Om några veckor är det dags för Ryse: Son of Rome, en av lanseringstitlarna för Xbox One, att hitta till PC/Windows. Utvecklarna Crytek passar på att trumma upp intresset för det kommande spelet genom att tala om de visuella förbättringarna i PC-utgåvan, som dessutom blir av med allt vad mikrobetalningar heter.

The next leap forward in display technology, 4K takes visuals to spectacular new levels of detail and offers players a whole new window on the worlds they interact with. In Ryse, the results of 4K support can be seen in the jaw-dropping textures, shading and more – bringing ancient Rome to life like you've never seen it before.

I vanlig ordning är det fritt fram att skruva upp inställningarna och för riktigt påkostade datorsystem finns stöd för ända upp till 4K-upplösning, vilket kan jämföras mot 1 600 x 900 pixlar uppskalat till 1 920 x 1 080 pixlar med Xbox One. Därutöver erbjuds en mängd alternativ för att justera allt från kantutjämning till partikeleffekter, animationer, shaders och filterinställningar.

Bortsett från högre upplösning märks dock inga ögonbrynshöjande skillnader gentemot den snart ett år gamla utgåvan för Xbox One, åtminstone inte i Gamespots jämförande video ovan. Det handlar snarare om en generellt skarpare bild med tydligare skuggor och detaljer.

Ryse: Son of Rome för PC/Windows levereras med allt nedladdningsbart extramaterial från Xbox-utgåvan. Lanseringen äger rum den 10 oktober.