När Blizzard lanserade World of Warcraft i slutet av 2004 skakade spelet om genren MMORPG och under 2010 nådde succén kulmen med 12 miljoner prenumeranter, men har sedan dess stadigt tappat användare. Trots nedgången är det än idag det ekonomiskt mest framgångsrika spelet inom genren, varför många med spänning väntat på det mytomspunna MMO-liret Titan.

Under förra året framgick av en rapport från Venturebeat att Blizzard "startat om" utvecklingen av Titan, vilket innebar att utvecklarna gick tillbaka till skrivbordet och utvärderade spelet. Efter mycket om och men meddelar Mike Morhaime, Blizzards vd och medgrundare, i en intervju med Polygon att projektet läggs ned.

We had created World of Warcraft, and we felt really confident that we knew how to make MMOs. So we set out to make the most ambitious thing that you could possibly imagine. And it didn't come together. [...] We didn't find the fun. We didn't find the passion.

Efter succén med World of Warcraft ska studion varit säker i dess förmåga att ta fram ett nytt spel inom samma genre, vilket ska ha drivit på utvecklingen av Titan. Medan Blizzard anser att de haft många bra idéer fungerade i slutändan inte helheten, och bolagets franchiseutvecklare Chris Metzen liknar beslutet med att lägga ned projektet med Warcraft Adventures och Starcraft Ghost.

Senare i intervjun antyder Metzen och Morhaime att beslutet delvis kommer till följd av framgångarna med Heartstone och Heroes of the Storm, som fått Blizzard att inse att studion inte måste ta fram spel i samma stora skala som exempelvis Titan. Däremot stänger de inte dörren för ett framtida MMORPG, men i dagsläget kommer fokus fortsätta ligga på att stödja och vidareutveckla World of Warcraft, som än idag har strax under sju miljoner månatliga prenumeranter.