Allt fler får upp ögonen för virtuell verklighet och inte enbart jättar som Sony, Google och Samsung. Efter framgångarna för Oculus Rift ligger en mängd mindre företag i startgroparna med allt från tillbehör till fullfjädrade konkurrenter. En av dessa är kanadensiska Vrvana, som söker finansiering på Kickstarter för att kunna ta fram en första utvecklingsversion av VR-glasögonen Totem.
I jämförelse med Oculus Rift DK2 erbjuder Totem ett antal extra finesser. Först och främst syns två inbyggda kameror med 1080p-upplösning, en för vardera öga, som gör det möjligt att kombinera den verkliga omgivningen med den digitala världen i så kallad förstärkt verklighet (eng. augmented reality).
Syftet är att öppna upp för Google Glass-liknande förmågor, men det gör det samtidigt möjligt för användaren att se omgivningen utan att behöva ta av sig glasögonen, exempelvis för att kunna använda tangentbordet.
En annan finess är att det till skillnad från Rift inte behövs någon extern kamera för rörelsespårning i tre dimensioner. Istället använder Totem en inbyggd kamera, som läser av rummet och låter en intern processor räkna ut huvudets position. Fördelarna är att VR-glasögonen på så vis blir mindre beroende av käll-enheten och att det samtidigt blir en pryl mindre i rummet.
I övrigt syns en OLED-baserad skärmpanel med 1080p-upplösning och 90 graders synfält, vilket är något lägre än Oculus Rift DK2, som ståtar med 100 graders visibilitet. Totem klämmer å andra sidan in integrerat ljud, där det går att ansluta hörlurar direkt till enheten, samt ger större fysiskt utrymme ifall att användaren behöver ha på sig synkorrigerande glasögon.
Sist men inte minst ska Totem fungera med i stort sett alla typer av datorliknande enheter, från persondatorer till spelkonsoler och mobila enheter. Det inbegriper stöd för Windows, Mac, Linux, Playstation 3/4, Xbox 360/One samt Android och IOS, det vill säga betydligt fler system än vad den närmaste konkurrenten Oculus Rift kan används till i dagsläget.
I skrivande stund har Totem lyckats samla in närmare 100 000 dollar från över 260 finansiärer på Kickstarter. Målet är att dock att få in betydligt mer än så: 350 000 dollar eller cirka 2,5 miljoner kronor, för att kunna dra igång tillverkningen av den första utvecklingsversionen. Insamlingen avslutas den 15 oktober.