GTA V för PC den primära plattformen – under utveckling sedan åtminstone 2012

GTA V för PC den primära plattformen – under utveckling sedan åtminstone 2012

Läckta loggar avslöjar att Grand Theft Auto V för PC/Windows varit under utveckling i minst två år och antyder samtidigt om att PC är den primära plattformen.

I juni tillkännagav Rockstar att en nyutgåva av Grand Theft Auto V dyker upp till hösten, detta till både högpresterande PC-datorer och den nya generationens spelkonsoler. Nu framkommer det att PC-versionen mycket väl kan vara den primära plattformen, något som kan tänkas lugna den stora mängd förväntansfulla fans som har den halvhjärtade portningen av föregångaren GTA IV i färskt minne.

log.gif

Efter att Rockstars interna utvecklingsloggar läckt ut på nätet avslöjas att PC-versionen varit under utveckling sedan åtminstone 2012. En annan intressant iakttagelse är att det inte finns några noteringar om Playstation 4 och Xbox One, vilket antyder om att dessa utgåvor baseras på PC-versionen.

Därutöver framkommer det att speltestare haft tillgång till PC-utgåvan sedan i juni 2013 och därmed redan hunnit jaga buggar och andra problem i över ett år. Det bådar givetvis gott för kvaliteten i den skarpa versionen. Slutligen syns en och annan notering om en 64-bitarsutgåva (x64).

gta5-wallpaper.jpg

Grand Theft Auto V släpps till PC/Windows, Playstation 4 och Xbox One någon gång under hösten, vilket de flesta tolkar som senast i november månad. Rockstar själva har ännu inte tillkännagivit det exakta lanseringsdatumet.

Källa: Dsogaming.

Kommentarer till artikeln

85 debattinlägg

Skicka en rättelse
18

Galleri: Egentillverkat tangentbord från medlemmen Felion1337

Medlemmen Felion1337 bygger ett eget tangentbord från botten upp med modifierade Cherry MX Silent-brytare, i jakten på ett tyst mekaniskt tangentbord i minimalistisk formfaktor. Läs mer

35

Blizzard upphör med stöd för Windows XP och Windows Vista

Trots att Microsoft själva officiellt avslutat stödet för både Windows XP och Vista har Blizzard behållit stöd för operativsystemen i ett flertal spel, nu bekräftar Blizzard att det är slut med det. Läs mer

77

Varumärkesansökan av Nintendo pekar på ett Nintendo 64 Classic Edition

En användare på forumet Neogaf har upptäckt en varumärkesansökan på vad som verkar vara den klassiska spelkontrollen för Nintendo 64, vilket kan antyda att en revision av konsolen är på gång. Läs mer

6

Arctics trio av vattenkylare får stöd för AMD Ryzen Threadripper

Lanseringsdatumet för AMD:s mångkärniga processorer i Threadripper-serien närmar sig och samtidigt dyker fler uppgifter om kylare upp. Läs mer

30

Moderkort i Mini ITX-format från Gigabyte för sockel AM4 når svenska butiker

Några månader efter lanseringen av AMD Ryzen är det fortfarande glest i lagren när det kommer till ITX-moderkort för AMD:s nya sockel AM4. Nu blir det ändring på det när Gigabyte äntrar scenen. Läs mer

40

Microsoft bekräftar avslutat stöd för Intels Clover Trail-familj

Kort efter att inkompatibilitet mellan äldre Intel-processorer och senaste uppdateringen för Windows 10 uppdagats, bekräftar Microsoft att den är permanent. Läs mer

24

EagleTree Capital i förhandlingar om att köpa Corsair Components

Anonyma källor till Reuters gör gällande att investeringsbolaget EagleTree Capital befinner sig i förhandlingar om att köpa amerikanska Corsair Components. Läs mer

34

Microsoft introducerar kortare nedtid vid uppdateringar med Fall Creators Update

Med lanseringen av uppdateringen Fall Creators Update väntas kortare nedtid vid uppdateringar eftersom bolaget stuvar om uppdateringsprocessen. Läs mer

32

Testpilot: Komplett Gamer Xtreme a70

För den kräsne gamern som bara vill starta upp datorn och börja lira står numera även AMD på menyn hos Komplett. Testpiloten Simon Alling granskar prestandapaketet Gamer Xtreme a70. Läs mer

12

Alphabet återupplivar AR-glasögonen Google Glass med fokus på företag

Moderbolaget till Google visar upp nya modellen av AR-glasögonen Glass som går under namnet Enterprise Edition, vilka är tänkta att öka produktionen och effektiviteten på industrigolvet. Läs mer

16

Fulkultur om Zelda i våra hjärtan

Zelda-universumet har funnits i drygt 31 år, som under den tiden resulterat i ett antal speltitlar. Häng med när Andreas Eklöv och Jakob Nilsson dyker ner i Zeldas långa historia. Läs mer

25

Samsung växlar upp produktionstakten av HBM2-minne

HBM har länge dragits med problem som höga priser och låga kapaciteter, något Samsung försöker råda bot på med ökad produktion av minnestypen. Läs mer