På Microsofts senaste presskonferens om Windows 10 användes ett test från Futuremark för att påvisa väldiga prestandavinster med kommande DirectX 12. Samma testsekvens blir även en del av 3DMark, som därmed utrustas med en ny och tämligen unik förmåga att inte bara prestandatesta datorkomponenter utan även mäta effekten av optimerad mjukvara.
I det kommande deltestet 3DMark API Overhead Test används vad som ser ut att vara en processuellt genererad stadsmiljö för att jämföra prestandan mellan olika gränssnitt. Först och främst kan sekvensen renderas via dagens DirectX 11 och Mantle, men testprogrammet ska även kunna använda kommande DirectX 12, som lanseras senare under året tillsammans med Windows 10.
Mycket likt AMD:s omtalade gränssnitt Mantle ska nya DirectX 12 ge högre prestanda genom att drastiskt minska overhead, det vill säga banta bort komplexa abstraktionslager och låta utvecklare arbeta närmare hårdvaran eller close to metal. I det ingår även optimerad hantering av flera processorkärnor (trådar) samt större kontroll över renderingsprocessen inklusive kollisionsdetektering och culling.
3DMark API Overhead Test mäter effekten av detta genom att jämföra antalet ritanrop per sekund (eng. draw calls) med den resulterande bildfrekvensen, där DirectX 12 väntas bli hela 50 procent snabbare än föregångaren DirectX 11 och kanske till och med hamna jämsides AMD Mantle. Det minskar framförallt belastningen på CPU och ger större möjligheter för utvecklare att tillägna systemresurser för att exempelvis skapa bättre fysik och artificiell intelligens.
Futuremark ska lansera det nya deltestet tillsammans med 3DMark "Dandia", som väntas dyka upp senare under året.