Samsung lanserar Gear VR – virtuell verklighet för Note 4
Samsung lanserar Gear VR – virtuell verklighet för Note 4
Samsung lanserar Gear VR – virtuell verklighet för Note 4
Samsung lanserar Gear VR – virtuell verklighet för Note 4
Samsung lanserar Gear VR – virtuell verklighet för Note 4
Samsung lanserar Gear VR – virtuell verklighet för Note 4
Samsung lanserar Gear VR – virtuell verklighet för Note 4
Samsung lanserar Gear VR – virtuell verklighet för Note 4
Samsung lanserar Gear VR – virtuell verklighet för Note 4
Samsung lanserar Gear VR – virtuell verklighet för Note 4

Samsung lanserar Gear VR – virtuell verklighet för Note 4

I nära samarbete med Oculus lyfter Samsung på skynket och presenterar en egen satsning på virtuell verklighet med mobilglasögonen Gear VR.

Det är inte bara Oculus som ser en lysande framtid för virtual reality. Sony filar på en egen satsning för Playstation 4 med Project Morpheus och för några månader sedan avslöjades att även Samsung har planer på att ta användarna djupare in i den virtuella världen. Nu presenteras resultatet.

samsung_gear_vr_press_0000_Layer 3.jpg
samsung_gear_vr_press_0001_Layer 2.jpg
samsung_gear_vr_press_0002_Layer 1.jpg

Själva huvudbonaden Samsung Gear VR kan närmast beskrivas som ett par glasögonbågar. Till skillnad från exempelvis Oculus Rift finns ingen skärm eller annan avancerad elektronik. Istället handlar det om ett tillbehör för nya Samsung Galaxy Note 4, där telefonen bistår med skärm och annan nödvändig hårdvara medan Gear VR huvudsakligen agerar telefonhållare med optik och handkontroll.

Den svart-vita plastkonstruktionen mäter 198 x 116 x 90 mm. Skärmen i Note 4 är av typen Super AMOLED med 2 560 x 1 440 pixlar och 60 Hz uppdateringsfrekvens, vilket ger ett synfält på 96 grader. På glasögonens sida finns en fyrkantig styrplatta, bakåtknapp och volymkontroll.

carmack_ie.jpg

Även om telefonen optimerats för virtuell verklighet genom exempelvis val av panelteknik och förbättrade rörelsesensorer är den tillhörande mjukvaran det stora huvudnumret. Bakom utvecklingen av mjukvaran för Gear VR står Oculus och dess teknikchef John Carmack, vars arbete ligger till grund för VR-upplevelsen.

Utvecklingspaketet Oculus Mobile SDK ska bland annat göra det möjligt att minimera fördröjningar genom att undvika mellanlager och arbeta direkt mot operativsystemets kernel. Aktiva VR-applikationer körs i ett exklusivt läge där notifieringar och andra potentiella störningsmoment blockeras. Fördröjningstiden, det vill säga den tid det tar från en inmatning till att resultatet visas på skärmen, anges till 20 millisekunder – drygt en bildruta.

En annan huvudfiness är att telefonens bakåtvända kamera (16 Mpx) kan användas för förstärkt verklighet, det vill säga att kombinera den digitala världen med omgivningen. Bland tänkbara applikationer finns GPS-guidning med kartor, shoppingupplevelser och givetvis spel.

blog_oculus_store_small.png

I satsningen ingår dessutom innehåll, där Samsung ser en framtid med allt ifrån långfilmer i virtuella biografer till virtuella upplevelser. För detta nämns en mängd samarbetspartners, däribland filmjättar som Warner Bros, Dreamworks och 20th Century Fox.

Samsung uppger inget exakt datum utan talar endast om att Gear VR ska hitta ut innan årsskiftet. Att den tillhörande telefonen Samsung Galaxy Note 4, som för övrigt kostar hela 7 500 kronor, ska finnas hos återförsäljare i oktober ger dock en ganska bra ledtråd.

54

Elgiganten öppnar i SweClockers forum

Återförsäljaren Elgiganten storsatsar på datorkomponenter och gaming och tar nu klivet in på SweClockers forum, där medlemmarna kan ställa frågor om alltifrån service till sortiment. Läs mer

14

Samsung visar töjbar OLED-skärmpanel

Koreanska Samsung gör nya framsteg när det kommer till flexibla skärmpaneler, med en töjbar skärm som både kan böjas, vikas och rullas ihop utan att förlora sin ursprungliga form. Läs mer

4

Techpowerup släpper GPU-Z 2.1.0 med flik för avancerad information

I nästa stora nyversion av GPU-Z tillkommer en "Advanced"-flik, där användare bland annat kan läsa av vilka minneskretsar grafikkortet är utrustat med. Läs mer

46

Microsoft tillkännager nya Surface Pro

Kort efter introduktionen av Surface Laptop lanserar Microsoft nästa generations Surface Pro, med bättre prestanda, 50 procent längre batteritid och ett nytt tangentbord. Läs mer

25

Tekken 7 får systemkrav

Under den kommande månaden lanseras Tekken 7 till konsol samt även för första gången till PC. Inför detta går nu utvecklaren ut med systemkraven för spelet på plattformen. Läs mer

33

Destiny 2 blir utan dedikerade servrar på PC

Bungie bekräftar att Destiny 2 precis som föregångaren blir utan dedikerade servrar, både på konsol och PC. Istället väntas det använda samma peer-to-peer-system som Destiny. Läs mer

16

Nvidia släpper drivrutin för Tekken 7 och Star Trek: Bridge Crew

Inom kort lanseras de två nya speltitlarna Tekken 7 och Star Trek: Bridge Crew till PC. Inför detta släpper nu Nvidia en ny drivrutin med diverse optimeringar för spelen. Läs mer

4

Tävla och vinn endagsbiljetter för två till Dreamhack Summer 2017

SweClockers förbereder monteraktiviteterna inför Dreamhack Summer 2017 och laddar upp med att tävla ut totalt 50 dagspass, som ska gå till 25 taggade vinnare. Läs mer

64

Microsoft: "Utvecklare kan använda Project Scorpios prestanda hur de vill"

Enligt Microsoft ställer de inga krav på hur den extra prestandan i Project Scorpio ska nyttjas, utan detta är upp till utvecklarna själva att bestämma. Läs mer

150

Windows 7 vanligaste operativsystemet bland Wannacry-infekterade datorer

Windows XP är inte det vanligaste operativsystemet bland Wannacry-infekterade datorer. Istället är det Windows 7 som utgör majoriteten av dessa, avslöjar ny statistik. Läs mer

27

Asus gör bärbar speldator med AMD Ryzen

Inför årets Computex avslöjar Asus att bolaget arbetar på en bärbar ROG-speldator, som blir den första i sitt slag med AMD:s processorfamilj Ryzen. Läs mer

29

En djupdykning i modern spelutveckling

Mjukvaran och hårdvaran i dagens spelkonsoler och datorer har mycket gemensamt på pappret, men hur likartad är processen för utvecklare? Vi djupdyker i den moderna spelutvecklingen. Läs mer