En av huvudingredienserna i Windows 10 är det nya grafikgränssnittet DirectX 12, som inte minst ska ge bättre prestanda än föregångaren. Samtidigt cirkulerar uppgifter om att det dessutom tillkommer ett nygammalt renderingsläge för att optimera användningen av flera grafikprocessorer.
Till skillnad från traditionell SLI och Crossfire, där varje grafikprocessor renderar varsin bildruta, ger DirectX 12 utvecklare möjlighet att använda split-frame rendering (SFR). Med denna metod kan varje bildruta delas upp i godtyckliga sektioner för att exempelvis göra det möjligt att låta en svagare integrerade grafikdel och en kraftfullare grafikprocessor arbeta tillsammans.
Nu tillkommer uppgifter om att samma finess även kan användas för att låta grafikprocessorer från olika tillverkare samverka i ett och samma datorsystem, exempelvis grafikkort ur Geforce- och Radeon-serierna. DirectX 12 sägs kunna bilda en gemensam resurspool oberoende av grafikkortens individuella prestandaegenskaper och skapa något som mest kan liknas vid ett enda virtuellt grafikkort.
En annan fördel är att detta även kan minska den upplevda fördröjningen. I SLI och Crossfire renderas ett antal bildrutor i förväg för att klämma fram högsta möjliga prestanda. Med SFR är däremot kön alltid en bildruta eller mindre eftersom grafikprocessorerna arbetar på olika delar av samma skärmbild.
I slutänden är det upp till spelutvecklarna att utnyttja finessen och se till så belastningen fördelas mellan olika typer av grafikprocessorer. En mycket snarlik finess återfinns redan i Civilization: Beyond Earth, där spelet vid användandet av AMD Mantle kan dra nytta av asymmetriska grafikkortskonfigurationer.
Källa: Tomshardware.