Geforce GTX 970 dras med minnesbugg

Geforce GTX 970 dras med minnesbugg

Ett gäng entusiaster upptäcker att storsäljaren Geforce GTX 970 stöter på allvarliga prestandaproblem om applikationer försöker använda mer än cirka 3,3 GB videominne.

Med klassledande prestanda för pengarna hör Geforce GTX 970 till de absolut bäst säljande grafikkorten på marknaden idag, men allt är inte guld och gröna skogar. Nu inkommer rapporter om att modellen dras med en udda och potentiellt allvarlig bugg relaterad till hanteringen av grafikkortets videominne.

970.png

På bland annat Guru3D upptäcker ett gäng entusiaster att Geforce GTX 970 stöter på problem om applikationer allokerar mer än cirka 3,3 GB videominne. I det återstående adressutrymmet är bandbredden av någon anledning bara en bråkdel av det normala, vilket kan framkalla allt från plötsliga frysningar till ryckig bild och ojämn bildfrekvens.

Exakt vad som orsakar bekymret är inte fastställt, även om det cirkulerar gott om spekulationer på nätet. Situationen klarnar inte heller av att syskonet Geforce GTX 980, med så gott som identisk minneskonfiguration, uppvisar fullt normala överföringshastigheter i det berörda minnesintervallet.

I SweClockers forum pågår just nu diskussionen om de senaste upptäckterna. Redaktionen söker Nvidia för en kommentar.

Uppdatering

► Nvidia svarar i ett officiellt uttalande. Enligt grafikkortsmakaren handlar det dock inte om en bugg utan om en begränsning i hårdvaran.

8

Fredagspanelen 126: Oculus Touch, AMD Crimson ReLive och Fitbit förvärvar Pebble

Jonas och Kenneth rasar över uteblivna smarta klockor, snackar nya drivrutiner och blir påtvingade ett grandiost julpynt i veckans avsnitt av fredagspanelen. Läs mer

18

Julstämning med Bluetooth-styrd ljusstake

Till julen hör ljusstakar och slingor i alla tänkbara tappningar. Medlemmen Sennaho skruvar upp konceptet genom att introducera styrning via Bluetooth. Läs mer

28

The Division får DirectX 12-stöd nästa vecka

I och med nästa uppdatering av svenska Massives The Division introduceras stöd för grafikgränssnittet DirectX 12, vilket ska medföra bättre prestanda i högre upplösningar. Läs mer

13

Google, Oculus och HTC med flera går samman för att bilda VR-förening

För att främja utveckling och innovation inom virtuell verklighet går flera stora aktörer samman och bildar Global Virtual Reality Association, ett samarbete som ska forma framtiden för VR. Läs mer

21

Bitfenix avtäcker Shogun – chassi med dubbla paneler av härdat glas

Dubbla paneler av härdat glas, gedigen konstruktion och plats för en uppsjö av hårddiskar. Dessa är några av paradnumren för Bitfenix senaste flaggskeppschassi Shogun. Läs mer

Tangentbordet Logitech G610 Orion Red och spännande tävling bakom nionde luckan

  • igår 12:00

Bakom lucka nio i Geeks Julkalender döljer sig både ett fint erbjudande på tangentbordet G610 Orion Red från Logitech, och en tävling där du kan vinna tangentbordet, spelmus och andra tillbehör. Läs mer

24

SweClockers logotyp pyntad för jul!

Nio stilfulla jullogotyper gick till final och efter att medlemmarna fått säga sitt är det ett bidrag som med bred marginal kammat hem segern, och får sprida julstämning på SweClockers. Läs mer

12

Spelare bygger fungerande Atari 2600-emulator i Minecraft

Youtube-användaren SethBling visar i ett nytt videoklipp på de stora möjligheterna i Minecraft, med en Atari 2600-emulator skapad direkt i spelet. Läs mer

10

Testpilot: Cooler Master Mastermouse Pro L

Cooler Masters modulära mus Mastermouse Pro L passar både vänster- och högerhänta samt olika greppstilar. Testpiloten Niklas Huhtala sätter tänderna i modellen och ser vad den går för. Läs mer

61

Microsoft samarbetar med Qualcomm för att ta Windows 10 till ARM-processorer

I ett något oväntat drag meddelar nu Microsoft att Windows 10 i framtiden kommer kunna köras på ARM-processorer, med stöd för samtliga Windows-applikationer och spel. Läs mer

58

AMD introducerar Radeon Software Crimson ReLive

Ett år efter introduktionen av mjukvarusviten Radeon Software Crimson har det blivit dags för nästa inkarnation, där en av de stora nyheterna är en hårdvaruaccelererad inspelningsfunktion. Läs mer

48

Bethesda plockar bort kopieringskyddet Denuvo i Doom

Utvecklaren Bethesda blir nu den andra som på kort tid gör sig av med kopieringsskyddet Denuvo, efter Playdeads Inside. Anledningen tros vara att skyddet kringgicks kort efter lanseringen. Läs mer