Open Source Virtual Reality samlar 12 nya samarbetspartner

Genom att arbeta med öppen källkod hoppas OSVR skapa ett brett ekosystem för virtuell verklighet. Nu sluter ytterligare ett dussintal företag upp bakom projektet.

Razer, Gearbox Software, Bosch, Leap Motion och Sixense är bara några av en uppsjö namnkunniga företag som gör gemensam sak i Open Source Virtual Reality eller OSVR. Genom att arbeta enligt öppen källkodsfilosofi hoppas deltagarna skapa ett brett ekosystem, vilket ska skynda på utvecklingen och ta virtuell verklighet till den stora massan.

osvr.png

#

Företag

Beskrivning

1

3DRudder

Utvecklar 3D-navigering och rörelsestyrning för fötterna.

2

Cyberith

Skaparen av Virtualizer, en anordning som gör det möjligt att röra sig fritt i virtuella miljöer.

3

Impulsonic

Utvecklar ljudlösningar med miljöljudeffekter som reverb, ocklusion och 3D-ljud genom att modellera ljudets fysik.

4

Jaunt

Ledande utvecklare av professionella hård- och mjukvarulösningar för att spela in, redigera och spela upp fullt stereoskopisk och 360-graders video.

5

Lucidscape

Bygger 3D-motor med förmågan att skapa stora nätverk av oberoende och sammankopplade virtuella världar.

6

Pixel Titans

Utvecklarna bakom den retroinspirerade förstapersonsskjutaren Strafe.

7

Soft Kinetic

Teknik som gör det möjligt att använda händerna för att med hög precision interagera med virtuella objekt och världar.

8

Sonic VR

Utvecklar hårdvara och mjukvara för att skapa miljöbaserat 3D-ljud för hörlurar.

9

Tactical Haptics

Kommersialiserar spelkontroller med haptisk återkoppling, som ska ge en betydligt mer realistisk upplevelse än traditionell "rumble".

10

Tammeka Games

Utvecklar spelet Radial-G: Racing Revolved, en sci-fi-inspirerad arkadracer för virtuell verklighet.

11

Visisonics

Ledande inom positionsbaserat 3D-ljud för virtuell och förstärkt verklighet.

12

VR Bits

Studio och innehållsleverantör specialiserad på virtuell verklighet.

Nu sluter ytterligare ett dussintal aktörer upp bakom projektet. I listan ovan syns allt från spelutvecklare till skapare av olika former av spelkontroller, men även flera företag som arbetar med positions- och miljöbaserat 3D-ljud. Gemensamt är att samtliga är villiga att bidra till den gemensamma OSVR-standarden.

Den som är nyfiken på det första handfasta resultatet av projektet ska kunna lägga vantarna på glasögonen OSVR Hacker Dev Kit i juni. Den inledande modellen är först och främst avsedd för utvecklare, men ska även tillhandahållas för allmänheten. Priset väntas landa på 200 dollar eller motsvarande cirka 2 100 kronor inklusive moms.

Kommentarer till artikeln

24 debattinlägg

Skicka en rättelse
13

Test: Cooler Master Mastercase Maker 5t

Taiwanesiska Cooler Master satsar vidare på modularitet med sitt nya flaggskeppschassi Mastercase Maker 5t, och denna gång kryddar de till det med dubbla paneler härdat glas. Läs mer

63

Post- och telestyrelsen ger Telia 30 dagar att upphöra med fri surf-kampanj

Telias motivering till att fortsätta med fri surf i utvalda sociala medier faller inte i god jord hos PTS, som ger telekomjätten 30 dagar att upphöra med kampanjen. Läs mer

11

Valve: "Fler Steam VR-headset på ingång"

Under en frågestund på Reddit framgår att flera aktörer arbetar på alternativa VR-headset för Valves plattform Steam VR, något som kan komma att sänka tröskeln för virtuell verklighet. Läs mer

45

LG G6 blir utan Qualcomm Snapdragon 835 – Samsung Galaxy S8 har "första tjing"

Finanstidningen Forbes rapporterar att flera av årets flaggskepp får använda äldre systemkretsar, detta då Samsung har "första tjing" på Qualcomms Snapdragon 835. Läs mer

23

EA Access-medlemmar får tillgång till Mass Effect: Andromeda fem dagar tidigare

Den som prenumererar på EA Access på Xbox One eller PC kan spela Mass Effect: Andromeda fem dagar innan lansering, med en begränsad speltid på tio timmar. Läs mer

Recension av Resident Evil 7: Biohazard

  • igår 09:30

Vårens stora skräckspel är här och beskrivs av FZ:s Marcus Grönskog som en återgång till den gamla skolans överlevnadsskräck. Frågan är om det räcker hela vägen fram? Läs mer

32

Marknaden för spelhårdvara omsatte 266 miljarder kronor under 2016

Marknaden för spelinriktad hårdvara fortsätter växa och slog under förra året försäljningsrekord, där nästan hälften utgjordes av entusiastinriktade produkter i de övre prisklasserna. Läs mer

12

Samsung lanserar inte Galaxy S8 på Mobile World Congress 2017

Efter att Samsungs senaste flaggskepp Galaxy Note 7 bokstavligen brann upp bryter bolaget sin tradition och lanserar Galaxy S8 senare än väntat. Läs mer

26

Halo Wars 2 får systemkrav

Till skillnad från del ett släpps Halo Wars samtidigt för Xbox-plattformen och PC/Windows, där utvecklarna nu går ut med systemkrav för strategispelet. Läs mer

37

Steam uppdateras med möjlighet att flytta spel mellan hårddiskar

En ny uppdatering till speltjänsten Steam gör det nu lättare att flytta spel mellan hårddiskar och SSD-enheter, detta med en ny funktion som finns inbyggd direkt i mjukvaran. Läs mer

62

Apple stämmer Qualcomm för uteblivna betalningar och dyra patent

En ny rättstvist inleds mellan Apple och Qualcomm, där Apple stämmer processortillverkaren på motsvarande 8,8 miljarder kronor för bland annat överprisade patent. Läs mer

88

Samsung avslöjar varför Galaxy Note 7 började brinna

Efter flera månaders felsökning av Galaxy Note 7 berättar Samsung varför telefonerna började brinna, där resultatet visar att det i båda fallen handlade om felande batterier. Läs mer