Nvidias vd Jen-Hsun Huang svarar om Geforce GTX 970

Nvidias vd Jen-Hsun Huang svarar om Geforce GTX 970

Det stormar kring Nvidia och dess hantering av Geforce GTX 970, så till den grad att företagets grundare och tillika vd Jen-Hsun Huang vänder sig direkt till kunderna i ett öppet brev.

Det skrivs spaltmeter om Geforce GTX 970 och dess segmenterade minne. För ungefär en månad sedan framkom det att grafikkortet visserligen innehåller 4 GB videominne, men att bara 3,5 GB går i full hastighet. Det får många kunder att känna sig lurade på konfekten och i vissa fall även kräva kompensation för vad som mycket väl kan anses vara falsk marknadsföring.

geforce_970.jpg

[quote]Our only intention was to create the best GPU for you. We wanted GTX 970 to have 4GB of memory, as games are using more memory than ever.[/quote]

Nu väljer Nvidias grundare och vd Jen-Hsun Huang att adressera situationen i ett öppet brev riktat direkt till alla missnöjda kunder. I brevet förklaras syftet med den udda minneskonfigurationen, där poängen sägs vara att kunna erbjuda mer videominne än vad som annars skulle vara möjligt att utnyttja.

Enligt Huang misslyckades Nvidia med att kommunicera denna Maxwell-specifika egenskap till företagets marknadsavdelning, varför inte heller recensenter och annan teknikmedia informerades om det segmenterade minnet. Det kom istället som en överraskning och uppfattades som en prestandamässig nackdel.

This new feature of Maxwell should have been clearly detailed from the beginning. We won’t let this happen again. We’ll do a better job next time.

Nvidias vd betonar att Geforce GTX 970 använder hela det 4 GB stora videominnet och upplyser om att ingenjörerna fortsätter arbeta med att förbättra prestandan i drivrutinerna. Avslutningsvis medger han dock att minneskonfigurationen borde framgått från första början och lovar att misstaget inte ska upprepas.

Klicka här för att läsa det öppna brevet

Hey everyone,

Some of you are disappointed that we didn’t clearly describe the segmented memory of GeForce GTX 970 when we launched it. I can see why, so let me address it.

We invented a new memory architecture in Maxwell. This new capability was created so that reduced-configurations of Maxwell can have a larger framebuffer – i.e., so that GTX 970 is not limited to 3GB, and can have an additional 1GB.

GTX 970 is a 4GB card. However, the upper 512MB of the additional 1GB is segmented and has reduced bandwidth. This is a good design because we were able to add an additional 1GB for GTX 970 and our software engineers can keep less frequently used data in the 512MB segment.

Unfortunately, we failed to communicate this internally to our marketing team, and externally to reviewers at launch.

Since then, Jonah Alben, our senior vice president of hardware engineering, provided a technical description of the design, which was captured well by several editors. Here’s one example from The Tech Report.

Instead of being excited that we invented a way to increase memory of the GTX 970 from 3GB to 4GB, some were disappointed that we didn’t better describe the segmented nature of the architecture for that last 1GB of memory.

This is understandable. But, let me be clear: Our only intention was to create the best GPU for you. We wanted GTX 970 to have 4GB of memory, as games are using more memory than ever.

The 4GB of memory on GTX 970 is used and useful to achieve the performance you are enjoying. And as ever, our engineers will continue to enhance game performance that you can regularly download using GeForce Experience.

This new feature of Maxwell should have been clearly detailed from the beginning.

We won’t let this happen again. We’ll do a better job next time.

Jen-Hsun

Visa mer
Kommentarer till artikeln

178 debattinlägg

Skicka en rättelse
22

Pärlad Bowser på canvas i trä

Medlemmen Andreas tar lekande med pärlor till nästa nivå och återskapar ingen mindre än den ständigt återkommande "sista bossen" från Super Mario. Läs mer

16

Testpilot: MSI X370 SLI Plus för AMD Ryzen

AMD Ryzen är kanske vårens stora snackis. Testpiloten David Kvist kikar närmare på MSI:s moderkort X370 SLI Plus, samt även minnesskalning och AMD:s styrkretsar. Läs mer

26

Fredagspanelen 133: AMD Ryzen 5, Radeon RX 500-serien och Nvidia Titan XP

I veckans avsnitt av Fredagspanelen blir det snack om AMD:s nylanserade Ryzen 5-processorer, den uppfräschade Radeon RX 500-seriens grafikhårdvara och inte minst Nvidias värsting Titan XP. Läs mer

33

Microsoft Windows 10 får två stora uppdateringar per år

Efter Creators Update introducerar Microsoft ett nytt uppdateringsschema för Windows 10, där två större uppdateringar ska släppas till operativsystemet årligen. Läs mer

12

FZ testar strategispelet Warhammer 40 000: Dawn of War 3

Spelutveckalren Relic har nyligen lanserat den senaste delen i sin strategispelsserie Dawn of War, vilket nu testas av spelsajten FZ. Läs mer

44

Elon Musk berättar mer om Neuralink

Tesla- och Space X-grundaren Elon Musk arbetar med ett nytt företag kallat Neuralink, vilket ska utveckla hjärnimplantat för koppla ihop människor och AI samt behandla sjukdomar. Läs mer

136

Tele2 släpper Unlimited – abonnemang för obegränsad surf

Efter att Telenor för fyra år sedan slopade sitt populära abonnemang Fastpris med obegränsad surfpott släpper Tele2 den andliga uppföljaren – Unlimited. Läs mer

3

Samsung tillkännager andra generationens 10-nanometersteknik

Kort efter att Galaxy S8 blev först med systemkretsar på 10 nanometer går Samsung ut med att de färdigställt generation två, som ska ge såväl högre prestanda som lägre strömförbrukning. Läs mer

7

FZ testar nylanserade klassikern Planescape: Torment Enhanced Edition

Det 18 år gamla rollspelet Torment: Planescape uppdateras med en nyutgåva, vilken nu lanserats och recenseras av FZ. Läs mer

39

Testpilot: Seagate Firecuda

Priserna på SSD-enheter fortsätter öka, vilket gjort att hybriddiskar seglat upp som en riktig utmanare. SweClockers testpilot Hugo Blom tittar närmare på fyra modeller från Seagate. Läs mer

26

Tävla och vinn Creatives soundbar för spel – Sound BlasterX Katana

I en ny tävling på SweClockers står ljud från Creative som på agendan. Klistra in soundbaren Sound BlasterX Katana i en bild på din spelstation för att vinna! Läs mer

35

Nästan tre fjärdedelar av den totala spelförsäljningen sker digitalt

Spelförsäljningen via digitala plattformar har ökat markant de senaste åren. Enligt en ny rapport sker nästan tre fjärdedelar av den totala spelförsäljningen i USA digitalt. Läs mer