Digital speldistribution utgör 92 procent av PC-spelsmarknaden

Digital speldistribution utgör 92 procent av PC-spelsmarknaden

Spel på skivor kan snart vara ett minne blott. Enligt en brittisk analysfirma sker mindre än tio procent av spelförsäljningen för PC-plattformen i fysiska butiker.

Att en stor del av spelförsäljningen på PC-plattformen sker på nätet kommer kanske inte som någon överraskning, men exakt hur stor andel som utgörs av digital distribution är svårt att överblicka. Den dominanta speltjänsten Steam vägrar att dela med sig av försäljningssiffrorna och spelbranschen i stort brukar stanna vid att redovisa den totala försäljningen.

gamestop.jpg

Den brittiska analysfirman DFC Intelligence låter räknemaskinerna smattra och kommer nu fram till att digital distribution stod för hela 92 procent av den totala försäljningen av PC-spel under 2013, vilket innebär att mindre än tio procent av intäkterna kommer från traditionell försäljning i fysiska butiker.

Det jämföras mot NPD:s siffror från 2010, då endast 48 procent av spelförsäljningen på PC-plattformen spårades till digitala distribution. I rapporten Nordic Games Sales 2013 hävdas att 63 procent av den totala spelförsäljningen över samtliga plattformar i de nordiska länderna sker på nätet.

En uppenbar förklaring till den starka tillväxten är att många spel släpps först eller enbart i digitala spelbutiker, men även nya typer av finansieringsmodeller med fler intäktskällor än enbart spelförsäljning. Många av de populäraste PC-titlarna hör till genrer som MOBA och MMORPG, där exempelvis mikrotransaktioner är en integrerad del av spelvärlden.

Kommentarer till artikeln

98 debattinlägg

Skicka en rättelse
17

Rykte: AMD arbetar på nya grafikkort baserade på Vega 11

Nya uppgifter talar för att Radeon RX Vega 56 och RX Vega 64 följs upp av 13 nya grafikkort baserade kretsen Vega 11. Dessa ska ersätta modeller i Radeon RX 400- och RX 500-serien. Läs mer

46

Quiz: Allt om lagringsmedia

Det har blivit dags för ny quiz på SweClockers, där ämnet denna gång är olika typer av lagringsmedia genom tiderna. Läs mer

36

Minnesstandarden DDR5 snart färdigställd – lanseras 2019

Minnesutvecklaren Rambus meddelar att de gjort framsteg med DDR5, där de nu har börjat göra tester med fungerande minnen. Lanseringen väntas dock dröja till tidigast 2020 för konsumenter. Läs mer

23

AMD släpper drivrutin med stöd för Multi-GPU med Radeon RX Vega

I och med den senaste drivrutinen för AMD:s grafikkort introduceras stöd för Multi-GPU, där två stycken kort ur Radeon RX Vega-serien nu kan användas tillsammans för ökad prestanda. Läs mer

45

Rykte: Nvidia Geforce GTX 1070 Ti lanseras i oktober

Prestandaskillnaden mellan Geforce GTX 1070 och GTX 1080 lämnar mycket att önska, men nu ryktas Nvida lansera en storebror till den förstnämnda som ska täppa till tomrummet. Läs mer

106

EU-studie: Piratkopiering skadar inte industrin nämnvärt

En sedan tidigare hemligstämplad EU-studie flyter nu upp till ytan och avslöjar att piratkopiering i flertalet europeiska länder inte påverkar den lagliga försäljningen generellt. Läs mer

16

Test: Bitfenix Portal

Är tårtan en lögn eller ett utsvävat datorchassi? Den frågan ställer vi oss när Bitfenix äntrar testlabbet med sin unika modell Portal, vars design inspirerats av en populär spelserie. Läs mer

26

Destiny 2 recenseras av FZ

Lite mer än en månad innan PC-lanseringen av Destiny 2 släpps spelet nu till konsol. SweClockers systersajt har recenserat speltiteln på Playstation 4. Läs mer

25

Tesla arbetar med AMD om AI-kretsar för självkörande bilar

Skräddarsydda kretsar för självkörande bilar är ett av de snabbast växande områdena. Nu framgår att biltillverkaren Tesla ingått ett samarbete med AMD för att ta fram en egen lösning för ändamålet. Läs mer

17

Toshiba säljer sin minnesverksamhet för 144 miljarder kronor

Efter flera månaders letande har nu Toshiba hittat en köpare för sin minnesverksamhet, där den slutgiltiga försäljningssumman hamnar på 144 miljarder kronor. Läs mer

53

AMD tar arkitekturerna Zen och Vega till 12 nanometer år 2018

Globalfoundries förbättrade 14-nanometersteknik får stå åt sidan till förmån för nya 12 nanometer, som ska användas för nästa generations processorer och grafikkort från AMD. Läs mer

12

Google köper del av HTC:s mobilverksamhet för 9 miljarder kronor

Efter månader av rykten bekräftar nu Google att de köpt av mobiltillverkaren HTC. Detta innebär att en stor del av utvecklingsteamet bakom Pixel nu går över till att arbeta för Google. Läs mer