Den gamla konspirationsteorin om att den första månlandningen aldrig ägt rum utan spelades in i en filmstudio är temat i Nvidias grafikdemo Lunar Landing, eller numera Apollo 11. Det effektfulla programmet visades ursprungligen upp för att demonstrera prestandan i den nya Geforce GTX 900-serien. Nu släpps det dessutom för allmänheten.

Powered by NVIDIA Maxwell GPU architecture and Epic’s UE4 and using NVIDIA’s Voxel Global Illumination (or VXGI) we explore the Apollo 11 landing site and put the landmark photo of Buzz Aldrin descending to the moon’s surface to the test.

I det nya grafikdemot används spelmotorn Unreal Engine 4 tillsammans med vad som kallas för Voxel Global Illumination (VXGI) för att skapa en virtuell version av landningsplatsen på månen. Det hela ger mycket realistisk ljussättning med allt från detaljrika reflektioner till korrekta skuggor.

Installationsprogrammet väger in på cirka 470 MB och finns att ladda ned från Nvidias webbplats. Grafikdemot fungerar dock enbart med Geforce GTX 970 och GTX 980. Resten får hålla tillgodo med videon ovan.