Trots ett års försprång har Nintendos senaste spelkonsol Wii U blivit omsprungen av Xbox One och Playstation 4, vilket i mångt och mycket ofta tillskrivs det initialt svaga spelutbudet. I takt med att detta blivit bättre har även försäljningen av hårdvara fått ett uppsving, men är totalt långt efter de ursprungliga prognoserna.
Nintendos förhoppning med Wii U var att få fler spelutvecklare att sluta upp bakom spelkonsolen än tidigare generationer, men hårdvaran har av många dömts ut som bristfällig – i synnerhet valet av processor från IBM. Samtidigt har Nintendo länge antytt att de redan på god väg med en ny generation.
Sedan Gamecube har Nintendo förlitat sig på en grafikprocessor från ATI/AMD och så väntas även bli fallet med nästkommande. Vad som däremot är oklart är om bolaget kommer välja en kraftfullare PowerPC-processor från IBM eller om AMD står för även den biten.
Om Nintendo väljer en skräddarsydd systemprocessor från AMD skulle uppföljaren till Wii U bli arkitektoniskt lik Xbox One samt Playstation 4. Om även prestandan ligger på en liknande nivå skulle det, i alla fall i teorin, innebära en förhållandevis smal sak att porta spel mellan de tre och för Nintendo möjliggöra bättre spelstöd från tredjepartsutvecklare.
Lanseringen tros äga rum i slutet av 2016, det vill säga endast fyra år efter Wii U som släpptes november 2012. Det är en ovanligt kort generationscykel, som dock inte saknar motstycke. Microsofts ursprungliga Xbox introducerades november 2001 och ersattes ganska exakta fyra år senare av Xbox 360.
Källa: Expreview (kinesiska).