Assassin's Creed Unity stannar på 900p och 30 fps med Playstation 4 och Xbox One

Brist på processorkraft sägs vara orsaken till blygsamma grafikinställningar i kommande Assassin's Creed Unity, men även att Ubisoft inte vill späda på den högljudda debatten om vilken maskin som egentligen är kraftfullast.

Frågan om vilken maskin som innehåller kraftfullast hårdvara är fortsatt en het potatis i konsolvärlden. Hittills ser det ut som att Xbox One drar det kortaste strået eftersom spelutvecklare ofta väljer att skruva ned inställningarna för Microsofts spelkonsol. Det är dock inte fallet med Assassin's Creed Unity.

ACU-media-SS-8-big_147457.jpg
ACU-media-SS-5-big_147454.jpg
Assassin's_Creed_Unity_Environment_Climbing_166326.jpg
ACRO_TemplarVSAssassinCaptain_Embargo_AUG5_9AM_PDT_1920_163306.jpg
Assassin's_Creed_Unity_ArnoAndElise_166312.jpg
Assassin's_Creed_Unity_District_IleDeLaCity_166323.jpg
ACFC-media-SS-3-big_141353.jpg
ACRO_NorthernLight_in_Sapphire_Embargo_AUG5_9AM_PDT_1920_163336.jpg

Det senaste avsnittet i den populära spelserien stannar vid 1 600 x 900 pixlar och 30 bilder per sekund på både Playstation 4 och Xbox One. I en intervju med Videogamer uppger Ubisoft-utvecklaren Vincent Pontbriand att bakgrunden till beslutet att använda samma inställningar på båda spelkonsolerna lustigt nog är för att undvika debatter om vilken maskin som är kraftfullast.

We decided to lock them at the same specs to avoid all the debates and stuff

På pappret är Playstation 4 och Xbox One mycket lika varandra, men Sonys spelkonsol är utrustad med en kraftfullare grafikdel. Enligt Pontbriand är dock inte detta huvudorsaken till den blygsamma bildfrekvensen utan att båda maskinerna innehåller en "frustrerande" svag processor.

We were quickly bottlenecked by that and it was a bit frustrating, because we thought that this was going to be a tenfold improvement over everything AI-wise, and we realised it was going to be pretty hard. It's not the number of polygons that affect the framerate. We could be running at 100fps if it was just graphics, but because of AI, we're still limited to 30 frames per second

Uppgifterna om att grafikinställningarna anpassats för att inte orsaka uppståndelse tillbakavisas dock av Ubisoft, som i en kommentar till spelbloggen Kotaku menar att det hela är en missuppfattning. Tvärtom ska spelet "från grunden och upp" vara anpassat till den senaste generationens spelkonsoler.

To set the record straight, we did not lower the specs for Assassin's Creed Unity to account for any one system over the other.

Assassin's Creed Unity släpps den 13 november till plattformarna PC/Windows, Playstation 4 och Xbox One.

Kommentarer till artikeln

167 debattinlägg

Skicka en rättelse
1

Fler bilder från Casemod Championship 2017 på Dreamhack Summer 2017

En av de stora hårdvaruhändelserna under Dreamhack Summer 2017 var Casemod Championship, där såväl den svenska eliten som nya stjärnskott gjorde upp. Nu bjuder Geeks Gaming på en bildkavalkad från mästerskapen! Läs mer

8

Valve berättar mer om sina nya handkontroller för SteamVR

Nya handkontroller för SteamVR har nu börjat skickas ut till spelutvecklare. Dessa kallas för Knuckles och möjliggör mer naturliga rörelser i spel tack vare tryckkänsliga ytor. Läs mer

11

Imagination Technologies lägger upp sin verksamhet för försäljning

Efter att Apple bestämt sig för att övergå till egen tillverkning av grafikprocessorer för Iphone och Ipad säljer nu Imagination sin verksamhet, där ett flertal intressenter redan lagt bud på denna. Läs mer

2

Fulkultur om tidsresande mördarrobotar

Denna veckas avsnitt av Fulkultur bjuder på en djupdykning i de två första Terminator-filmerna, där James Cameron målar upp en dystopisk framtid med självmedveten artificiell intelligens. Läs mer

0

Alla teknik- och frågepaneler med SweClockers från Dreamhack Summer 2017

Årets upplaga av datorfestivalen Dreamhack Summer må ha tagit slut i början av veckan men lämnar dock efter sig en diger skara hårdvarurelaterade paneler som livesändes från scenen. Läs mer

22

Zenimax vill säljstoppa Oculus Rift

Ett antal månader efter domen mot Oculus fortsätter nu rättstvisten mellan dem och Zenimax. Detta då Zenimax vill blockera all försäljning av Oculus VR-headset Rift. Läs mer

48

AMD förbereder B2-stepping för AMD Ryzen "Summit Ridge"

Inom kort sjösätter AMD en ny våg av Ryzen-processorer, där smärre buggfixar och vad som tros bli förbättrad minneskompatibilitet står i centrum Läs mer

14

Fler bilder från Dreamhack Summer 2017

Under Dreamhack Summer 2017 fick SweClockers redaktion uppbackning av de glada spelnördarna i Geeks Gaming, som med kamerorna i högsta hugg bevakade världens största LAN-festival. Läs mer

11

Testpilot: Cryorig H7 Quad Lumi

Testpiloten David Kvist testar Cryorig H7 Quad Lumi, vilken utlovar extremt god kompatibilitet och god kylförmåga med ett litet avtryck och RGB-belysning. Läs mer

7

Toshiba har hittat en köpare för sin minnesverksamhet

Toshiba har nu hittat en köpare för sin minnesverksamhet, där det vinnande budet för denna uppges hamna på minst 157 miljarder kronor. Läs mer

22

Microsoft svarar på Kasperskys anmälan om konkurrensbrott

Efter att Kaspersky lämnat in en anmälan om konkurrensbrott mot Microsoft till EU svarar nu företaget och erkänner att de avaktiverat annan mjukvara, men att det gjorts av kompatibilitetsskäl. Läs mer

29

Samsung Galaxy Note 8 lanseras i augusti

Trots debaclet kring Galaxy Note 7 arbetar Samsung på en ny modell i Galaxy Note-serien, vilken utrustas med 6,2-tumsskärm och väntas lanseras i augusti i år. Läs mer