DirectX 12 i prestandatest mot AMD Mantle

DirectX 12 i prestandatest mot AMD Mantle

Lågnivålager och bättre användning av CPU-trådar står på menyn när DirectX 12 släpps i höst. Nu publiceras de första oberoende testerna som jämför gränssnittet mot AMD:s dito Mantle.

Målet med nästa generations grafikgränssnitt är lägre overhead och möjligheten att bättre nyttja fler processorkärnor, någonting som redan finns tillgängliga med AMD Mantle. Till hösten anländer Windows 10 och med det DirectX 12, som ska erbjuda i stort samma funktionalitet och dessutom fungera med Nvidia och Intel.

Nu har Anandtech fått möjligheten att testa det nya gränssnittet tillsammans med Oxide Games prestandatest Star Swarm, känt sedan tidigare som ett av de första som möjliggjorde prestandamätningar av Mantle med Radeon-grafikkort. Det rör sig således om riktig spellogik för att simulera enorma rymdstrider, någonting som innebär många ritanrop (eng. draw call) och krav på mycket processorkraft.

DirectX12_anandtech_Mantle2.png
DirectX12_anandtech_Mantle3.png

Kanske mest intressant är jämförelsen mot Mantle. För DirectX 12 handlar det om väldigt snarlik prestanda och Mantle har endast ett marginellt övertag, sannolikt till följd av att gränssnittet är skräddarsytt AMD:s egna grafikarkitektur, till skillnad från DirectX 12 som ska fungera oavsett leverantör.

De fördelar Mantle demonstrerar är dock inte lika självklar när testets fokus flyttas från fyra till två kärnor. Här tappar gränssnittet mark mot DirectX 12, i alla fall med de högpresterande Radeon R9 290X och R9 285. Med svagare R7 260X märks en fortsatt fördel för AMD Mantle.

DirectX12_anandtech_Mantle.png

Jämfört mot DirectX 11 handlar det om markanta fördelar med DirectX 12, oavsett om grafikkortet tillhandahålls av AMD eller Nvidia. Däremot innebär övergången en mycket mindre fördel med Geforce, vilket inte är något negativt utan helt enkelt kan tillskrivas att drivrutinerna är väl optimerade det nuvarande gränssnittet.

DirectX12_anandtech_power.png

Det faktum att processorkärnorna bättre utnyttjas innebär att strömförbrukningen stiger. Detta inte enbart för att processorn drar mer, utan för att den inte längre är en flaskhals och således gör att ett grafikkort konsekvent kan belastas till fullo genom hela testet.

Medan de tidiga testerna visar på enorma förbättringar mot DirectX 11 är det värt att nämna att Star Swarm är ett optimal scenario för gränssnitt som DirectX 12 och Mantle. I riktiga titlar kan skillnaderna vara allt från mycket bättre till försumbara, någonting SweClockers testlabb visat vid tidigare tillfällen kunnat visa med spel som nyttjar AMD:s snarlika Mantle.

Kommentarer till artikeln

71 debattinlägg

Skicka en rättelse
22

Microsofts Game Mode dyker upp i senaste testversionen av Windows 10

Enligt uppgifter kring Game Mode för Windows 10 är detta kopplat till inspelningsfunktionen Game DVR, där läget ska minimera prestandaförlusten när det körs i bakgrunden. Läs mer

20

Sapphire lanserar Radeon RX 460 Nitro OC med fullfjädrade Polaris 11

I tysthet sjösätter Sapphire en version av Radeon RX 460 med 1 024 streamprocessorer, vilket på pappret innebär en påtaglig prestandaskillnad mot ursprungsvarianten. Läs mer

107

Microsoft: "Windows 7 är inte längre säkert"

Windows 7 är enligt Microsoft inte längre ett säkert operativsystem, vilket är varför de nu uppmanar företagskunder att så snart som möjligt uppgradera till det modernare Windows 10. Läs mer

47

Western Digital gör heliumfyllda hårddiskar på 12 och 14 terabyte

HGST, dotterbolag till Western Digital, avtäcker två nya hårddiskar på hela 12 och 14 TB, något som möjliggörs av gasen helium och tekniken Shingled Magnetic Recording. Läs mer

10

AMD släpper drivrutin för Resident Evil 7: Biohazard

Senare under månaden lanseras nästa del av den populära spelserien Resident Evil. I vanlig ordning innebär detta en ny drivrutin från AMD med optimeringar för speltiteln. Läs mer

30

Test: Bitfenix Whisper M 750 W

Bitfenix vill slåss mot de stora spelarna på nätaggregatsmarknaden med sin nya serie Whisper M, där gedigen elektrisk prestanda och pressad prissättning ska ge företaget en sportslig chans. Läs mer

20

Be Quiet lanserar Pure Base 600 – plånboksvänligt chassi med ljuddämpning

Tyska Be Quiet kör vidare på sin chassisatsning med introduktionen av prispressade Pure Base 600, där fokus i vanlig ordning ligger på låg ljudnivå och god modularitet. Läs mer

20

Gigabyte tillkännager Geforce GTX 1080 Aorus Xtreme Edition

Gigabyte följer nu upp sina Aorus-märkta bärbara speldatorer med ett nytt grafikkort under samma varumärke, nämligen ett Geforce GTX 1080 med uppskruvade klockfrekvenser. Läs mer

28

Microsofts nästa telefon kan bli hopvikbar 2-i-1-enhet

Ett nytt patent från Microsoft skvallrar om planerna för deras nästa telefonlansering, där dokumenten visar en hybridenhet som kan fungera som både telefon och surfplatta. Läs mer

149

Nintendo Switch får svenskt pris

Med endast några veckor kvar till lansering får Nintendo Switch ett svenskt pris, som ligger en bit över mångas förväntningar. Det här kan dock komma att ändras framöver. Läs mer

36

Microsoft bekräftar spelläge i Windows 10 Creators Update

Uppgifterna om ett spelläge i Windows 10 bekräftas nu av Microsoft i ett nytt blogginlägg. Funktionen lanseras i och med Creators Update och ska fungera med samtliga speltitlar. Läs mer

77

Windows 10-uppdatering introducerar problem för användare med flera skärmar

Under förra veckan släppte Microsoft en mindre uppdatering för Windows 10, vilken skapat problem för användare som spelar med flera skärmar via Nvidia Surround eller AMD Eyefinity. Läs mer