E-sport, digital distribution och en ständigt växande flora indie-utvecklare är bara några av alla inslag som gör persondatorn som spelplattform till mer intressant än på mycket längre. Att PC-plattformen går en ljus framtid till mötes är också slutsatsen i en kommande rapport från branschorganisationen Open Gaming Alliance och analysföretaget DFC Intelligence.
Much of the growth is driven by pure demographics. We continue to identify a core group of consumers for whom playing on the PC is a major pastime. This is, in fact, a fairly new demographic that skews highly male and is only increasing in buying power.
Inför spelutvecklarkonferensen Game Developer Conference i San Francisco släpps en ny prognos över intäkterna på den globala spelmarknaden. I den framgår att branschens inkomster från PC-spel (mjukvara) beräknas växa från 26 miljarder dollar under 2014 till hela 35 miljarder dollar fram till 2018.
Enligt analytikerna präglas PC-spelsmarknaden av en mansdominerad och allt mer köpstark målgrupp. Tidigare har en stor del av tillväxten kunnat spåras till plattformens popularitet i Asien, men under de kommande åren tros cirka 86 miljoner nya användare tillkomma även utanför denna världsdel.
Tack vare den senaste generationens spelkonsoler växer även denna del av spelmarknaden. Däremot tros tillväxten stagnera redan 2017 och falla i perioden 2018–2019. När det kommer till traditionella handhållna spelkonsoler är utsikterna katastrofartade och segmentet kan mycket väl hotas av en total utslagning.
Slutligen kan det konstateras att utsikterna för spel på plattor och telefoner är fortsatt goda och att analytikerna förutspår en så gott som linjär tillväxt fram till 2019. Det är också huvudorsaken till drastiskt fallande försäljningen av mjukvara för handhållna spelkonsoler, som till mångt och mycket tävlar om samma målgrupp.