella verkligheten. Ett av dessa är att användaren inte kan se sina egna kropp och i värsta fall bara utgör ett tomrum. För detta experimenteras det med olika typer av avatarer, men utvecklaren Oliver Kreylos går ett steg längre och skapar en realistisk representation av det egna jaget.

Office-Snapshot.jpg

Video from a capture space consisting of one Oculus Rift head-mounted display and three Kinect 3D cameras set up in an equilateral triangle, with each Kinect approximately 2m from the center point. The resulting 3D video data is merged with a virtual 3D model of an office environment.

Genom att fånga bild från tre djupseende Kinect-kameror lyckas Kreylos skapa en verklighetstrogen, om än suddig, version av sig själv i realtid. Trots de visuella bristerna sägs detta vara tillräckligt för att lura hjärnan till att acceptera närvaro, inte minst därför att kroppens rörelser blir mer realistiska än med datorgenererade animationer.

Systemet fungerar dessutom med en alldaglig persondator. För att avläsa den egna kroppen och generera den virtuella världen användas en Intel Core i7 i 3,5 GHz med 8 GB RAM och Nvidia Geforce GTX 770. Extra långa kablar ger samtidigt större svängrum med Oculus Rift på huvudet.

Kommentarer till artikeln

37 debattinlägg

Skicka en rättelse
23

Pärlad Bowser på canvas i trä

Medlemmen Andreas tar lekande med pärlor till nästa nivå och återskapar ingen mindre än den ständigt återkommande "sista bossen" från Super Mario. Läs mer

16

Testpilot: MSI X370 SLI Plus för AMD Ryzen

AMD Ryzen är kanske vårens stora snackis. Testpiloten David Kvist kikar närmare på MSI:s moderkort X370 SLI Plus, samt även minnesskalning och AMD:s styrkretsar. Läs mer

26

Fredagspanelen 133: AMD Ryzen 5, Radeon RX 500-serien och Nvidia Titan XP

I veckans avsnitt av Fredagspanelen blir det snack om AMD:s nylanserade Ryzen 5-processorer, den uppfräschade Radeon RX 500-seriens grafikhårdvara och inte minst Nvidias värsting Titan XP. Läs mer

33

Microsoft Windows 10 får två stora uppdateringar per år

Efter Creators Update introducerar Microsoft ett nytt uppdateringsschema för Windows 10, där två större uppdateringar ska släppas till operativsystemet årligen. Läs mer

12

FZ testar strategispelet Warhammer 40 000: Dawn of War 3

Spelutveckalren Relic har nyligen lanserat den senaste delen i sin strategispelsserie Dawn of War, vilket nu testas av spelsajten FZ. Läs mer

44

Elon Musk berättar mer om Neuralink

Tesla- och Space X-grundaren Elon Musk arbetar med ett nytt företag kallat Neuralink, vilket ska utveckla hjärnimplantat för koppla ihop människor och AI samt behandla sjukdomar. Läs mer

140

Tele2 släpper Unlimited – abonnemang för obegränsad surf

Efter att Telenor för fyra år sedan slopade sitt populära abonnemang Fastpris med obegränsad surfpott släpper Tele2 den andliga uppföljaren – Unlimited. Läs mer

3

Samsung tillkännager andra generationens 10-nanometersteknik

Kort efter att Galaxy S8 blev först med systemkretsar på 10 nanometer går Samsung ut med att de färdigställt generation två, som ska ge såväl högre prestanda som lägre strömförbrukning. Läs mer

7

FZ testar nylanserade klassikern Planescape: Torment Enhanced Edition

Det 18 år gamla rollspelet Torment: Planescape uppdateras med en nyutgåva, vilken nu lanserats och recenseras av FZ. Läs mer

39

Testpilot: Seagate Firecuda

Priserna på SSD-enheter fortsätter öka, vilket gjort att hybriddiskar seglat upp som en riktig utmanare. SweClockers testpilot Hugo Blom tittar närmare på fyra modeller från Seagate. Läs mer

27

Tävla och vinn Creatives soundbar för spel – Sound BlasterX Katana

I en ny tävling på SweClockers står ljud från Creative som på agendan. Klistra in soundbaren Sound BlasterX Katana i en bild på din spelstation för att vinna! Läs mer

35

Nästan tre fjärdedelar av den totala spelförsäljningen sker digitalt

Spelförsäljningen via digitala plattformar har ökat markant de senaste åren. Enligt en ny rapport sker nästan tre fjärdedelar av den totala spelförsäljningen i USA digitalt. Läs mer