Sixense Stem med Striker VR skapar vapenrekyl i virtuell verklighet

Sensorsystemet Stem i kombination med en karbinliknande handkontroll ska ge framtidens VR-spel en ny dimension, inte minst tack vare elektronisk rekyl.

Det återuppväckta intresset för virtuell verklighet öppnar upp för mängder av nya tillbehör. I en video på Youtube demonstrerar Sixense, som bland annat står bakom tekniken i Razer Hydra, hur sensorsystemet Stem kan användas tillsammans med handkontrollen Striker VR för att ge en realistisk representation av vapen i spel.

striker1.jpg

Den karbinliknande handkontrollen Striker VR bistår med avtryckare, omladdningssystem, eldlägesväljare och ett viktsystem för att simulera olika typer av vapenklasser. Det stora huvudnumret är däremot ett elektroniskt rekylsystem som ger användaren en märkbar knuff vid varje avlossat skott, även i helautomatiskt eldläge.

Tack vare integrationen med Stem är vapnet representerat i den virtuella verkligheten med full spårning av position och rörelser. Det innebär att den fysiska rekylen kan ta över och att mjukvaran inte längre behöver simulera hur siktet påverkas vid eldgivning.

Det sistnämnda ska ge spelen en ny dimension eftersom användaren då måste lära sig att hantera den fysiska rekylen, istället för att som brukligt enbart behöva bibehålla markören på målbilden. Samtidigt sägs systemets känslighet vara såpass hög att även den minsta nervösa skakning påverkar precisionen.

Källa: Road to VR.

33

Pärlad Bowser på canvas i trä

Medlemmen Andreas tar lekande med pärlor till nästa nivå och återskapar ingen mindre än den ständigt återkommande "sista bossen" från Super Mario. Läs mer

16

Testpilot: MSI X370 SLI Plus för AMD Ryzen

AMD Ryzen är kanske vårens stora snackis. Testpiloten David Kvist kikar närmare på MSI:s moderkort X370 SLI Plus, samt även minnesskalning och AMD:s styrkretsar. Läs mer

28

Fredagspanelen 133: AMD Ryzen 5, Radeon RX 500-serien och Nvidia Titan XP

I veckans avsnitt av Fredagspanelen blir det snack om AMD:s nylanserade Ryzen 5-processorer, den uppfräschade Radeon RX 500-seriens grafikhårdvara och inte minst Nvidias värsting Titan XP. Läs mer

36

Microsoft Windows 10 får två stora uppdateringar per år

Efter Creators Update introducerar Microsoft ett nytt uppdateringsschema för Windows 10, där två större uppdateringar ska släppas till operativsystemet årligen. Läs mer

14

FZ testar strategispelet Warhammer 40 000: Dawn of War 3

Spelutveckalren Relic har nyligen lanserat den senaste delen i sin strategispelsserie Dawn of War, vilket nu testas av spelsajten FZ. Läs mer

50

Elon Musk berättar mer om Neuralink

Tesla- och Space X-grundaren Elon Musk arbetar med ett nytt företag kallat Neuralink, vilket ska utveckla hjärnimplantat för koppla ihop människor och AI samt behandla sjukdomar. Läs mer

145

Tele2 släpper Unlimited – abonnemang för obegränsad surf

Efter att Telenor för fyra år sedan slopade sitt populära abonnemang Fastpris med obegränsad surfpott släpper Tele2 den andliga uppföljaren – Unlimited. Läs mer

3

Samsung tillkännager andra generationens 10-nanometersteknik

Kort efter att Galaxy S8 blev först med systemkretsar på 10 nanometer går Samsung ut med att de färdigställt generation två, som ska ge såväl högre prestanda som lägre strömförbrukning. Läs mer

8

FZ testar nylanserade klassikern Planescape: Torment Enhanced Edition

Det 18 år gamla rollspelet Torment: Planescape uppdateras med en nyutgåva, vilken nu lanserats och recenseras av FZ. Läs mer

39

Testpilot: Seagate Firecuda

Priserna på SSD-enheter fortsätter öka, vilket gjort att hybriddiskar seglat upp som en riktig utmanare. SweClockers testpilot Hugo Blom tittar närmare på fyra modeller från Seagate. Läs mer

29

Tävla och vinn Creatives soundbar för spel – Sound BlasterX Katana

I en ny tävling på SweClockers står ljud från Creative som på agendan. Klistra in soundbaren Sound BlasterX Katana i en bild på din spelstation för att vinna! Läs mer

36

Nästan tre fjärdedelar av den totala spelförsäljningen sker digitalt

Spelförsäljningen via digitala plattformar har ökat markant de senaste åren. Enligt en ny rapport sker nästan tre fjärdedelar av den totala spelförsäljningen i USA digitalt. Läs mer