Spelutvecklare vill ha effektivare alternativ till DirectX. Det menar AMD, som nu satsar en hel del resurser på att utveckla det egna grafikgränssnittet Mantle. Tanken är att Mantle när allt kommer omkring ska kunna användas av allt och alla, även i konkurrerande produkter från Intel och Nvidia.

We have publicly asked them to share the spec with us several times as part of examination of potential ways to improve APIs and increase efficiencies. At this point though we believe that DirectX 12 and ongoing work with other industry bodies and OS vendors will address the issues that game developers have noted.

Amerikanska PC World rapporterar att Intel begärt att få tillgång till specifikationen Mantle, men nekats till detta eftersom AMD bedömer att gränssnittet ännu inte är redo att öppnas upp för fler än en utvald skara nyckelutvecklare. Det bekräftas av Intel, som samtidigt understryker att det enbart handlar om en allmän nyfikenhet eftersom de också arbetar på att ta fram effektivare gränssnitt.

Intel håller dock inte med om att det behövs ett nytt alternativ till DirectX och OpenGL. Processortillverkaren tror istället att fortsatta samarbeten med operativsystemsutvecklare och branschorganisationer, i detta fall Microsoft respektive Khronos Group, kan ge motsvarande förbättringar i befintliga gränssnitt. Det gäller inte minst kommande DirectX 12.