Intel demonstrerar högre prestanda och lägre strömförbrukning med DirectX 12

Mycket fokus ligger på prestandadatorer med kommande Microsoft DirectX 12. Nu visar Intel hur lägre overhead kan ha en dramatisk effekt på spelupplevelsen i bärbara enheter.

Lanseringen av AMD Mantle har fått fart på Microsoft som är i fullgång med arbetet på DirectX 12 och nu senast Khronos Group med Next Generation OpenGL. Tanken med de nya gränssnitten är framförallt att programmerare ska kunna arbeta close to metal eller "nära hårdvaran" och minska overhead på processorn.

Lägre overhead har även ett positivt avtryck i strömförbrukningen, någonting som är extra viktigt i termiskt begränsade enheter som bärbara datorer och surfplattor. Att mindre värme utvecklas från processorn gör att grafikdelen får mer utrymme att vrida upp frekvenserna, någonting Intel demonstrerar under Siggraph 2014.

Testsystemet som valts ut är Microsoft Surface Pro 3 med Intel Core i5-4300U, som kommer med två kärnor i 1,9 GHz, den maximala turbofrekvensen 2,9 GHz samt flertrådstekniken Hyperthreading. Till det hör grafikdelen HD Graphics 4000, vars dynamiska klockfrekvens ligger på allt mellan 200–1 100 MHz.

7411.LockedFPS.png
4213.LockedFPSGraph.png

I demonstrationen renderas en scen med 50 000 unika asteroider, som vardera har ett eget ritanrop (eng. draw call) per bildruta, och med en knapptryckning kan Intel ändra mellan att köra DirectX 11 och 12. För det första testet låses bildfrekvensen till ett fast värde och genom att växla från DirectX 11 till 12 syns en halvering i strömförbrukning, till stor del till följd av den mycket lägre processorbelastningen.

7345.UnlockedFPS11.jpg
5355.UnlockedFPS12.jpg
2134.UnlockedFPSGraph.png

För det andra testet lyfts FPS-spärren, varpå Surface Pro 3 klarar av att leverera 19 FPS. När Intel byter till DirectX 12 halveras belastning på processorkärnorna, vilket ger större spelrum för grafikdelen att arbeta. Resultatet är 33 FPS, eller en ökning på uppemot 74 procent, till samma strömförbrukning som med DirectX 11.

Nämnvärt är att Intels demonstration är ett utmärkt scenario för att demonstrera de fördelar som är att vänta med DirectX 12 och att vinsterna i mindre processortunga speltitlar kan väntas bli lägre, mycket likt AMD:s gränssnitt Mantle.

Kommentarer till artikeln

60 debattinlägg

Skicka en rättelse
27

AMD visar positivt rörelseresultat för årets andra kvartal

Efter en svag inledning på 2017 står det nu klart att AMD har gjort ett starkare andra kvartal. Företaget förutspår dessutom ännu bättre tider framöver. Läs mer

87

Test: AMD Ryzen 3 1300X och 3 1200

Kort innan AMD släpper lös Threadripper kompletteras Ryzen-familjen med två instegsmodeller i färska Ryzen 3-serien. Häng med till testlabbet där nykomlingarna får bekänna färg. Läs mer

7

Wolfenstein II: The New Colossus provkörs hos FZ

Wolfenstein: The New Order får en uppföljare, som lovar samma täta action och vältrimmade kontroller. FZ levererar första intryck. Läs mer

36

AMD släpper Radeon Crimson Relive 17.7.2

AMD fortsätter att slipa på drivrutinen Crimson Relive. I den senaste uppdateringen rullar företaget ut både förbättringar och nya funktioner. Läs mer

38

Nintendo har sålt 4,7 miljoner Switch-enheter sedan lanseringen

Nintendo presenterar sin andra kvartalsrapport för 2017, där det framgår att företaget sålt 4,7 miljoner enheter av Nintendo Switch sedan dess lansering i mars. Läs mer

42

EagleTree Capital förvärvar majoritet av Corsair

EagleTree Capital rapporterades tidigare i veckan ha inlett förhandlingar med Corsair om andelsköp. Nu har affären gått igenom för drygt fyra miljarder kronor. Läs mer

31

AMD talar om övergången till 7 nanometer

Övergången till 7 nanometer går inte fort och AMD:s teknikchef Mark Papermaster talar nu ut i en intervju om de många hinder som har uppstått i övergången. Läs mer

87

AMD Radeon RX Vega ryktas få prislapp i linje med Geforce GTX 1080 Ti

Det börjar dra ihop sig till AMD Vega, och nu cirkulerar de första prisuppgifterna bakom kulisserna. Toppmodellen ryktas landa i samma liga som påkostade varianter av Geforce GTX 1080 Ti. Läs mer

23

USB 3.2 är det senaste tillskottet i USB Type-C

Mängden specifikationer för överföring via USB Type-C bara växer, och senaste tillskottet utlovar fördubblad bandbredd jämfört med föregångaren. Läs mer

70

AMD Radeon RX Vega poserar i bilder och prestandatester

Om några dagar är det dags för spelorienterade Radeon RX Vega att äntra rampljuset. Nu har läckta bilder och prestandaresultat letat sig ut på nätet. Läs mer

45

Adobe dödförklarar Flash efter 2020

Efter många års tjänst tillkännager Adobe att insticksmodulen och mediaformatet Flash kommer nå vägs ände och pensioneras år 2020 till förmån för öppna standarder. Läs mer

29

AMD Ryzen Threadripper lanseras 10 augusti

Nya uppgifter bekräftar lanseringsdatum för AMD Ryzen Threadripper. Den 10 augusti når flaggskeppet butik. Läs mer